MedvirkendeMads Mikkelsen, Jessica Schwarz, Heike Makatsch, Nele Trebs, Rüdiger Kühmstedt, Corinna Borchert, Valeria Eisenbart, Thomas Thieme, Tim Seyfi, Stefan Gebelhoff, Suzan Anbeh, Thomas Arnold

Længde99 min

GenreSci-Fi, Drama

The Door

3 6
Das Mads

Danmark kan hurtigt blive et meget lille sted, når man befinder sig i filmbranchen. Det er snarere regelen end undtagelsen, at det er de samme 20-30 skuespillere, der besætter rollerne, når en ny dansk film eller tv-serie ser dagens lys. Således kommer branchen meget hurtigt til at fremstå indspist – hvilket den bestemt også er i visse henseender – og man kan ikke fortænke nogen i, at de søger ud af landet. Først og fremmest er det en fantastisk mulighed for at få én på opleveren i det store udland, men et lige så stort incitament til at gøre forsøget er naturligvis de betydeligt større budgetter, der arbejdes med. Det kræver noget benarbejde at komme ud af andedammen, men for tiden lykkes det for en del af de største danske skuespillere – ikke mindst Mads Mikkelsen.

Den succesfulde, tyske maler David Andernach bor med sin kone og datter i et pænere forstadskvarter. Da datteren pludseligt dør i et uheld, David måske kunne have forhindret, går alt i stå for den populære maler. Parret går fra hinanden, og David svinder ind til en skyldsramt skygge af sit tidligere jeg. Efter et mislykket selvmordsforsøg fem år senere opdager han ved et tilfælde en portal til en parallel verden, hvor datteren stadig lever, og hans kone ikke er gået fra ham. David griber muligheden for at gøre tingene om, men det går ikke helt som planlagt, da han møder sit fem år yngre alter ego.

Der kan man bare se: Mads Mikkelsen kan tale tysk. Og det endda ganske overbevisende. Den talentfulde skuespiller er næsten selvskrevet til rollen som den fåmælte, sammenbidte og martrede kunstner, der presses længere og længere ud i desperation. Mads Mikkelsen tiltrækker ofte roller, som præges af et dystert sind, og der skal da heller ikke mange anstrengelser til for at få hans markante, rå ansigt til at lægge sig i de rette folder. Der synes altid at gemme sig et bekymrende mørke bag de sammenknebne øjne.

“The Door”, eller “Die Tür”, som den hedder på originalsproget, er bygget op om et par godt gennemtærskede temaer: Først og fremmest dobbeltgængertemaet, som er set i et utal af varianter. Tankerne ledes hen på Oscar Wildes litterære klassiker “Billedet af Dorian Gray”, hvor et maleri af titelkarakteren truer med at afsløre hans sande jeg. I nærværende film står Mads Mikkelsen i en lignende situation, hvor hans dobbeltgænger i mere end en metaforisk forstand bliver hans lig i lasten.

Det andet klassiske tema kender vi fra film som “Tilbage til fremtiden” og “The Butterfly Effect”, nemlig muligheden for at gøre fortiden om. Der er naturligvis intet galt i at tage disse temaer op endnu en gang, men “The Door” gør det uden at tilføje dem noget nyt. Dobbeltgængertemaet illustreres som i så mange andre film med en masse spejlinger af karaktererne i vinduer og glasdøre, mens forsøget på at ændre fortiden naturligvis går galt og ender i en masse problemer. Vi er som publikum efterhånden bekendt med, at fortiden ikke så let kan ændres, og det er trods alt begrænset, hvor mange gange man gider se den pointe blive cementeret.

“The Door” byder altså ikke på noget nyt, men den har dog nogle vellykkede elementer. Som psykologisk thriller fungerer den i perioder udmærket, men den mangler et sidste spark i røven for at nå op på et intensitetsniveau, der gør den pengene værd. Skuespil og instruktion er bestemt udmærket, men manuskriptet er for tyndt og giver illusionen af at have en dybsindig pointe, som i sidste ende er temmeligt banal.

Præsenteret i 2.35:1. Videotransferet ligger overordnet set lidt over gennemsnittet. Der er en virkelig god skarphed, ingen edge-enhancement eller udtværing, og kontrasten er god og stabil. Dog er der lige lidt for meget digital støj, og det endda meget af tiden, så vi lander på et stort 4-tal.

Dolby Digital 5.1. “The Door” har et af de mindst opmærksomhedskrævende lydspor, denne anmelder er stødt på. Og er det så godt eller skidt? Ja, i virkeligheden nok begge dele. På den negative side er det en smule kedeligt, at der ikke er noget at hæfte sig ved. Men på den positive side betyder det, at der heller ikke er noget, som stikker uheldigt ud. Ofte er lydsporets rolle blot at være et solidt, men umærkeligt fundament under historien, og i det lys fungerer sporet på “The Door” fint.

Es gibt keine ekstramateriale.

“The Door” er en lidt anonym udgivelse, som med sin middelmådige historie drukner i den betydelige mængde thrillere, der udgives. Det eneste bemærkelsesværdige er, at Mads Mikkelsen taler tysk, men det er åbenlyst ikke nok til at gøre filmen interessant. Læs lidt Dostojevskij eller se “Black Swan”, hvis du er interesseret i dobbeltgængere – “The Door” er for banal til at investere i.

Mads Mikkelsen spiller hovedrollen som den succesfulde maler David Andernach, der lever med sin kone (Jessica Schwarz) og sin lille datter i forstæderne, hvor alt ånder fred og idyl. Men en affære med nabokonen splintrer den lykkelige ramme, da et øjebliks uopmærksomhed resulterer i at datteren drukner i baghavens swimmingpool.
Fem år senere er David en tom skal af sit forrige selv. Hans kone har forladt ham og skylden rider ham som en mare. Men i et forfejlet forsøg på at begå selvmord ender han foran en dør, der til hans overraskelse åbner op til en parallelverden, hvor datteren endnu ikke er død.