Edderkoppen

InstruktionOle Christian Madsen

MedvirkendeTroels Lyby, Lotte Andersen, Birthe Neumann, Claus Ryskjær, Bent Mejding, Stine Stengade, Lars Bom, Bjarne Henriksen, Max Hansen, Louise Mieritz, Lars Mikkelsen, Peter Steen, Jakob Cedergren, Henrik Koefoed, Flemming Enevold

Længde351 min

GenreDrama, Drama, Romantik, Romantik, Thriller, Thriller

Edderkoppen

5 6
I Edderkoppens spindNæstefter mastodontproduktionen “Bryggeren” har ingen dansk tv-satsning i nyere tid nydt lige så megen omtale før premieren som “Edderkoppen”. Føljetonen var baseret på virkelige hændelser, budgettet lød på 40 mio. kroner, den havde et stjernespækket ensemble, og så adskilte den sig kraftigt fra størstedelen af de populære, lettere konventionelle tv-serier, der ugentligt fornøjede og fortsat fornøjer millioner. Heldigvis indfriede “Edderkoppen” forventningerne. Det siger også en del om den succesrige series popularitet, at den oprindelige dvd-udgivelse af “Edderkoppen” for længst er udgået. Grundet utallige opfordringer har Sandrew Metronome derfor valgt at genoptrykke alle seriens seks afsnit på dvd.
Tilbage i år 2000 var instruktør Ole Christian Madsen langtfra det oplagte valg til at tackle et historisk drama skildrende det danske undergrundsmiljø i efterkrigstiden. Dengang var Madsen bedst kendt som manden bag krimidramaet “Pizza King” og et par afsnit af “Taxa”. Men havde man taget sig tid til at nærstudere mandens tidlige produktioner, havde man hurtigt spottet filmmagerens solide greb om mediets virkemidler. Æstetisk er “Edderkoppen” en rendyrket fornøjelse og lysår foran størstedelen af det, der diskes op med på danske tv-kanaler nu til dags. De detaljerige kulisser føles som selvstændige karakterer. Kameraet bevæger sig med glædelig ynde. Og den himmelske musik vækker varme minder om Jerry Goldsmiths brillante “L.A. Confidential”-score.

Dansk tv-underholdning er blevet en så prestigefuld institution, at man sjældent finder andet end kongerigets ypperligste skuespillere foran kameraet. Det gør sig også gældende her i “Edderkoppen”, som besidder et af de bedste danske tv-ensembler til dato. Skuespillere er tydeligvis blevet hyret på baggrund af deres evner og ikke deres popularitet. Jakob Cedergren fik sit store gennembrud i “Edderkoppen” og er superb som historiens ambitiøse og ideologiske helt, journalisten Bjarne Madsen, der optrævler en omfangsrig sammensværgelse, der forbinder ordensmagten med den kriminelle underverden. Lars Mikkelsen er Cedergrens ligemand i rollen som Bjarnes storebror, Ole, som journalisten forgudede som barn, men nu foragter for hans samarbejde med nazisterne under krigen.

Udover Cedergren og Mikkelsen bør man især fremhæve Claus Ryskjærs ætsende toppræstation som en lumsk meddeler, Stine Stengades portrættering af en forførende skuespillerinde og Birthe Neumanns sympatiske præstation som broderparrets enlige mor. Scenerne mellem brødrene har en mærkbar følelsesmæssig resonans, hvilket kun er godt, når nu så meget tid er afsat til hed romantik og højspændt drama.

Skuespillerne bliver hjulpet godt på vej af Madsens sikre instruktion og de overvældende sætstykker, der danner rammen om et opslugende, gammeldags univers, hvor cigaretrøg former tåger i Københavns natteliv, hvor ondskaben lurer rundt om hvert hjørne, og hvor ærlige betjente bunder sprut på arbejdet. I de forkerte hænder kunne “Edderkoppen” let have udartet sig til en ufrivillig komisk fadæse med sine kulørte karakterer og prangende æstetik. Men Madsen og forfatter Lars Kjeldgaards thriller er en vidunderlig, absorberende hyldest til film noir, der ofte leger med veletablerede konventioner og klicheer og kun sjældent forfalder til dem.

