Equalizer, The

InstruktionAntoine Fuqua

MedvirkendeDenzel Washington, Chloë Grace Moretz, Marton Csokas, Andrew Farazi, Melissa Leo

Længde128 min

GenreAction, Thriller

IMDbVis på IMDb

I biografen25/09/2014


Anmeldelse

The Equalizer

4 6
Byggemand Denzel går amok i Silvan

Denzel Washington har haft en lang og til tider imponerende karriere som skuespiller, men alt for ofte er han blevet typecastet som den tavse, intense hævner. Når man ser “The Equalizer” er det dog nemt at forstå hvorfor. Han har et stenhårdt fokus i sit blik, og hans kropssprog og mimik giver indtryk af koldt, kontrolleret dræberinstinkt. Heldigvis får han også lov til at vise en mere rolig side i denne film, der som den første i Antoine Fuquas lange række af veldrejede thrillers (“Training Day”, “Brooklyn’s Finest”, “Olympus Has Fallen”) formåede mere end blot at underholde mig.

Robert McCall er en stille, tilbagetrukket mand, der arbejder i et byggemarked og ellers lever så spartansk og anonymt som muligt. Det imponerede mig, at “The Equalizer” tør bruge næsten en tredjedel af filmen på at etablere ham og hans forhold til sin omverden, inden den går i gang med det yderst voldelige hævndrama, som vi ved kommer. Han har svært ved at sove og tilbringer derfor ofte nætterne med at sidde og læse i en lokal diner, hvor han møder den prostituerede Teri. Han hjælper kollegaen Ralphie med at træne og tabe nogle kilo, før han skal til prøve som sikkerhedsvagt. Stille og udramatiske scener, der netop giver betydning til den efterfølgende, højspændte handling.

Den handling afvikles til gengæld i overensstemmelse med alle genrens konventioner. Selvtægtsfilm har været fast inventar i Hollywood mange år før “Taken”. Det genredefinerende værk er nok Charles Bronsons “En mand ser rødt”, hvilket faktisk var Denzel Washingtons debutfilm, hvor han dog befandt sig på den modtagende ende af den selvbestaltede retfærdighed. Bronsons klassiker har et åndeligt slægtskab med “The Equalizer”. Begge hovedroller er den gennemført ordinære mand, der viser sig at have helt specielle kompetencer, som de bruger til at gennemtrumfe deres egne retfærdighedsprincipper. De to adskiller sig dog markant ved, at “En mand ser rødt” sætter store spørgsmålstegn ved selvtægt som koncept, mens den nye her er anderledes ukritisk.

Den mangel på en moralsk konsekvens af de mere og mere ekstreme midler, som McCall tager i brug, er filmens største svaghed. Det pointeres ganske vist, at han aldrig skader uskyldige, men den undskyldning bliver formidlet på en måde, der virker konstrueret og kunstig, hvilket ødelægger den realisme, som der ellers bruges betragtelige kræfter på at opbygge. “The Equalizer” er klart stærkest, når den ikke føles som endnu en Hollywood-actionfilm. Lavpunktet kommer, da McCall springer en olietanker i luften, hvilket han forlader gående i slow-motion ud mod kameraet med den gigantiske eksplosion i ryggen. En sådan kliché river mig helt ud af filmoplevelsen og fik mig bare til at tænke på Andy Samberg og Will Ferrels sang “Cool Guys Don’t Look at Explosions”.

Paradoksalt nok er fotograferingen i resten af tiden netop det, der bidrager til realismen og til at skabe indlevelse i karaktererne. Det altid bevægende kamera svæver i begyndelsen konstant omkring McCall, men efterhånden som hans verden åbner sig, og han engagerer sig mere aktivt i den, åbnes der op for vidvinkel-shots og større tableauer. Man har i lyssætningen tilstræbt så meget naturligt lyst som muligt. Fotografen gør dygtigt brug af skygger og blinde vinkler, hvilket øger spændingen i de meget velkoreograferede actionscener. Det bedste ved dem er i øvrigt den store opfindsomhed i McCalls valg af våben. Alt kan blive til et dødeligt våben i hans hænder, hvilket er specielt tilfredsstillende i slutscenerne i byggemarkedet.

Til trods for at filmen til tider skøjter lidt for tæt på det forudsigelige og formelbaserede, så er der heldigvis nok elementer, der trækker i den anden retning til at gøre filmen mere end almindeligt underholdende. Selv om jeg elsker at se Dencel Washington i de mere dramatiske roller, så løser jeg gerne billet for at se ham som actionhelt, hvis kvalitetsniveauet er som i “The Equalizer”. Man kan kun håbe, at den ikke bliver gjort til en franchise, som kun bliver dårligere og dårligere for hver ny film (Host.. “Taken” host…).


Trailer

Kort om filmen

Denzel Washington ses i rollen som Robert McCall/The Equalizer. Han er tidligere jægersoldat, som har foregivet at være afgået ved døden for at kunne trække sig tilbage til fredelig tilværelse i en forstad til Boston.

Da han møder den unge prostituerede Teri (Chloê Grace Moretz), følger han sig kaldet til at hjælpe hende ud af det skruegreb, den russiske mafia holder hende i. Det bliver en kamp på liv og død, og mafiaen må tilkalde en ‘specialst’ for at få McCall til at makke ret…