Europa

InstruktionLars von Trier

MedvirkendeHenning Jensen, Max von Sydow, Jean-Marc Barr, Ernst-Hugo Järegård, Udo Kier, Holger Perfort, Benny Poulsen, Barbara Sukowa, Erik Mørk, Jørgen Reenberg, Eddie Constantine, Erno Müller, Dietrich Kuhlbrodt, Michael Phillip Simpson, Anne Werner Thomsen

Længde112 min

GenreDrama, Drama, Thriller, Thriller

Europa

5 6
Når jeg tæller til 10, vil du vågne op i EuropaI 1991 afsluttede Lars von Trier sin Europa-trilogi med “Europa”, der ikke alene markerede kulminationen på hans arbejde med Europa som et centralt tema, men også på hans daværende kunstneriske formåen. En film mere moden og langt mere storslået end “The Element of Crime” og “Epidemic”, med ualmindeligt imponerende kameraarbejde og en tilgængelig handling, der godt nok ikke er den mest ophidsende nogensinde, men så absolut har sine stærke sider. Den knaldsorte humor og stærke afslutning er to af dem. Historien er ikke længere kun et alibi for at lave billeder, og man fornemmer hvordan elementer af mainstream og avantgarde begynder at smelte sammen hos Trier. “Europa” peger tydeligt frem mod hans senere værker, hvor de meget gribende historier siden har stået mål med den evigt innovative form.
Hvor “The Element of Crime” foregik i fremtiden og “Epidemic” i nutiden, udspiller “Europa” sig kort efter Anden Verdenskrig i et Tyskland, hvor man forsøger at få landet på rette fod igen, uden at det dog rigtig vil lykkes. Der er en udbredt mangel på moral blandt de vidt forskellige nationaliteter, der burde arbejde sammen om genopbygningen. Amerikanerne har ikke meget tilovers for tyskerne, der kæmper mod undertrykkelsen fra besættelsesmagterne, alt imens gamle nazister stadig har indflydelse nok til at sno sig uden om retsforfølgelse. Og det med hjælp fra de overlevende jøder. Midt i dette kaos lander endnu engang vores idealistiske hovedperson. Han hedder Leopold og er vendt tilbage til Europa for at ’gøre noget godt for tyskerne'. Men han kommer for sent, og bliver mod sin vilje involveret i en farlig sammensværgelse, trynet af facistiske konduktører og manipuleret af den tyske modstandsbevægelse. En anspændt situation hvor Leopold til sidst presses til at foretage en forfærdelig handling i forsøget på at undslippe ragnarok. Jean-Marc Barrs præstation som Leopold er, ligesom de andre roller, meget tilbageholdende, og han vågner først rigtig op til allersidst.

“Europa” er ligesom “The Element of Crime” konstrueret som en hypnose, der etableres i starten af filmen med Max von Sydows varme stemme på lydsporet, mens togskinner farer hen over billedet. Vi trækkes ind i filmens univers sammen med Leopold og bliver guided nænsomt gennem hans oplevelser. Som det var tilfældet med Fisher i “Forbrydelsens element”, og ikke mindst det kvindelige medium i “Epidemic”, er der dog ingen ende på Leopolds trance. Han kan ikke undslippe Europa, og bliver herved et billede på Lars von Trier selv, der som en konsekvens af sin fobi mod at rejse kun meget sjældent har bevæget sig længere væk fra Danmark end til Tyskland. Et Tyskland der for ham er synonym med Europa, eller måske endda verden, og et sted forbundet med en lang personlig historie. I 1989 fortalte Triers døende mor ham, at han alligevel ikke var af jødisk herkomst, som han havde fået at vide, og denne ændring i hans liv spejles på flere måder i “Europa”, der også handler om søgen efter identitet, ikke bare for den tysk-amerikanske hovedperson, men for hele Europa. Trier har selv en lille rolle som undertrykt jøde i filmen.

