Devil’s Backbone, The
Udgivet 10. jul 2007 | Af: The Insider | Set i biografen
De mange børneskuespillere gør alle en brav indsats, og mere garvede aktører såsom Eduardo Noriega, Marisa Paredes og Guillermo del Torors flittige samarbejdspartner, Federico Luppi, leverer også solide præstationer. Fernando Tielve, der spiller Carlos, og som blot var 14 år gammel under optagelserne, er dog uden tvivl filmens stjerne. Skuespillermæssigt er der altså intet at sætte en finger på, og derudover er filmen enormt flot, effekterne dejlig overbevisende og musikken stemningsfuld. Lyden er formentlig den mest imponerende del af filmens æstetik, da den ofte egenhændigt får nakkehårene til at råbe vagt i gevær. Især Carlos’ første og andet møde med spøgelset, Santi, får nerverne til at dirre takket være den gennemførte lydside.
Spøgelseshistorien er fascinerende og medrivende. Derimod er det akavede trekantsdrama ofte ulidelig kedeligt. Der er simpelthen ingen af filmens voksne karakterer, der på nogen som helst måde fremstår synderlig interessante, og de vækker aldrig for alvor vores foragt eller sympati. Det virker som om, at del Toro (der også var med til at forfatte manuskriptet) ikke har været interesseret i at fordybe sig i de voksnes andel af plottet. Derfor kommer det også som en stor, ubehagelig overraskelse, at den uinteressante del af fortællingen overtager førersædet cirka halvvejs igennem filmen og derfra aldrig rigtig slipper grebet om rattet.
Indtil filmen tager lidt af en drejning og nedprioriterer de fængende, fantasifulde elementer, er “The Devil’s Backbone” et næsten ufejlbarligt eksempel på, hvordan en uhyre effektiv og trykkende atmosfære kan skabes selv uden et enormt millionbudget. Det er også derfor, man bliver utålmodig og irriteret, når filmen pludselig og uden ordentlig grund hænger spøgelseshistorien til tørre. Man begynder næsten at frygte, at del Toro fuldstændig har glemte Santi. Først hen mod slutningen begynder filmmagerne at få orden på sagerne igen, og den allersidste del af filmen er forholdsvis tilfredsstillende. Men skaden er allerede sket, og hvad der kunne have været en formidabel gyser helt på højde med den mesterlige “Pans labyrint” ender i stedet som en ret forglemmelig brøler.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet