InstruktionDuccio Tessari

MedvirkendeSenta Berger, Luc Merenda, Umberto Orsini, Anita Strindberg, Bruno Corazzari, Rosario Borelli, Manfred Freyberger, Tom Felleghy, Duilio Cruciani

Længde87 min

GenreGyser, Gyser, Thriller, Thriller

Dødens puslespil

3 6
Ikke at forveksle med de enerverende puslespil, der fremstiller europæiske rejsemål og tager en krig at samle – “Dødens puslespil” er i stedet en italiensk romantisk thriller fra 1974, som det med garanti er de færreste, der har hørt om. Det kommer ikke som den store overraskelse. Filmen er ofte effektiv og intens, men den besidder ingen kendte navne foran eller bag kameraet og er hverken særlig original eller mindeværdig. Til gengæld er den ganske underholdende.
Filmen blev optaget seks år før amerikaneren Robert Ludlum forfattede sin første “The Bourne Identity”-roman i 1980. Tilhængere af enten disse bøger eller deres fornemme filmiske afkom vil spotte mange ligheder. Hovedpersonen i “Dødens puslespil” er en mand, som har mistet hukommelsen. Han har ingen idé om, hvorfor han er, hvor han er, eller hvem han er. Instruktør Duccio Tessari og manuskriptforfatter Ernesto Gastaldi sørger for at skænke filmens hovedperson en charmerende og positiv aura. Men lige så snart, man har en fornemmelse af, at manden (som vi senere erfarer, bliver kaldt for Ted), vitterligt er en godhjertet sjæl med et ildebefindende, så trækkes gulvtæppet væk under én, og der sås i den grad tvivl om mandens sympatiske væsen.

Pludseligt træder en skydegal, bitter herre også ind på scenen. Denne blonde, snottede morder har øjensynligt arbejdet sammen med Ted – et samarbejde, der ikke endte godt, og som Ted ikke rigtig erindrer. Sin bedårende kone, Sara, kan han heller ikke huske. Hun bliver spillet af tyske Senta Berger, der uden problemer leverer filmens bedste præstation. Men forholdet mellem Sara og Ted fungerer ikke helt. Man køber ikke historien om, hvorledes parret mødte hinanden, udvekslede blikke, straks forelskede sig og hurtigt blev skilt fra hinanden igen af ukendte årsager – men alligevel stadigvæk formår at vedligeholde en gensidig glød. Forholdet slår simpelthen ikke gnister nok. Især ikke når det forventes, at publikum skal tro på, at Sara trofast bliver ved sin sindslidende mands side, efter at hun er blevet bedøvet og senere finder sin hund liggende død i sengen.

Men udover visse skavanker ved karaktererne og en sløv midterdel, er der ikke meget at klage over i “Dødens puslespil”. Der er mange fine twists – man ved ikke altid, hvor man har personerne – og heldigvis bliver ikke alle gåder løst. Visse dele af historien skal seeren selv forsøge at finde en konklusion på. Man prøver at gætte med, og heldigvis bruger filmen ikke megen tid på de mere oplagte twists, som man i forvejen har set komme. Produktionen er ofte flot (klip og brugen af slowmotion er i særdeleshed virkningsfuld), skuespillet er godt over hele linien, og filmens sidste akt munder ud i et mageløst klimaks. En fin lille thriller.
VideoFilmen præsenteres i 1.85:1 anamorphic widescreen format. De tillokkende ord ‘Ultrabit Transfer’ pryder dvd’ens omslag – ligesom på andre af Another World Entertainments udgivelser. Men selvom der er tale om et fint transfer, er det langt fra nogen åbenbaring og ikke nær så imponerende som f.eks. transferet på AWE-udgivelsen af “Kannibal massakren”. Billedet virker for blødt under store dele af filmen, hvilket giver den et digitalt præg. Billedsiden byder også på en smule udtværing, støj og støv – dog i mindre mængder end mange andre film fra samme periode. Kontrasten er til gengæld ganske solid, og farverne fremstår som regel troværdige og flotte.
AudioDvd’en byder på to Dolby Digital 2.0 spor på hhv. italiensk og engelsk. Det italienske originalspor er klart at foretrække. Ikke blot fordi de italienske stemmer fremtræder mere troværdige og sammenhængende, men også fordi det engelskdubbede lydspor byder på en pæn portion knasen og konstant susen. Ingen af sporene er dog noget at skrive hjem om. Sporene savner bund (især det engelske) og fylde. De er simpelthen ikke vedkommende nok. Underteksterne lægger sig desværre også op af det engelske lydspor, så hvis man lytter til det italienske, vil man i flere tilfælde opleve, at der optræder undertekster, når intet bliver sagt. Derudover gør underteksterne det også af og til svært at tyde, hvem der siger hvad under dialoger.
EkstramaterialeSkuffende. Alt hvad udgivelsen har at byde på af ekstramateriale relateret til filmen er et lille billedgalleri, filmens trailer og instruktør Duccio Tessaris filmografi. Trailere til 6 andre AWE-udgivelser runder pakken af. Etuiet indeholder ikke engang et af de informative hæfter, som flere af AWE’s andre udgivelser har budt på.

I skrivende stund er der kun afgivet sølle 25 stemmer på IMDb-siden for “Dødens puslespil”. Denne underholdende lille, italienske thriller fortjener at blive set af flere. Men denne skuffende dvd-udgivelse vil næppe skaffe filmen en større fanskare. En både skuffende billed- og lydside samt manglen på ekstramateriale gør ikke just skiven til et must. Men er man til ældre europæiske thrillere, og går man ikke voldsomt meget op i den tekniske kvalitet af ens dvd’er, så gør den lave pris udgivelsen et kig værd.

En mand, fundet ved siden af et lig, er ramt af hukommelsestab. En psykiate påstår, at han hedder Edward, og at han tilsyneladende er eftersøgt for mord og røveri af narkotika til en værdi af en million dollars. En række besynderlige begivenheder komplicerer livet yderligere for “Manden uden erindringer”, indtil en pludselig begivenhed bringer hans hukommelse tilbage, og brikkerne i dødens puslespil falder på plads – men da er det måske for sent?