Længde96 min

GenreGyser

I biografen30/10/2014

Encounters

2 6
I Nordsverige kan ingen høre dig skrige

Ethvert dansk livtag med genrefilm er per definition værd at bruge tid på – vellykket eller ej. Der kan være langt imellem snapsene, og de glider sjældent ned med rendyrket velbehag. Men du hælder dem i halsen alligevel. Af ren nysgerrighed. Det kunne jo være den her smagte godt… Den debuterende instruktør Anders Bukhs “Encounters”, der bryster sig af at være Danmarks første film i found footage-genren, er i dét henseende den lidt for billige, kradse Høker Snaps fra Netto.

Der indledes med en tak til familierne til de savnede for at gøre filmen mulig. Og så et par tekstbokse, der fortæller følgende: Den 26. november 2011 bliver et lille, dansk filmhold meldt savnet i det nordlige Sverige. Et år senere bliver den svenske efterretningstjeneste, SÄPO, hacket af undergrundsbevægelsen Anonymous, der kort tid efter uploader filmholdets materiale til internettet. “Encounters” er altså et rendyrket found footage-gys, hvor samtlige optagelser skal forestille at være lavet af de savnede medlemmer af filmholdet.

Vi møder holdet i bilen på vej op i de svenske skove, hvor de skal indspille fantasy-filmen “Encounters”. Kameramanden Fjord (øretæveindbydende spillet af Kristian Fjord) skyder interviews med de to skuespillere Alex og Janne samt filmens instruktør Anders. Inden chaufføren sætter de fire af ude midt i ingenting, passerer de en mærkelig mand, der bare står og stirrer olmt, lige der midt på skovvejen. Efterfølgende observerer de et ildevarslende, rødt lysglimt i det fjerne. Ikke så snart har de alligevel vandret sig vild i den uhyggelige, svenske nåleskov, hvor det viser sig, at Fjord fatalt har glemt holdets håndholdte GPS. Og nej, der er ikke mobildækning deroppe i det nordlige Sverige. Jo dybere, de bevæger sig ind i skoven, desto mærkeligere ting sker der. Det røde lys dukker op igen, Alex forsvinder og vender tilbage med et tomt blik i øjnene og gruppen vandrer i ring og mister pludselig seks døgn på en nat. Og rugbrødet bliver muggent. Ad.

Inden de fire når til sagens og filmens kerne; at være faret vild i en skov mens uforklarlige hændelser udspiller sig, bruges det første kvarters tid på at sætte scenen på allermest kluntede vis gennem dialog, der nærmest virker improviseret frem på stedet. De fire diskuterer gyser- og sci-fi-film som “The Blair Witch Project”, “Nærkontakt af tredje grad” og “Alien”, Fjord viser de forskellige kameraer frem, som han har medbragt (bl.a. et steadicam), der fortælles vittigheder, fortæres rejesalatburgere og bøvses. Tonen er humoristisk, let og drillende og hiver meget af den uhygge, som det tågeindhyllede landskab ellers ansporer til, ud af filmen fra start. Det gør det svært for alvor at gyse med og tro på de scenerier, der senere udspiller sig.

“Encounters” er propfyldt med alle genrens klichéer. Måske tror instruktør Anders Bukh, at han ved at lade den korpulente nørd Fjord opføre en scene fra “The Blair Witch Project”, hvori han gør tykt grin med filmen, derved ikke kan beskyldes for at efterligne selv samme film. “Encounters” læner sig voldsomt op af den skelsættende found footage-klassiker fra 1999. I Bukhs fortælling er det dog ikke et kort, men en glemt GPS, der sender holdet på vildspor, mens de nordsvenske skove viser sig at være arnested for mere ekstraterrestrialske fænomener end en gammel heks. Fænomener, der udsender rungende lyde ikke ulig rumskibet i Spielbergs eftertænksomme storværk “Nærkontakt af tredje grad” fra 1977.

Hvad “Encounters” hverken har af effektive gys, engagerende karakterer, højt budget eller nye bidrag til genren, leverer den i stedet glimtvis i form af krybende uhygge bag hvert et træ i den trøstesløse og endeløse skov. Men nu er mørke skove jo også skræmmende på et helt grundlæggende plan. Største aktiv er dog filmens afsluttende location; en nedlagt, underjordisk atombunker hakket ud i klippevæggene, hvor Fjord, Anders, Alex og Janne søger tilflugt. En labyrintisk tidslomme med køjesenge, nødgenerator og klodsede radaranlæg af 1970’er-fabrikat, der tilfører sin helt egen autentiske atmosfære til historien. Men det kan ikke redde “Encounters” fra at være lige så fersk en tilføjelse til genren, som dens generiske titel antyder. Et dovent riff på de selv samme film, der åh-så-metaagtigt diskuteres undervejs.

I 1981 begyndte et uforklarligt fænomen at sprede sig. I Norge, ved Hessdalen, blev mystiske lys set på himlen.

I 2010 spredte dette fænomen sig til Sverige.
Mærkelige lyde fra fra himlen blev nu også rapporteret.