MedvirkendeMichael C. Hall, Jennifer Carpenter, David Zayas

Længde618 min

GenreDrama, Thriller, Krimi, Suspense

Dexter – Sæson 6

4 6
Engle og dæmoner

Før jeg tager ordentligt hul på denne anmeldelse, vil jeg lige slå fast, at hvis du endnu ikke har givet dig i kast med tv-serien “Dexter”, bør du øjeblikkeligt opstøve dens første, blændende sæson og give den en velfortjent chance. Derudover bør du også skippe denne anmeldelse, for selvom jeg naturligvis aldrig kunne finde på at afsløre nogen af de store twists eller højdepunkter i føljetonens 6. årgang, så er det svært at dissekere den uden at røbe visse begivenheder fra de foregående sæsoner.

Når det så er sagt, så havde jeg aldrig troet, at jeg en skønne dag ville anmelde den 6. sæson af “Dexter”, da jeg for fem år siden tog hul på seriens allerførste sæson på dvd. Som jeg i sin tid skrev i min anmeldelse af seriens 4. årgang, så følger hver eneste sæson til en vis grad den samme skabelon: Hovedpersonen Dexter Morgan, som arbejder for politikorpset i Miami og i øvrigt myrder mordere i sin fritid, får færten af en skruppelløs slyngel, som han skal nedjage sæsonen igennem, uden at hans kollegaer hos politistyrken får færten af hans skræmmende skyggeside. Jeg kunne slet ikke forestille mig, at dén skabelon kunne bære at blive brugt i mere end 4-5 sæsoner uden at blive mere slidt end Bob Dylans stemmebånd, men netop nu er seriens 8. sæson i støbeskeen. Jamen dog.

Der er da heller ikke nogen tvivl om, at seriens kvalitet er dalet siden dens 4. sæson, hvori en Emmy-belønnet John Lithgow brillerede som Dexters hidtil mest koldblodige og komplekse modstander: Trinity. Den 5. sæson var dog langtfra nogen bundskraber – tværtimod var den ganske udmærket, og Julia Stiles var superb som en kvinde, Dexter reddede, og som dernæst agerede hans allierede i kampen mod en gruppe morderiske psykopater. Men man savnede mere opfindsomhed og mere kød på både skurkene og Dexters egen, moralske selvrefleksion, og de trivielle bifigurer fik alt for megen spilletid i rampelyset.

Kvalitetsmæssigt ligger sæson 6 på omtrent samme plan som sin umiddelbare forgænger. Den er en værdig tilføjelse til en fremragende føljeton, som både har oplevet værre og bedre stunder. I denne ombæring spiller Colin Hanks (Toms søn) og Edward James Olmos de glubske mordere, som Dexter jager – to frygtindgydende fanatikere, der bruger de mest grufulde passager i Bibelen som inspiration til en række bestialske mord, der indgyder frygt i samtlige borgere i solbeskinnede Miami. Både Olmos og Hanks leverer varen, men desværre har d’herrer ikke frygteligt meget at gøre godt med. Olmos bruger næsten al sin tid på at stirre surt på Hanks, imens han mumler, at deres chokerende mord er en del af Guds egen “masterplan”, mens Hanks hovedsageligt nikker adlydende og ser forpint ud. Kort sagt: Karaktererne står i stampe og bliver aldrig særligt interessante.

Ligesom i flere af de forrige sæsoner, er der også her for mange handlingsforløb, der løber ud i sandet. Da Dexter fik en søn i seriens 4. sæson, før hans kone, Rita, blev myrdet af Trinity, blev der tilsyneladende lagt i kakkelovnen til en stor, spændende omvæltning for Dexter som karakter, men Ritas død har ikke haft nogen mærkbar effekt, og Dexters søn, Harrison, fremstår som en ubetydelig rekvisit, der kun optræder, når farmand skal hilse på babysitteren. Jeg ville også have ønsket, at manuskriptforfatterne havde brugt mere tid på forholdet mellem Dexter og en forhenværende straffefange, som nu er blevet præst (en fremragende Mos Def, som knuser myten om, at rappere ikke magter skuespil). Der skabes stof til eftertanke, når Dexter her konfronteres med en morder, der udviser en dybfølt anger. Det tvinger Dexter til at revurdere sit eget moralkodeks. For ganske vist myrder Dexter kun blodtørstige udskud, men er han vitterligt et bedre menneske end Mos Defs dømte forbryder, når han tager loven i egen hånd og hverken evner at angre eller tilgive?

Dexters dans på skillelinjen mellem ret og uret, helt og selvtægtsforbryder, har altid været et af seriens mest fascinerende elementer, og forfatterne giver endnu mere næring til hjernecellerne i sæsonens klart bedste afsnit, “Nebraska”, hvor Dexter giver sine indre dæmoner frit spil og begynder at miste følingen med sin menneskelighed og virkeligheden – en deroute, som seriens bagmænd gerne måtte have brugt mere tid på, hvorimod de gerne måtte have sakset flere af de scener, hvor Dexters halvsøster, Debra, (igen) bakser med sit kedsommelige kærlighedsliv. Men selv en svag sæson af “Dexter” er allerhelvedes vanedannende underholdning rig på neglebidende spænding og veludtænkte twists, og i rollen som Dexter leverer Michael C. Hall som sædvanligt en pragtpræstation, der på én gang er humoristisk, chokerende, enigmatisk, indtagende og fuldkommen uimodståelig.

Præsenteret i 1080p/AVC 1.78:1. “Dexter” har altid set godt ud på dvd, men den ser fuldkommen fantastisk ud på Blu-ray. I ingen af sæsonens 12 afsnit optræder der bare ét tilnærmelsesvis sløret skud. Billedet er knivskarpt, og detaljerigdommen er enorm. Man kan praktisk talt tælle alle skægstubbene på Michael C. Halls ansigt. På dvd fremstod farverne indimellem en tand for manipulerede, men i HD virker samtlige nuancer naturtro. Kontrasten er upåklagelig, og derudover forekommer hverken edge-enhancement, banding eller ét eneste utilsigtet støvkorn. Jeg oplevede kun en smule grums i nogle af sæsonens allermørkeste scener, men slet ikke nok til at frarøvede billedkvaliteten topkarakter.

“Dexter” lyder ikke helt så godt, som den ser ud, men udgivelsens Dolby TrueHD 5.1-lydspor er trods alt enormt imponerende. Hver eneste replik kommer klokkeklart igennem og har den helt rette rumklang. Musikken fylder også tilpas i lydbilledet, og det fungerer godt, når den folder sig ud i samtlige højtalere. Subwooferen giver også både lydeffekterne og musikkens dybeste toner ekstra slagkraft på de helt rette tidspunkter. Men indimellem savnede jeg mere liv i baghøjtalerne og en mere troværdig lydatmosfære. Under flere af scenerne kan man høre folk tale i baggrunden, biler i trafikken osv. – subtile lyde, der er med til at suge seeren mere ind i seriens univers. Men under mange sekvenser, hvor der ellers foregår meget på billedsiden, er det desværre kun fronthøjtalerne, som er aktive.

Udgivelsen huser fire skiver, som hver især rummer tre afsnit og en smule ekstramateriale. På disk 1 er der tre korte interviews med skuespillerne Michael C. Hall, Jennifer Carpenter og Colin Hanks (samlet varighed: ca. 13 min.). De tre skuespillere er velformulerede, men man savner virkelig noget dækmateriale som supplement til interviewoptagelserne, og trioen får ikke ligefrem megen spilletid til at levere interessante anekdoter. På disk 2 er der de korte dokumentarer “Guest Stars” (4 min.), “Dissecting Dexter” (4 min.) og “H.R. Nightmare” (3 min.), som desværre hovedsageligt består af klip fra sæsonen og overfladiske, ultrakorte interviews med skuespillerne og filmmagerne, der konstant skamroser hinanden. “H.R. Nightmare” er dog en ganske morsom cadeau til Dexters fiktive, sexbesatte kollega, Vince Masuka. På disk 3 finder man dokumentarerne “The Consultants” (8 min.), som handler om, hvordan ægte politifolk udfører deres arbejde, samt “Foul Play” (7 min.), der gennemgår sæsonens stunts. Særligt “The Consultants” er seværdig.

På disk 4 ligger et visuelt billedgalleri, der rummer alle de grufulde malerier, som sæsonens skurke skal forestille at have malet. Når man trykker på et lærred, kan man høre kunstneren Dave Lebow tale lidt om det specifikke værk. “Photo Match” er en lille (og temmelig uinteressant) billedquiz, hvor man bliver præsenteret for et billede fra en tilfældig episode, hvorefter man så skal forsøge at huske, hvilken episode billedet stammer fra. Før man ser ekstramaterialet, bliver man i øvrigt advaret om, at der bliver afsløret nogle vigtige begivenheder fra 6. sæson. Betænksomt. Ekstramaterialet præsenteres i 1080p.

Den 6. sæson af “Dexter” er hverken dens bedste eller dens værste. Den er måske ikke nær så helstøbt som seriens bedste årgange, men man keder sig aldrig – især ikke i selskab med seriens evigt fænomenale hovedrolleindehaver, Michael C. Hall. Både seriens billed- og lydside imponerer på Blu-ray, men det havde været rart med lidt mere (og mere dybdeborende) ekstramateriale på udgivelsens fire skiver. Fans bør under alle omstændigheder føje seriens 6. sæson til samlingen, mens uindviede sjæle bør lægge ud med at investere i seriens første årgang og derefter arbejde sig frem mod de senere. Øjeblikkeligt.

Dexters mørke side trives i bedste velgående, og han formår at holde den skjult, alt imens han passer sit job og klarer opgaven som enlig far. Han har dog Trinity til at puste sig i nakken, og livet bliver ikke mindre kompliceret af, at Dexter på flere måder involverer sig i det religiøse. En serie grusomme mord inspireret af Johannes’ Åbenbaring og en dommedagsmorders opståen giver Dexter og drabsafdelingen i Miami et nyt uhyre af bibelske dimensioner at jage. Lykkes det Dexter at få fingrene i ham, før verden går under? Eller er denne hellige skabning for meget – selv for ham?