Længde100 min

GenreDokumentar

I biografen16/11/2017

En ubekvem sandhed 2

3 6
Geostorm: Al Gore havde ret

Det er præcis som i “Geostorm”. Godt nok en langsom udgave af “Geostorm” med snak og grafer. Men det er igen vejret, der truer Jorden. Regnbomber, brand og solstorme truer freden. Og kun én mand kan redde os. Gerard Bu… Al Gore. Han er den handlekraftige hovedperson i “An Inconvenient Sequel”, der er mere ubetydelig end ubekvem.

For der er ikke sket meget siden “En ubekvem sandhed”, der vandt Oscars og en Nobel Fredspris til Al Gore. Den tidligere vicepræsident holder forelæsning om klimakrisen; tal, grafer og statistik (be)viser, at det ser skidt ud for klodens tilstand. Det var kedeligt dengang, det er kedeligt nu. Men man må give originalen, at den var ‘vigtig’. Den globale samtale om klima kom højere op på dagsordenen, efter Al Gore forklarede sig på film. Det er derfor, at film er verdens mest betydningsfulde medie – det havde jo stået i avisen i mange år.

Men den her sequel har bare ikke samme vigtighed. Der er intet nyt. Det går stadig varmt som i Helvede med klimaet; isen smelter, vandet stiger. Det forsikrer Al Gore selv om fra en helikopter med udsigt over den vigende is på Grønland, inden han iført gummistøvler besøger en oversvømmelse i Miami. Han får våde strømper, den er helt gal! Det fortæller han foran en forsamling, der allerede er overbevist. Det var varmere i 2016 end nogensinde før, hvilket illustreres af en Powerpoint.

Så hvorfor denne “En ubekvem sandhed 2”? Mest af alt virker det som Al Gores tak for sidst til skeptikerne i forbindelse med originalen, som i modstanderkredse blev sammenlignet med Joseph Goebbels’sk propaganda. Han overdrev budskabet. Men det gjorde han ikke. Han havde ret. Det fortæller han igen og igen, imens han gør klar til nærmest ene mand at redde verden i Paris ved COP 21 i 2015.

Herfra skiftes der tempo og stil; fra forelæsning og statistik til en regulær klima-thriller a la “Geostorm”. Terrorister angriber Paris uger inden det afgørende klima-topmøde, men verden står sammen med Al Gore i spidsen og redder dagen. Aftalen kom i hus, som Donald Trump nu har forladt igen. Trump er en slags Kylo Ren for “En ubekvem sandhed 2”, hvor han leder en ny First Order imod klimaet og sandheden. Men bare rolig: Jedi-ridderen fortsætter kampen – Al Gore vil sørge for, at the truth awakens.

Det hele slutter med en rørstrømsk tale, hvor Al Gore sammenligner klimakampen med den afro-amerikanske borgerrettighedsbevægelse. Gæt selv, hvem der er Martin Luther King Jr. For når du ikke kunne blive præsident, så kan du altid blive en moderne messias. Ligesom Gerard Butler.

For ti år siden åbnede filmen “En ubekvem sandhed” verdens øjne for, hvad klimaforandringerne betyder –og for den ubestridelige sammenhæng med menneskets CO2-udledninger. Ikke at alle var enige, men med tidligere vicepræsident Al Gore som velformuleret ambassadør fik filmen – og sandheden – alligevel gang i konkrete tiltag for at mindske forureningen.

“En ubekvem sandhed 2” tager nu tråden op og ser på, hvor tæt vi er på en revolution af energisektoren. Hvor den første film var en advarsel, er “En ubekvem sandhed 2” i højere grad en hyldest til den menneskelige opfindsomhed og til den ihærdige indsats, miljøforkæmperne har lagt for dagen med Paris-aftalen, som den hidtil største triumf.

“En ubekvem sandhed 2” lægger ikke skjul på farerne, der endnu truer miljøet, eller den risiko, der er forbundet med de hidtidige klimaforandringer. Den følger Al Gore verden rundt til beslutningstagere og til miljøforkæmpere på gadeplan og de opfindere, der udvikler ren energi.