Ciao Bella
Udgivet 30. jan 2008 | Af: kaduffo | Set på DVD
Og det ser umiddelbart ud til at være vejen frem for Mustafas uerfarne kærlighedsliv. I hvert fald hopper den bedårende og kærlighedshungrende Linnea på limpinden og kaster sig hovedkulds ud i et kærlighedseventyr med den svenskboende iraner. Linnea har nemlig en svaghed for støvlelandet. “Ciao Bella” læner sig i bemærkelsesværdig grad op ad den poetiske realisme og er således milevidt fra den socialrealisme, som særligt Moodysson har gjort til sit varemærke. Tværtimod har de mange poetiske scener og verdensfjerne handlinger ikke meget med det virkelige nutids-Sverige at gøre.
Mustafa kæmper ikke overraskende med sin moral. Skal han eller skal han ikke afsløre sin sande identitet over for den Linnea, der efterhånden er forelsket til op over begge ører? Og skal omvendt Linnea beholde barnet, endsige afsløre over for Mustafa, at hun er med barn? De kommende voksne spejler sig naturligvis i forældrenes levevis, men tager samtidig afstand fra den. Det er bestemt interessante problematikker, ligesom også den eksotiske ferieflirt er en velkendt tematik. Selv om “Ciao Bella” indfanger relevante situationer med maner, er helheden langt fra helstøbt. Filmen rummer et naivt islæt og er grundlæggende utroværdig.
Til gengæld – og det taler til filmens fordel – hæfter “Ciao Bella” sig ikke i større grad ved en ellers oplagt mulighed for en tidstypisk racedebat. Mødet mellem svensk pige og iransk fyr lægger ellers umiddelbart op til netop den diskurs, men det forbliver skumsprøjt i horisonten. Ganske befriende egentligt taget i betragtning, at det emne efterhånden er ved at være godt fortærsket i tilsvarende film inden for genren. Det redder dog ikke en jævn spillefilmsdebut, der godt kunne være fortalt med mere elegance og mere sjæl, end det her er tilfældet.
“Ciao Bella” falder i en slipstrøm af svenske ungdomsfilm, der har imponeret igennem det seneste tiår. Det gør svenskboende Mani Masserat Agahs spillefilmsdebut desværre ikke på samme måde. Filmen tager hånd om de gængse ungdomstematikker; den første kærlighed, usikkerhed og fremmedhed. Trods den eksotiske titel er filmen knap så eksotisk, som den lyder, og falder desværre på halen for den verdensfjerne poetiske realisme. Alligevel viser instruktøren dog i glimt eksempler på en sans for detaljen og for det at være ung i nutidens Sverige.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet