Længde110 min

GenreKomedie

I biografen27/11/2014

Dum og dummere 2

3 6
Dummest og dummestest

Der findes mennesker, der siges at foretrække intelligent humor. Hvad det betyder er uklart, men det åbner jo i hvert fald for, at der findes uintelligent humor. Skal det forstås som dårligere humor, eller humor som kun dumme mennesker griner af? Jeg kan godt se forskellen på at glide i en bananskræl og lave satire over skattepolitik. Men lige meget hvad, griner publikum kun, hvis det er ordentligt lavet. Og dét håndværk kræver en vis intelligens.

“Dum og dummere 2” indeholder hele spektret og er så ujævnt fortalt, at det ikke ville overraske mig, hvis man under ‘instruktør og manuskript’ kunne læse: Lloyd og Harry. Men nej, det er stadig Farrelly-brødrene, der i lang, lang tid har brugt den samme spredhagl-taktik. Skyd en absurd mængde vitser af i hovedet på folk til, de overgiver sig. Det er stressende og hektisk, men effektivt. Rysten på hovedet over elendige vittigheder varer jo kun de ca. to sekunder, det tager at levere en, der virker.

Jeg skumlede over en lang og usjov indledning, hvor Jeff Daniels’ Harry, der har besøgt Jim Carreys Lloyd på sindssygehospitalet gennem 20 år, finder ud af, at det hele var en prank. Timing og tempo hakker derudaf som en miniscooter, der skal køre to idioter til Aspen. Men så bliver forklaringerne lagt til side, og det ligegyldige plot sender vennerne på vejen igen med livsvigtig last og skumle forbrydere på nakken. Man vifter med ørerne som en glad hundebil.

Jim Carrey kan stadig få i hvert fald mig til at grine bare ved at insistere så meget på blafrende arme og en leddeløs underkæbe som virkemidler. Det er hans film både i forhold til plot og de sindssyge optrin. Og det på trods af at fortællingen drejer sig om jagten på Jeff Daniels’ nu voksne datter. Jeg husker ikke, om han var så meget spillet ned af sin makker i den første film. Han er igen den mere sympatiske og (næsten) socialt funktionelle, men derfor også mere forudsigelige af de to.

Etteren trækker stadig lange snotklatter henover “Dum og dummere 2”. Konstruktionen med to mænd og en gangster på roadtrip er den samme. Men det er, som om alle selvreferencerne (hvorfor har du ventet i 20 år med din joke?) falder ud til den gamles fordel. Nogle af de bedste grin kommer af klip fra “Dum og dummere”, der vises under rulleteksterne. Når toeren på imponerende vis formår at få sin forgænger til at tage sig helstøbt og charmerende ud, skyldes det, udover nostalgiens farvelade, at der er sket et uskyldstab. Harry og Lloyd er ikke længere sjove, fordi de er dumme 20-årige, men fordi de er ubegribeligt ansvarsløse og egoistiske 40-årige.

Intelligent humor er måske et udtryk for den subtile pointe, der, hvis man leder virkelig godt, måske findes i en savlklat et sted i scene tre. Eller måske blandt det støv Lloyd gnubber ud af skeden på en plejehjemsbeboer. “Dum og dummere 2” er en anmassende og grotesk film, der fungerer bedst, når den er lige netop dét, og dårligst, når overdrevet går på pause, og vi skal se drengene have følelser. Måske er intelligent humor at få normalt begavede mennesker til at se, hvad vi egentlig godt ved: Mennesket er tænkende, følsomme væsner med universelt potentiale. Indtil nogen slår en prut.

Harry og Lloyd er ikke blevet klogere. De to fjollede fumlehoveder holder stadig sammen i tykt og tyndt … der er heller ikke andre, der vil dem. Men ikke alt er godt. Harry er syg og har brug for en ny nyre. Udsigterne er ikke gode, men så viser miraklet sig. Hans korte møde med Fraida Felcher for mange år siden, har tilsyneladende båret frugt, og Harrys chance er nu endelig at vise sig sit ansvar voksen (Gud bedre det!) og indtræde i rollen som far (stakkels barn) og derved måske få en donor. Harry og Lloyd opstøver et anvendeligt køretøj og drager ud i verden. Først til Fraida, som imidlertid har bortadopteret frugten af sit møde med Harry, så jagten går derfor videre for at finde familien Pinchelow og den fortabte datter.