Desperation

InstruktionMick Garris

MedvirkendeRon Perlman, Henry Thomas, Tom Skerritt, Matt Frewer, Charles Durning, Ewan Chung, Kelly Overton, Sammi Hanratty, Steven Weber, Annabeth Gish, Shane Haboucha, Sylva Kelegian, Alain Uy, Trieu Tran, Tom Parker

Længde131 min

GenreDrama, Drama, Gyser, Gyser, Thriller, Thriller, Fantasy, Fantasy

Desperation

2 6
FilmenStephen King er en meget produktiv herre, det kan der ikke herske tvivl om, når man ser på den lange liste af spændings- og gyserromaner, der er blevet til ved hans hånd. Det gør sig også gældende, når det drejer sig om filmatiseringer af de skrevne værker, og Kings CV kan efterhånden flotte sig med over hundrede af slagsen.
Samme succes, som hans romaner har været, er desværre ikke overgået størtstedelen af overførslerne til det store lærred, og mangt en King-filmatisering har ‘B-produktion’ stående på etiketten, med alt hvad det indebærer. Indimellem hænder det dog, at en talentfuld instruktør og manuskriptforfatter får noget seværdigt og til tider ganske fantastisk ud af hans værker. Således har Frank Darabont med “En verden udenfor”, Rob Reiner med “Misery” og ikke mindst Stanley Kubrick med “Ondskabens hotel” skabt mindeværdige kapitler i filmhistorien baseret på King-romaner.

“Desperation” hører desværre til førstnævnte kategori, og det er tydeligt fra filmens start, at den på trods af et par velkendte ansigter i hovedrollerne ikke formår at fremstå troværdig. Grundstenen i ethvert effektivt gys er troværdige og genkendelige omgivelser, men alt fra manuskript til kulisser giver indtryk af, at filmen lige så godt kunne foregå på en fremmed planet.

En gruppe gennemrejsende er uheldige nok til at slå turen forbi byen Desperation i Nevada. Alle bliver de stoppet af politiet, anholdt og indfanget af den tilsyneladende bindegale landbetjent, (over)spillet af Ron Perlman. Blandt de rejsende er en aldrende forfatter (Tom Skerritt) og et par med deres søn, David (Shane Haboucha). En hændelse tidligere i Davids unge liv har forstærket hans tro på Gud, hvilket på trods af anholdelsen og søsterens død er med til at bevare håbet hos de tilfangetagne i kachotten. Davids tro bliver konstant konfronteret og betvivlet. Religion samt ørkenflækkens oldgamle mysterium er filmens omdrejningspunkter.

Store passager af filmen forsøger at binde følelsesmæssige bånd mellem karaktererne, men portrætteringen forbliver uinteressant, og der går over en time, hvor handlingen ikke rykker sig en tomme. Som seer skal man lede længe efter nogen antydning af udfording. Efter lange passager uden underbygning eller forklaringer, bliver fortællingen pludselig givet fri, og i en særdeles unødvendig og patroniserende scene manifesterer Gud sig i en filmredigeringsmaskine og udpensler det historiske plot i en sådan grad, at selv de to-årige kan være med.

Teknisk set er filmen noget af en blandet landhandel. Uden noget decideret formål svinges kameraet fra den ene yderlighed til den anden. Fotografens forsøg på at give produktionen et innovativt filmisk look er håbløst mislykket, og endeløse forvirrende skift fra wideshots til close-ups i højt klippetempo ender i sidste ende som karikatur på sig selv. Lyddesignet derimod er glimrende, men desværre ikke nok til at redde filmen.
VideoBilledet på dvd’en giver os “Desperation” i anamorphic widescreen 1.77:1-format. Billedet fremstår ganske roligt med flot kontrast, men komprimeringsprocessen har resulteret i fejl, der er tydeligst i visse mørke scener, som fremkommer unødvendigt grynede.
AudioEt udmærket lyddesign ligger til grund for det engelske Dolby Digital 5.1 lydspor. Der er flittig brug af baghøjtalere og subwoofer, samt fine panoreringer fra tid til anden. Skiven giver også mulighed for en spansk og en italiensk stereovariant.
EkstramaterialeDer er intet ekstramateriale inkluderet på denne udgivelse.

Med de forholdsvis store navne involveret kunne man have ønsket meget mere af “Desperation”, men materialet er simpelthen for svagt og uinteressant et grundlag for filmatiseringen. På dvd er den tekniske præsentation stort set i orden, men man har valgt ikke at tilføje noget ekstramateriale, hvilket må siges at være skuffende efter dagens standarder.

I byen Desperation i Nevadas ørken bestemmer sheriffen, Collie Entragian, enerådende over liv og død, og han har efterhånden ændret byen totalt fra en travl mineby til et dødt område. I byens arrest har han indsat mennesker, han har arresteret efter sit eget forgodtbefindende. De bliver skrækslagne, da de indser, at de vil blive udvalgt én efter én til at lide en forfærdelig skæbne. De aner ikke, hvordan de skal undslippe, før en kløgtig dreng får en idé. Men selv hvis de slipper væk fra arresten, er de alligevel hjælpeløst prisgivet Entragian.