InstruktionLasse Hallström

MedvirkendeRobert Redford, Jennifer Lopez, Morgan Freeman, Becca Gardner, Josh Lucas, Damian Lewis, Camryn Manheim, Lynda Boyd

Længde108 min

I biografen25/12/2005

En ny dag i livet

4 6
Blot fordi den har store stjerner på rollelisten behøver en film ikke nødvendigvis føles som et udstillingsvindue for sin egen rolleliste. Det er “En ny dag i livet” et godt eksempel på, eftersom den er fuld af stjerner der ikke spiller som om de var det. Filmen er alt andet end smart og iøjefaldende, men derimod langsom, dvælende, fredelig… og god.
Historien udspiller sig på en lille, lettere nedslidt, ranch i Wyoming. Den ejes af den aldrende gnavpot Einer Gilkyson (Robert Redford) der forsøger at holde den kørende selvom han mangler mandskab til at holde kvæg. Desuden bebos ranchen af Mitch (Morgan Freeman), som har arbejdet der i en menneskealder, men som nu er stærkt handicappet efter et voldsomt sammenstød med en bjørn. Einer plejer Mitch så godt som han kan mens han selv plages af vrede og bitterhed. Einers søn er for adskillelige år siden omkommet ved en ulykke som han bebrejder sønnens daværende kone Jean (Jennifer Lopez) for.

Roen på ranchen forstyrres da Jean ankommer på flugt fra en voldelig kæreste. Einer er alt andet end begejstret, men giver hende dog husly da han opdager at hun medbringer hans barnebarn, den 11-årige pige Griff (Becca Gardner), som han hidtil ikke engang anede eksisterede.

“En ny dag i livet” er et stilfærdigt drama der omhandler tragedie og, i særdeleshed, hvordan man kommer videre efter at man har oplevet en. Filmen følger Einer, Mitch og Jean, der på hver deres måde er stagneret i deres nuværende sørgelige tilstande. Som filmen udspiller sig får de alle et skub videre og kommer til at revidere deres liv. Fra starten af er det ikke svært at gætte udviklingen i filmen, og den indeholder da heller ikke mange overraskelser, men selve rejsen er godt beskrevet og til tider ganske bevægende.

Hvad der først og fremmest bærer filmen er dens fine skuespillerpræstationer. Jennifer Lopez spiller den forslåede og forvirrede Jean glimrende. Det er rart at se hende i noget andet end “Enough” og “Sviger-Monster”. Som handlingen skrider frem bliver det dog tydeligt at hun spiller en bi-rolle i filmen og mest fungerer som katalysator for begivenhederne. De egentlige hovedpersoner er Robert Redford, Morgan Freeman og Becca Gardner. Redford og Freemans samspil slår gnister. De to udgører et meget karismatisk og morsomt par der vækker gode minder om Eastwood og Freemans parløb i “Million Dollar Baby” (som faktisk blev lavet efter denne film).

“En ny dag i livet” er instrueret af Lasse Halström, der tidligere har lavet film som “Hva’ så Gilbert Grape?”, “Æblemostreglementet” og “Chocolat”. Hans ligefremme kompetente instruktion hjælper denne film betydeligt og giver nogle virkeligt fine øjeblikke. Alt er dog ikke perfekt i “En ny dag i livet”. Først og fremmest dræner handlingens meget forudsigelige karakter nogle gange lidt interessen ud af scenerne. De fleste figurer fungerer glimrende, men en undtagelse er dog Jeans kæreste, der fremstår som en meget stereotyp white-trash psykopat.

Som alternativ til storstilede eventyrfilm leverer “En ny dag i livet” en fornem lille uprætentiøs historie, der udspiller sig uden de store overraskelser eller synderlig opfindsom udvikling. Til gengæld efterlader den et eftertænksomt og ganske rørende indtryk. Den handler om at leve videre selv når man har fået tildelt dårlige kort. Ikke ulige det liv der finder sted uden for biografsalens fire vægge.

Desperat og præget af skyldfølelse prøver den unge kvinde Jean at få styr på sin tilværelse efter en tragisk bilulykke, som kostede hendes mand livet. Svigerfaren bebrejder sin svigerdatter sønnens død. Familiens gård forsømmes, ensomheden og bitterheden styrer hans tilværelse. Men en dag tvinges de til det uundgåelige gensyn. Pludselig dukker Jean op på gården, flygtet fra sin voldelige kæreste med en lille pige i hånden, som efter sigende er hans barnebarn. Og hvad gør man så, når man er fast besluttet på bare at være bitter og ensom?