Citronlunden
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 4. jan 2010 | Af: kaduffo | Set på DVD
Konflikten mellem Israel og Palæstina skildret på film går efterhånden lige så langt tilbage som konflikten i sig selv. Begge stridende parter har fra tid til anden være skudsmål for mere eller mindre hårdhændende, men for det meste retvise anklager om dette og hint. I Eran Riklis’ formidable “Citronlunden” er det dog begge territorier, der står for skud.
Men der har den israelske stat gjort regning uden Zidane. For hende hænger lunden uløseligt sammen med minderne om hendes afdøde far og ægtefælle. Børnene er for længst flyttet hjemmefra, så dem har hun kun sporadisk kontakt med. I advokaten Zaid Daud finder hun imidlertid den fornødne assistance og muligvis mere end det. I hvert fald lurer romancen i fugerne, alt imens de to stædigt tager et søgsmål mod staten Israel først til den militære domstol og siden til højesteret. Det udfald skal ikke afsløres her, men som advokaten i filmens døende minutter udbasunerer: ”dette er ikke en Hollywood-film”. “Citronlunden” er til gengæld en ypperlig og velfortalt skæbnesfortælling om en konflikt, der har varet alt for længe og ikke slutter, før begge kamphaner accepterer at give noget af sig selv.
“Citronlunden” er også en film om ensomhed. Salma og nabohustruen er i en vis forstand lige ensomme, men på hver deres måde. Filmen viser, hvordan mennesker er forskellige og også behandles derefter. Forsvarsministerens sikkerhed vurderes vigtigere end enkefruens (hendes citronlund). Og hvorfor egentlig det? ”Vi er næsten ens, når vi er nøgne”, gjaldede Kim Larsen i front for Gasolin i tidernes morgen ganske rigtigt. Det synes man at glemme gang på gang, ikke mindst her. Mennesker har en pris, og den varierer meget alt efter klasse og baggrund. Desværre. Noget af det stærkeste ved “Citronlunden” er hovedrolleindehaverens knugende og melankolske spil. Hun er så dundrende troværdig, at man helt glemmer, at det i princippet er fiktion, vi her er beskuere af.
Det visuelle udtryk er knapt så prangende som filmen i sig selv. Den præsenteres nemlig i et anamorphic widescreen 1.78:1-format, som i for høj grad bærer præg af edge-enhancement og digitale forstyrrelser. Også blødhed og kontrastudsving forekommer, om end farvetemperaturen grundlæggende er stabil.
Bedre er det hebraisk- og arabisksprogede Dolby Digital 2.0-lydspor. Dialogen er tydelig og uden snerten af overstyringer, mens atmosfæren er realistisk, og den melankolske underlægningsmusik sætter en passende takt.
Der er ikke ekstramateriale på denne udgivelse.
Den længstvarende konflikt i krudttønden Mellemøsten er uden tvivl striden mellem Israel og det palæstinensiske folk. Om den nogensinde slutter synes umiddelbart højst tvivlsomt, men forhåbentlig kan film som “Citronlunden” ikke puste til gløderne, men måske være med til at puste gløderne ud. Filmen fortæller på nøgtern vis en symbolsk historie om sagens kerne set fra to perspektiver. Velfortalt og stærkt vedkommende.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet