Den grønne cykel

InstruktionHaifaa Al-Mansour

MedvirkendeWaad Mohammed, Reem Abdullah, Sultan Al Assaf, Abdullrahman Al Gohani

Længde98 min

GenreDrama

IMDbVis på IMDb

I biografen30/01/2014


Anmeldelse

Den grønne cykel

5 6
Håbet er en grøn cykel

En god historie kan ikke fortælles for mange gange. Så skulle den opmuntrende fortælling om Saudi-Arabiens første kvindelige filminstruktør, 39-årige Haifaa Al-Mansour, og hendes stærke spillefilmsdebut, “Den grønne cykel”, være fløjet under din radar, kommer der lige en hurtig genopfrisker: I kongeriget Saudi-Arabien er kvinder afskåret fra at køre bil, cykle og vise deres ansigt offentligt. Så ja, det er altså en ret big deal, at Al-Mansour er kommet hele vejen i mål med en film, der handler om den oprørske 10-årige pige Wadjda, hvis største ønske er at ræse Riyadhs gader tynde på cykel og, om Allah vil, vinde over sin bedste ven, drengen Abdullah. “Den grønne cykel”, der lige ved og næsten opnåede en nominering til årets Oscar-uddeling, både overrasker og charmerer med et livsbekræftende gå-på-mod i lidt af en drømmedebut.

Den lille, viljestærke Waad Mohammed spiller pigen Wadjda. Og det gør hun med en både veldoseret trodsighed og fræk charme, der gør hende til en helstøbt heltinde at holde med fra første scene. Wadjda bor sammen med sin mor i hovedstaden Riyadh, mens far er en mere og mere sjælden gæst i hjemmet, idet hans ellers gudesmukke frue ikke har kunnet skænke ham en søn, og han derfor er begyndt at lede efter endnu en kone.

De barske realiteter ved at vokse op som kvinde i Saudi-Arabien er også så småt ved at gå op for Wadjda. Hun har kastet sin kærlighed på en grøn cykel, men får ren besked af mor: ”Piger cykler ikke. Man kan jo risikere at miste sin mødom”. Men det er Wadjda ligeglad med. Hun hører også amerikansk popmusik på piratradioen, laver mixtapes og går med Converse-gummisko med lilla snørebånd. Det går ikke ubemærket hen i pigeskolen, hvor den strenge og rettroende rektor konstant er efter Wadjda. Men den snu pige øjner en chance for at komme drømmen om cyklen nærmere: vinderen af skolens korankonkurrence bliver præmieret med 1000 riyal – nok til at købe cyklen.

Det er i detaljen og i de henkastede bemærkninger, at Haifaa Al-Mansour for alvor lirker porten til forandring på klem med historien om Wadjda og den grønne cykel. For der er ikke tale om en flammende, politisk båltale, blot en ganske lille frihedsfortælling, hvor den grønne cykel symboliserer både midlet og målet for en piges frigørelse. Såre enkelt. For enkelt? Jeg hælder mere til at kalde det eviggyldigt. Saudi-Arabien er vel for de fleste en nærmest ukendt verden at stifte bekendtskab med og derfor i sig selv interessant at opleve. Al Mansour viser os primært kvindernes domæne. Isoleret i hjemmet, køkkenet, skolegården, klasseværelset. Når mor hælder vand på kaffekanden, klippes der præcist og sigende til en mandlig chauffør, der hælder kølervæske på bilen ude på gaden. Saudi-Arabien er som to adskilte verdener, men durk ned mellem de to kommer Wadjda hjulende; let slingrende, men med hjertet på det helt rigtige sted. Og det er helt vildt smittende at være vidne til.

Drama er nøje afstemt med hjertevarm humor i “Den grønne cykel”. Mor-datter-forholdet virker dybfølt, men bliver aldrig sentimentalt. Det viger Waad Mohammeds Wadjda igen og igen udenom med en kvik bemærkning og et skævt smil. Desto hårdere synes alvoren også at ramme, da det nuanceret antydes, at to ældre piger fra skolen vist er blevet lidt for gode veninder og udstødes af fællesskabet. Utænkeligt såvel som unævneligt. Ingen siger selvfølgelig ‘lesbiske’, men Wadjda både forstår og sympatiserer. Og hendes verden vokser. Sådanne små, fine observationer hæver Haifaa Al-Mansours på alle måder inspirerende debutfilm fra god til forbandet fremragende.


Trailer

Der er endnu ingen trailers til denne film

Kort om filmen

Den 10-årige pige Wadjdas højeste ønske er en cykel, så hun kan køre ræs mod sin ven, Abdullah. Men det er ikke acceptabelt for piger at køre på cykel i offentligheden, og da hendes mor siger nej, må Wadjda forfølge sin drøm på en anden måde. Hun stiller derfor op i skolens konkurrence om at citere Koranen for at vinde den store pengepræmie, og på denne made udgør religionen på én og samme tid forhindringen og udvejen. Wadjda lægger alle kræfter i, og efterhånden begynder lærerne at få øjnene op for hende… I Saudi-Arabien er biografer forbudt, men landet er ved at ændre sig, og det viser denne film – ikke mindst idet at den er officielt udtaget som landets Oscar-bidrag.