Den hvide Masai

InstruktionHermine Huntgeburth

MedvirkendeNina Hoss, Jacky Ido, Katja Flint, Antonio Prester, Janek Rieke

Længde131 min

GenreDrama, Drama

IMDbVis på IMDb

I biografen12/05/2006


Anmeldelse

Den hvide Masai

4 6
Det kribler lidt i skuldrene af rejselyst og backpackertrang, som man følger med i Schweiziske Carolas rejse igennem Kenyas naturskønne landskaber og støvede landsbyer. Hun kommer helt derud hvor selv Lonely Planet guiden må melde pas. Det dragende ved en så fremmed kultur som den afrikanske hjælper til med at suge én ind i historien om en europæisk turists møde med en højst uventet kærlighed, i skikkelsen af en Masaikriger fra den afrikanske bush.
“Den hvide Masai”, som er baseret på Corinne Hofmanns selvbiografiske bog af samme navn, beskriver et kultursammenstød af dimensioner. Carola og hendes kæreste Stefan er på afslappende badeferie i Kenya, hvor de nyder livet på de flotte sandstrande. Lige inden de skal rejse hjem til Europa støder de ind i Masaikrigeren Lemalian, der redder dem ud af en anspændt situation. Carola ser noget uforklarligt i Lemalian, der gør at hun beslutter sig for at opsøge ham igen i hans landsby, til stor ærgrelse for Stefan, der rejser alene hjem til Schweiz. Via bumlende og overfyldte busser og trætte gåben bevæger Carola sig langt ind i bushen indtil hun finder Lemalian. Hendes følelser er heldigvis gengældt, og det umage par forsøger nu at indlede et forhold til hinanden.

Til at begynde med er Carola villig til at give afkald på meget for hendes kærlighed til Lemalian. Men problemet er at hendes syn på kærlighed slet ikke stemmer overens med Lemalians. Hvor Carola i sit forhold til Lemalian ser den selvopofrende romantiske kærlighed, ser Lemalian mere praktisk på deres forhold og opfatter Carola som sin kvinde, der skal passe ind i hans liv og traditionerne omkring landsbyen. Carola indvilliger sig på betingelserne. Denne tilsidesættelse af egne behov virker nærmest som drivkraften bag Carolas beslutning om at følge sine instinkter og droppe det magelige liv i Europa, til fordel for livet i en klaustrofobisk lerhytte midt ude i ingenting. Det at indordne sig under specifikke samfundsnormer bliver et opgør for Carola mod sine vestlige rødder, hvor selvrealisering og individet står øverst.

Det er interessante dilemmaer der kommer ud af filmens præmis, men plottet i “Den hvide Masai” lever dog for meget på tilskuerens egen fascination af det fremmede miljø, fremfor at give en fyldestgørende forklaring på Carolas handlinger. Det er forunderligt og anderledes at få et indblik i Masai-stammekulturen, men det er ikke nok til at forklare hvorfor Carola er så fascineret af netop den kultur og Lemalian som repræsentant for den, og hvorfor hun opgiver hele sit gamle liv undervejs. Flere gange i løbet af filmen bliver hendes valg direkte uforståelige. For eksempel er Carolas og Lemalians første intime stund sammen alt andet end kærlig, og Carola virker rystet oven på oplevelsen, men alligevel vælger hun med det samme at tage med Lemalian til hans landsby. Her kommer filmen til kort overfor bogen den er baseret på, hvor tilvænningsprocessen mellem de to beskrives mere troværdigt. Filmen forsøger på ikke helt vellykket vis at blande den barske realisme af miljøet omkring bushen, hvor livet leves i øjeblikket, med en romantisk tro på at kærlighed kan overvinde alt, men når den kærlighed er så uafklaret som den er her, virker det ikke troværdigt.

Historien om mødet mellem en kvinde og en mand med forskellige kulturbaggrunde og deres følgende forsøg på at overkomme disse forskelligheder, er i sig selv ganske banal. Men det ekstreme miljø som “Den hvide Masai” foregår i gør, at det alligevel bliver en interessant oplevelse at følge Carolas bestræbelser på at passe ind i sit nye hjem. Det er ikke så meget to personer som to kulturers brydning man følger. Og takket være en flot billedside, der indfanger det åbne og mennesketomme afrikanske landskab, hvor der er højt til loftet og tankerne kan få frit spil, får man alligevel en vis forståelse for hvad der kan være attraktivt ved et liv i bushen. Var dette blevet fulgt op af en mere plausibel personskildring, ville filmen have været en endnu mere anbefalelseværdig oplevelse.


Trailer

Kort om filmen

På en rundrejse i Kenya med sin forlovede møder den schweiziske kvinde Carola Samburukrigeren Lemalian. Mødet mellem dem bliver skæbnesvangert, da Carola forelsker sig over hals og hoved i den stolte kriger. Hun er så betaget, at hun beslutter at afbestille sin hjemrejse for at blive i Kenya og finde Lemalian igen. I sin søgen efter sin elskede, må hun kæmpe sig igennem det afrikanske vildnis og når endelig til byen Maralal, hvor hun møder den tyske kvinde Elisabeth, og de bliver hurtigt veninder. I byen støder Carola også på Lemalian, og hun beslutter at følge med ham til hans landsby for at begynde på en ny tilværelse i Afrika. Men det, som hun troede skulle være hendes livs største kærlighed, skal snart udvikle sig til et eventyr på godt og ondt… “Den hvide Massai” er baseret på forfatter Corinne Hofmanns selvbiografiske bog af samme navn.