Længde142 min

GenreDrama, Romantik

I biografen16/05/2013

Den store Gatsby

4 6
The Great DiCaprio

Baz Luhrmann er uden tvivl en helt særlig filmskaber med en helt særlig, personlig stil. I film som “Romeo & Juliet”, “Moulin Rouge!” og nu også “Den store Gatsby” demonstrerer han sin særegne evne til at kombinere moderne pop- og modekultur med æstetikken fra den tidsalder, som den givne film foregår i. Og det er en sært velfungerende og betagende måde at lave film på! Manden har dog også produceret makværket “Australia”, så det store spørgsmål er, om Luhrmann med en af litteraturens helt store klassikere i hånden kan skabe en film, der er mere end bare stil og lir.

Det kan han – næsten! “Den store Gatsby” fungerer langt hen ad vejen virkelig godt. Rytmen er god, tempoet er højt, og præstationerne er helt i top. Især må man atter bukke sig i støvet for den store DiCaprio, der i rollen som den store Gatsby endnu engang leverer en præstation, man fristes til at kalde karrierens bedste. J. Gatsby er den mystiske rigmand med de store fester, det gode hjerte og den uendelige kærlighed, men samtidig gemmer han på et utal af hemmeligheder, og han lader ingen komme tæt nok på sig til at finde ud af, hvem han egentlig er.

DiCaprio indkapsler alle disse aspekter af Gatsby på intet mindre end overlegen vis, og samtidig formår han at håndtere ethvert følelsesudbrud og -nedbrud i sin karakter på en decideret ærefrygtindgydende måde. Toby Maguire er også skarp i rollen som den udefrakommende Nick Carraway, der kommer til at spille en vigtig rolle i Gatsbys forsøg på at blive genforenet med sin store kærlighed, Daisy Buchanan (Carraways kusine). I rollen som Daisy finder vi en ligeledes stærk Carrey Mulligan, der dog befinder sig i den svære situation, at hun skal spille en ikke videre velskrevet karakter.

Her er et af “Den store Gatsby”s store problemer. Med undtagelse af Gatsby selv formår Luhrmann ikke at give resten af persongalleriet den fornødne dybde, der kræves, for at filmens store klimaks kan virke troværdigt – endsige videre sammenhængende. Fokus er i så høj grad på Gatsby, og Nick, Daisy og hendes mand for på ingen måde den plads, de vitterligt fortjener, hvorfor samspillet mellem karaktererne aldrig bliver så stærkt, som det burde være. Man savner fordybelse i de andre karakterers psykologiske aspekter. Det er ærgerligt, for hen mod slutningen tager det pusten ud af en film, der i sine bedste stunder er lige så fortryllende som “Moulin Rouge!”.

Et andet problem er, at “Den store Gatsby” i sin sidste tredjedel ramler ind i nogle eklatante fortællemæssige problemer. Værst ser det ud, da Gatsbys forhistorie afsløres i et hurtigt flashback, hvorefter vi – stadig forvirrede over dette nye forhold, vi skal have til Gatsby – med ét fingerknips kastes tilbage i hovedhistorien igen. Det virker for henkastet, og lignende episoder forårsager forvirringer og frustrationer – noget man heldigvis aldrig oplever i starten af filmen. Når det så er sagt, så er “Den store Gatsby” overordnet set en aldeles underholdende film med en forrygende flot koreografi og smukke kulisser, og dertil er den en 3D-oplevelse af de helt store.

Når “Den store Gatsby” er slut, og man tænker tilbage på den, virker det nærmest uundgåeligt, at filmen måtte tabe lidt af sin glans i de sidste 40 minutter. Dertil var karaktererne bare ikke stærke nok, og historien blev ikke fortalt med nok autoritet, nu hvor dens personer ikke alene kunne bære troværdigheden. Men undervejs i filmen føler man ikke det skuffende klimaks komme. Dertil er man alt for travlt optaget med at falde i svime over den flotte, flotte film og dens stilistisk gennemførte univers. Man er forgabt i historien og grubler over (hvis ikke man har læst bogen), hvilke retninger den dog kan gå i. Og man betages af Gatsbys karakter, der i sig selv er fængslende og spændende, men først og fremmest bare er så overlegent og overdrevet velspillet, at man kan kun gisne om, hvor mange magiske præstationer, Leonardo DiCaprio mon endnu har i sig.

Filmen følger den unge, spirende forfatter Nick Carraway, da han i foråret 1922 flytter fra Midtvesten og ind i et hus på Long Island, hvor han bliver nabo til den mystiske Jay Gatsby, som lever alene i sit enorme og luksuriøse hus. Det viser sig, at Gatsby længe har været forelsket i Nicks kusine, Daisy, og snart er Nick trukket ind i en fængslende verden af rigdom, drømme, umulig kærlighed og bedrag.