VideoPræsenteret i 1.78:1 anamorphic widescreen format. Det første, man lægger mærke til, når man ser “Edderkoppen”, er billedsidens unikke look. Lidt ligesom i Martin Scorseses “The Aviator” har man nedtonet og fremhævet visse farvenuancer i et forsøg på at efterligne det almene filmlook fra den periode, hvor serien foregår. Eksperimentet lykkes. Seriens særprægede udseende er en af dens største forcer, og heldigvis har man ikke skrinlagt ophavsmændenes intentioner og produceret mere naturtro, kedelige transfers. Kontrasten er solid, hvilket især er heldigt, da denne hyldest til film noir selvsagt ofte foregår om natten og i skyggerne. Udtværing opstår sjældent, mens edge-enhancement og snavs aldrig spottes. Billedet er derudover dejlig skarpt. Der er en smule gryn, men det er en del af stilen, og man distraheres aldrig.
AudioAfsnittenes lydsider præsenteres i Dolby Digital 2.0. Al dialog, lyd og musik er tydelig. Hverken støj eller overstyring optræder, og lyden virker aldrig hæs eller spids. Når ProLogic-afvikling aktiveres, tages baghøjtalerne også fint i brug under scener, der byder på en masse aktivitet.
EkstramaterialeSelvom der er tale om en genudgivelse, er udgivelsens indhold identisk med det, der fulgte med den oprindelige og udgåede udgivelse. Så hvis man allerede besidder føljetonen på dvd, er der ingen grund til at overveje endnu en investering.

Manuskriptforfatter Lars Kjeldgaard og instruktør Ole Christian Madsen kommenterer hvert enkelt afsnit. Det er utroligt, hvor få pauser mændene holder, og hvor sjældent de gentager sig, når nu de er blevet bedt om at tale uafbrudt i seks timer. Hver eneste af produktionens facetter diskuteres, og de to intelligente herrer er informative, oprigtige og morsomme. Kommentarsporene er næsten lige så underholdende som serien.

3-disc udgivelsens første disc indeholder dokumentaren “I Edderkoppens spind” (29 min.). Det er en fremragende gennemgang af ikke blot seriens tilblivelse, men også den tid, hvor fortællingen foregår. Hvis man trykker på menu-knappen “Hvem er Zemich?” præsenteres man for en række klip af flere af filmens karakterer, der begår det samme mord. De blev formodentlig optaget for at forhindre snaksaglige sjæle i at afsløre den mystiske gangsterboss Edderkoppens hemmelige identitet. Hvis man smækker discen i ens DVD-ROM drev får man derudover adgang til seriens gamle hjemmeside.

Disc 2 indeholder dokumentaren “På jagt efter underverdenen” (51 min.). Det er endnu en fremragende, fascinerende dokumentar og samtidig et vigtigt historisk dokument, der er produceret for flere årtier siden, og som gennemgår den ægte historie, der er miniseriens inspirationskilde. Virkelighedens Edderkoppen-gangster interviewes, og det samme bliver bl.a. flere af de journalister, der var med til at belyse efterkrigstidens sortbørshandel. Lidt i samme dur er dokumentaren på disc 3, “Edderkop affæren” (57 min.), som til gengæld er forholdsvis nyproduceret og indeholder et væld af interessante interviews med flere af de folk, der i sin tid havde med sagen at gøre.

“Edderkoppen” er en fornem thriller og en af dansk tv-histories største triumfer. Det er mildest talt en fornøjelse at gense serien og erkende, at den stadigvæk er lige så fængslende og visuelt fortryllende, som dengang den oprindeligt blev transmitteret for snart otte år siden. Episodernes billed- og lydsider præsenteres på tilfredsstillende vis, og ekstramaterialet, som der er en del af, er yderst interessant og vedkommende. Hvis du ikke allerede ejer serien på dvd, er det værd at overveje at købe den, før den endnu engang bliver udsolgt.

Da den unge, idealistiske journalist Bjarne Madsen får et tip om organiseret kriminalitet og sortbørshandel i stor stil, beslutter han sig for at opklare sagen. Meget tyder nemlig på en mulig forbindelse fra den københavnske underverden og langt op i politiets rækker, men indtil videre er der ikke så meget hold i Bjarnes teorier. En politiafhøring af Væsel – en af Bjarnes kilder – bliver et kærkomment vendepunkt og giver Bjarne nye spor at forfølge. Snart er Bjarne hovedperson i et uigennemskueligt spind af forbrydelse, korruption – og mord! Den intense og farlige jagt på ‘Edderkoppen’ er gået ind.