Foruden at være en personlig fortælling er “Europa” også et filmteknisk bravurnummer, og en betragtelig del af filmens tiltrækningskraft skal findes i arbejdet med kamera, musik og scenografi. Hennings Bendtsens smukke billeder er overvejende optaget i sort/hvid, men enkelte steder sniger der sig farver ind, som både er med til at udpege særligt vigtige objekter i kompositionerne og understrege stemninger. En teknik vi siden har set brugt i Steven Spielbergs “Schindlers liste” fra 1993. Derudover sker det flere gange, at forgrunden i billedet skilles fra baggrunden, så der reelt kører flere forskellige lag af film i én indstilling. Dette er gjort muligt ved at projicere de baggrunde, som blev optaget udenfor i Polen, på et lærred bag ved skuespillerne. Et greb der giver en bevidst grad af kunstighed, og som understreger at vi befinder os i en trance, hvor intet er som det umiddelbart ser ud. Musikken af Joachim Holbæk er meget traditionel og stemningsfuld, mens Henning Bahs’ kulisser skaber et smukt stiliseret Europa. “Europa” er den teknisk mest avancerede film Lars von Trier nogensinde har lavet.
VideoKvaliteten af billedet på “Europa” er overordentlig god med et meget rent billede uden ridser, generende mængder af filmkorn eller defekter, som resultat af den digitale overførsel. Skarpheden er gennemgående god og det samme gælder for sortværdien med undtagelse af enkelte, mørke sekvenser, hvor venstre side af billedet igen fremstår en smule mere grålig end den højre. Et problemet som ligner det, der optræder på “Epidemic” skiven. I scener hvor billederne består af både farver og sort/hvid daler kvaliteten flere gange en smule, og alt bliver et hak mere grynet og ustabilt. Dette skyldes ikke selve transferet, men de begrænsede tekniske muligheder, som Trier dengang havde til rådighed, under billedmanipuleringen. “Europa” bliver næppe flottere end vi ser her.
AudioSelvom “Europa” er fra 1991, og udgivet lige på kanten af 5.1 revolutionen i biograferne, er der ikke voldsomt meget surroundlyd at komme efter, hverken på det nye 5.1 eller 2.0 lydsporet. Man kan fornemme en snert af Holbæks musik i baghøjtalerne, der igen forbliver meget stille, selvom der faktisk er indtil flere steder i filmen, hvor man med stor fordel kunne have skabt et mere aggressivt mix. Ikke engang eksplosionen til sidst i filmen lader rigtig høre fra sig. Eftersom hele dvd-boksen er blevet godkendt af Trier selv, må vi imidlertid gå ud fra, at det heller ikke her er meningen, at der på disse skiver skal være de store lydmæssige udskejelser, og at sporene er tro mod instruktørens vision. Dialogen er meget ren og går tydeligt igennem centerhøjtaleren.
EkstramaterialeDet første af de to kommentarspor på “Europa” er med Lars von Trier og Peter Ålbæk Jensen, der var producent på filmen, og som allerede fra starten af lægger stilen med en overflod af eder og en humor så lavpandet, at Trier flere gange forsøger at bringe samtalen tilbage på rette køl. Der bliver endnu engang peget adskillige mangler ud ved filmen, som Trier af den ene eller anden grund ikke længere bryder sig om, og generelt er han meget kritisk overfor sine tidligere valg – spørgsmålet er så bare, hvor dybt irritationen reelt stikker. Alt sammen er det forbandet underholdende og med et glimt i øjet, der gør det lettere at acceptere, at vi først skal over på boksens fjerde disc for at få sat lidt perspektiv på filmen.

Det andet kommentarspor er på engelsk og består kun af ‘udvalgte kommentarer’ fra Lars von Trier, Udo Kier og Jean-Marc Barr, der taler om specifikke scener. Det er et relativt svagt spor, og de bemærkninger der nu engang dukker op er for det meste noget, vi har hørt før andre steder på ekstramaterialet, idet Trier her fortæller skuespillerne de anekdoter, han tidligere har fortalt til os. Her burde han nok have taget teten og spurgt Kier og Barr ud om deres oplevelser på produktionen i stedet for blot at lade dem sidde og fnise ad filmen. Tonen er meget kammeratlig, og der er skam også et par rigtig gode grin undervejs.

Foruden kommentarsporene finder vi to dokumentarprogrammer. “Anecdotes from Europa” er 20 min. langt og indeholder endnu engang en række gode (og i flere tilfælde overraskende) anekdoter, herunder hvordan producent Peter Ålbæk Jensen smuglede en campingvogn fyldt med våben og dukker, der lignede hængte mennesker, ind over den polske grænse uden tilladelse. Ved hjælp af et udspekuleret hundetrick, fik han også styr på den excentriske, svenske skuespiller Ernst-Hugo Järegård mellem optagelserne.

“Making of Europa” varer 38 min. og giver et virkelig godt indblik i skabelsen af filmen. Der er bl.a. detaljer omkring, hvordan Trier benyttede sig af front- og bagprojektion for at opnå den særlige opdeling af for- og baggrund i sine billeder, der i nogle tilfælde indeholder helt op til 15 forskellige lag. Foruden enkelte kortere interviews er der masser af optagelser i hjemmevideokvalitet, hvor vi får lejlighed til at kaste et blik på Triers ultradetaljerede storyboards. Programmet er på engelsk.

OverallOverall-karakteren gælder i dette tilfælde kun for “Europa”. Den samlede vurdering af Europa-trilogi boksen kan læses HER.

Klik HER for at vende tilbage til Europa.

Den unge Leopold Kessler ankommer til Tyskland kort efter Anden Verdenskrig, hvor han af sin onkel bliver ansat som togkonduktør i en sovevogn. Her støder han på datteren af jernbane-ejeren Hartmann, og de to indleder et forhold til trods for, at Katharinas kærlighed ikke virker helt oprigtig. På samme tid hærgres Tyskland af en facistisk modstandsgruppe kaldet Werwolf, der udnytter Leopolds naivitet til deres egne blodige formål. Han er en marionet fanget i en labyrint af løgne.