The Doom Generation
Udgivet 13. okt 2007 | Af: kaduffo | Set på DVD
Efter sig levner trekløveret hurtigt et spor af vold og orgiastiske drab, da en forsmået ekskæreste melder sig på banen, og en mistroisk kioskejer trækker våben. Begge lægger de sig ud med den voldelige Xavier, der absolut ikke skyr nogen midler for at løse (eller udrydde) pludseligt opståede problemer. Og det gør han så. Det er dog kun anledning for filmens væsentligere fokus – et erotisk trekantsdrama mellem de tre flygtende med Amy som hovedkarakteren i et seksuelt lystspil midt imellem den uerfarne Jordan (han er jomfru ved filmens start) og mere prøvede og grænseoverskridende Xavier.
Emnet i “The Doom Generation” er mildest talt grundigt behandlet ved utallige tidligere lejligheder, ikke mindst i forbindelse med forbilledet, førnævnte “Natural Born Killers”. Det er da også umådeligt svært at se filmen som ret meget andet end et postmodernistisk og æstetisk sammensurium af fragmentariske sekvenser, hvor volden, ondskaben, seksualiteten og erotikken er de reelle spilleregler. Alligevel fornemmes filmens nærværende sjæl, mens de tre unge mennesker bevæger sig mod den endelige deroute, der i filmens univers afrundes med en syrlig slutning, som naturligvis ikke skal afsløres for her.
Skuespillet er ikke noget at råbe hurra for. Replikkerne virker tunge og falder gennemgående upræcist, men der er nu heller ikke tvivl om, at det er det visuelle tomrum, der er Arakis fornemmeste gebet. Visualiseringen af den rå vold, de kødelige lyster og den medmenneskelige distance er intens og nærværende. Det er afskyvækkende og betagende på samme tid. Filmens hovedpersoner styres af et postmodernistisk islæt rundt uden mål og med. Hvor kommer de fra? Hvor er de på vej hen? Det er spørgsmål, der aldrig bliver besvaret, men som heller ikke er relevante for et æstetisk udtryk for den menneskelige psyke.
“The Doom Generation” er bortset fra det ekstremt voldelige klimaks handling uden konsekvenser for de implicerede parter. Trods den dystopiske glød er filmen et rimeligt humoristisk billede af en ungdom, der er kørt ud på et sidespor, og har sin helt egen charme med undertoner fra splatter-genren, om end Gregg Araki har lavet stærkere film sidenhen.
“The Doom Generation” er Gregg Arakis billede af en 90’er-generation, der ikke måtte fejle. Filmen har stærke ligheder med Oliver Stones “Natural Born Killers” fra året før og tilbyder heller ikke meget nyt under solen. Værst er de mange upræcise dialoger uden timing, mens det visuelle sprog og det kødelige trekantsdrama mellem hovedkaraktererne trods alt yder filmen en vis prægnans. Næppe Arakis bedste film, men ikke uden kvaliteter.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet