Dear John

InstruktionLasse Hallström

MedvirkendeChanning Tatum, Amanda Seyfried, Richard Jenkins, Henry Thomas, D.J. Cotrona, Cullen Moss, Gavin McCulley, Jose Lucena Jr., Keith Robinson, Scott Porter, Leslea Fisher, William Howard Bowman, David Andrews, Mary Rachel Dudley, Bryce Hayes

GenreDrama, Romantik, Krig

I biografen06/05/2010

Dear John

1 6
Kandiserede tårer

Åh de lider, gør de, de stakkels mennesker i “Dear John”. Hvis bare de kunne være sammen, hvis bare ikke krigen rasede, og pligten kaldte, hvis bare ikke familiemedlemmerne blev så syge hele tiden. Åh ve, åh ve.

De ualmindelige rare mennesker er fanget inde i filmen, og selvom de så frygtelig gerne vil være sammen, så rammes de konstant af det forbaskede plot, der kaster endnu en grund i hovedet på dem for, hvorfor de nu alligevel ikke kan ømt forenes. Hvis Vorherre har skabt disse omstændigheder, så er han så afgjort en sadist af den værste slags.

Den kvindelige part er den yndige Savannah, der står og sukker henført nede ved molen, da hun taber sin taske ned i vandet. Den muskuløse unge John springer dog prompte ned for at hente den og risikerer derved liv og lemmer. Det forekommer måske temmelig tåbeligt for en taskes skyld, men da Savannah har læst “Håndbogen i romantisk klicheadfærd for ungt par” og derved er klar over, hvad der forventes, bliver hun naturligvis omgående forelsket i ham. De ønsker at være sammen, men det er jo svært at få tid til, når Savannah hele tiden skal bygge huse for hjemløse, passe autistiske børn og generelt set arbejde på at give Moder Teresa mindreværdskomplekser.

John skal for sin del udstationeres af hæren og kan ikke være sammen med den udkårne, da han hele tiden absolut skal forlænge sin kontrakt. Hvorfor han skal det er et godt spørgsmål. I “The Hurt Locker” skyldtes en lignende adfærd en afhængighed af selve krigen – her er det blot handlingens undskyldning for at trække smerten ud. Samtidig blusser en konflikt op mellem dem, da Savannah gør John opmærksom på, at hans far måske også lider af autisme. Det kommer øjensynligt helt bag på John, der åbenbart antager, at det er ganske normalt, at faderen aldrig taler om andet end mønter og altid laver præcis de samme retter på præcis de samme dage.

Filmens omdrejningspunkt er i det hele stærkt afhængigt af, at vore hovedpersoner hele tiden formår at finde på nye grunde til, hvorfor de ikke kan være sammen, hvilket hurtigt bliver ganske belastende at overvære. Hurtigt hænger vi fast i en endeløs strøm højtlæsning af parrets dræbende kedelige breve, mens lydbaggrunden fyldes af musik, der er kitschet nok til at få Richard Ragnvald til at græmme sig. Da parret efter megen afsavn endelig kan forenes i elskov, er scenen så kunstig opstyltet takket være censuren, at man helst havde været fri. Folkene bag filmen kunne have lært meget af at se de klassiske Hollywoodværker grundigt. Hvis man pga. censur alligevel ikke kan vise sex på lærredet, er det langt bedre indirekte at antyde, at det er foregået.

Filmen er baseret på en roman af Nicholas Sparks, der også stod for det litterære ophav til tåreperseren “The Notebook”, men den film havde en langt mere velspillende rollebesætning samt en mere spændende historie, hvori figurerne udviste en dybde, der slet ikke et tilstede her. Den var også betydeligt bedre instrueret, og selvom svenske Lasse Hallström ikke er nogen stor instruktør, så er det alligevel overraskende at se ham fejle så totalt, som han gør i denne sølle omgang, der har candyfloss i stedet for sjæl. Ja vist, de lider så frygteligt meget deroppe på lærredet, men det er trods alt ingen grund til at bringe lidelsen videre til tilskuerne.

John Tyree er en ung, flot fyr. Han er professionel soldat – i US Armys Special Forces, udstationeret i Tyskland, men med opgaver i verdens aktuelle brændpunkter, konflikter og krige. På en orlov hjemme i USA, South Carolina, møder han tilfældigvis Savannah. De forelsker sig i hinanden. Han lover ikke at forny sin kontrakt med militæret. Og John og Savannah holder intens kontakt med breve til hinanden. De kan begge se frem til både en ende på adskillelsen og en ny fremtid sammen. 9/11 – terrorbomberne i Twin Towers ændrer alle deres planer. John føler, han bør blive i militæret, Savannah bliver hjemme, hvor der er andre, som har brug for hende, og som hun holder af.