Elegy - Skønhedens magt

InstruktionIsabel Coixet

MedvirkendeSonja Bennett, Patricia Clarkson, Penélope Cruz, Antonio Cupo, Michelle Harrison, Deborah Harry, Dennis Hopper, Chelah Horsdal, Marci T. House, Alessandro Juliani, Ben Kingsley, Laura Mennell, Shaker Paleja, Kris Pope, Peter Sarsgaard

Længde108 min

GenreDrama, Romantik

I biografen25/12/2008

Elegy – Skønhedens magt

4 6
De perfekte bryster

Hvad er ægte skønhed? For billedhuggeren, kunstmaleren, fotografen og andre æstetikere vil kvindens linjer og former være et oplagt svar. Men hvis man bliver junkie for denne skønhed i det virkelige liv, er det ikke tilfredsstillende med kun én kvinde. Tiden trækker i kvindekroppen som med alt andet, og inden længe bliver hun skiftet ud på linje med strømper. Men hvad hvis man finder det par strømper, man bare ikke vil af med igen?

David Kepesh underviser kunst og er kendt kulturskribent i New York. Hans faste elskerinde Carolyne, der engang selv var Davids elev, kommer regelmæssigt forbi til et knald og en smøg. David har et forlist ægteskab bag sig og en søn, han næsten ikke taler med, men han nyder lange samtaler om ungkarlelivets goder med vennen og poeten George O’Hearn. En ny elev i Davids klasse, Consuela, bliver lærerens nye elskerinde, og David bliver dybt forelsket, men også bange, når Consuela vil mere end blot dyrke sex og se på Goya-malerier.

Isabel Coixet instruerede i 2003 gennembrudsfilmen “My Life Without Me” om en kvinde, der får at vide, at hun skal dø og derefter lever et mere lyststyret liv. I “Elegy – Skønhedens magt” er hovedpersonen en mand, men temaet om død, liv og passion er stadig til stede. David Kepesh, spillet af Ben Kingsley, er en ultra-hedonist, der forfører sine elever med ord, og mener ægteskab er lig med fængsel. Men når han møder den smukke unge Consuela, bliver alting sat i nyt perspektiv.

Selv om David er 30 år ældre, føler han sig som et ydmygt barn i Consuelas guddommelige nærvær. Han ser hende som et kunstværk og elsker hende for det. ”Du skal ikke bekymre dig om at blive gammel, bekymr dig i stedet for at blive voksen,” siger Dennis Hopper, der spiller Davids kulturelitære ven og kollega. Spørgsmålet er, om David nogensinde ser udover Consuelas skønhed og slipper frygten for at binde sig, frygten for at elske et andet menneske i medgang og modgang. Penelope Cruz bliver i rollen som Consuela vist i næsten fuld figur. Smuk, det er hun, men selv de mest perfekte bryster er af forgængeligt materiale, og David bliver nødt til at se forbi dem – selv om dette kan være svært i Penelope Cruz’ tilfælde.

“Elegy – Skønhedens magt” handler om skønhed, og det understreger filmens egen æstetik også. David og Consuelas gåture på stranden er smukt filmet, passionen i lejligheden forførende fortalt og tempoet er gennemgående velbalanceret for at give skuespillerne plads. Ben Kingsley er troværdig som den ældre kvindebedårer, der aldrig går hen og bliver en gammel gris. Penelope Cruz er ung studerende, der har meget mere at tilbyde end den umiddelbare facade. Isabel Croixet er en af de få kvindelige instruktører, der kan spidde mandens svage sider så præcist uden samtidig at virke fordømmende. Hun har en kærlighed til alle karaktererne, også til Carolyne, der er bange for at blive gammel, og sønnen Kenny, der ikke vil ende som sin far. Men de er følelseskujoner, der uden mod ikke kan få, hvad livet har til dem.

Desværre har “Elegy – Skønhedens magt” lidt for mange punktummer. Det virker som om, at Coixet ikke helt har kunnet bestemme sig for, hvad de sidste sætninger i hendes film skal være, så hun har i stedet taget dem alle med. Den stærke essens bliver en anelse udvandet, og det er synd i en film, der ellers virker helstøbt og har en masse at sige om både krop og sjæl og perfekte bryster.

En ældre universitetsprofessor har for vane at forføre unge kvinder, men han får vendt helt op og ned på sit følelsesliv, da den unge Consuela dukker op til hans forelæsninger. Pludselig vækkes et kødeligt begær, han aldrig tidligere har kendt, til live – og på kort tid vokser passionen til et komplekst kærlighedsdrama.