De elskende passagerer
Udgivet 26. jun 2013 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
Pedro Almodóvar er tilbage i sit (vel)lystigste hjørne med “De elskende passagerer”, der er en hurtig og lummerfræk sexfarce tilsat lidt politisk satire. Filmen er den 19. fra den 63-årige, spanske instruktør og hans første rendyrkede komedie siden “Kvinder på randen af et nervøst sammenbrud” fra 1988.
Finanskrisen har knock out’et Spanien, der i dag står med den højeste arbejdsløshed i EU. Et meget synligt bevis på krisen er den nybyggede milliardlufthavn Ciudad Real Central Airport, der nu står forladt hen. Spøgelseslufthavnen har Almodóvar brugt som kulisse i “De elskende passagerer”, hvor et fly meget symptomatisk har tekniske problemer og må cirkle rundt i luftrummet – i uvished – og vente på tilladelse til at nødlande. Ventetiden kan passende og meget Almodóvar’sk bruges til diverse udskejelser udi sexorgier, sang- og dansenumre og meskalintrips.
Stewarderne flirter skamløst på kryds og tværs. Ikke mindst med flyets biseksuelle kaptajn og den erklærede heteroseksuelle førstepilot, der alligevel ikke er så straight, når det kommer til stykket. For at slå tiden ihjel og dulme nerverne mikses der cocktails piftet op med meskalin, og så kan det nok være, at Business Class lader hæmningerne få frit løb oppe i de højere luftlag.
De tre stewarder med Javier Camarrá i spidsen som Joserra bærer ansvaret for, at “De elskende passagerer” holder sig på vingerne samtlige 90 minutter. Som katalysator for historiens fremdrift er det faktum, at Joserra ikke kan lade være med at fortælle sandheden. Igen og igen taler han over sig, så alle intime forhold kommer frem i lyset. Til stor morskab. Sjov er også Carlos Areces som den troende og vel trivelige Fajas, der konstant må kæmpe mod både en uregerlig hårtot og et helt fly af kåde passagerer. Og en meget stram stewarduniform.
Et glædeligt gensyn kommer i form af Cecilia Roth, der har været halvfast inventar hos Pedro Almodóvar siden debuten “Pepi, Luci, Bom og de andre piger” i 1980. Det var om noget Roths jordnære integritet i hovedrollen i “Alt om min mor” (1999), der var med til at profilere Almodóvar som en af europæisk films vigtigste auteurs. I “De elskende passagerer” er hun divaen og dominatrixen Norma, der har en slibrig klemme på Spaniens 600 mest magtfulde mænd. Selv Kongen! En frisk hilsen fra Pedro til det spanske kongehus.
Med er herligt ensemble af Almodóvar-gengangere såvel som friske kræfter, masser af nik til screwballkomediens vilde optrin og en knivspids politisk satire, er “De elskende passagerer” blevet en ganske seværdig, lidt for kaotisk, men også viril film. Det er dejligt at se instruktøren tage sig et velfortjent frikvarter og give sig helt hen til komedien.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet