Længde88 min

GenreJul

I biografen03/11/2016

Familien Jul – I nissernes land

2 6
Familien Jul farer vild

Så blev det jul igen – eller i hvert fald november. Jul betyder gaver, sne og en stigning i fedmerelaterede sygdomme landet over. Det betyder også starten på en sæson af hyggelige og harmløse familiefilm, designet til at varme dit kolde hjerte og overbevise dig om, at julen stadig har lidt magi. “Familien Jul 2” går bevidst efter at være hyggelig, harmløs og hjertevarmende, men ender paradoksalt nok med at være den mest frustrerende filmoplevelse, jeg har haft længe.

Det kunne ellers have været så hyggeligt. Den første “Familien jul” lykkedes nemlig fint med at være en meget klassisk, ligefrem og julet julefortælling om drengen Hugo og nissevennen Pixy, der skulle lære Hugos julehadende far at tro på julenisser. Julen blev naturligvis reddet, så nu er alle nisseglade. Men “I nissernes land” skal jo handle om et eller andet, så ud af sin nissehue hiver Pixy en magisk julekugle, der bare ikke må gå i stykker, forklarer Pixy til Hugo. To minutter senere ligger kuglen kvast på stuegulvet. Åh nej.

Pixy står uden nissekræfter og ældes nu meget hurtigt. Dette manifesterer sig ved, at Pixiy ikke længere kan løfte biler og begynder at gro et skæg. Alligevel skal vi have to scener lige efter hinanden, hvor Hugos søster, Vega, først regner ud, at kuglen må være vigtig for Pixys nissekræfter, hvorefter en pigenisse ved navn Pixyly kommer ud af det blå og siger præcis det sammen. Den logiske konklusion er så, at Hugo, hans bror, Alfred, der godt kan lide at se sig i spejlet, og Vega, der ikke har nogen personlighed, skal på eventyr i nissernes land for at reparere Pixys nissekugle.

Herefter stopper forsøget på sammenhæng. Kort tid efter, de lander i Nisseland, møder de en nissekone, der forklarer, at man skal bruge en særlig magisk gryde for at reparere nissekugler. Desværre er der ingen, der ved, hvor den er, men heldigvis har hun et kort, de kan bruge til at finde den. Det faktum, at der findes et kort, hvorpå gryden tydeligt er markeret, synes umiddelbart at annullere hendes tidligere påstand om, at der ikke er nogen, der ved, hvor den er, men af uransagelige årsager, kan man kun læse kortet, hvis Pixy og Hugo er venner. Hvorfor, det er sådan, forklares aldrig, og for at føje spot til skade beslutter Pixie sig stort set uden grund for at være sur på Hugo på trods af DERES VENSKAB ER DET ENESTE, DER KAN REDDE HAM FRA AT DØ AF ALDERDOM!

Det er meningen, at “Familien Jul – I nissernes land” skal være morsom og hyggelig, men der er absolut intet at grine af. Pixy, der i den første film var den her sprælske og uvorne nisse, som bryder alle menneskenes kedelige regler, får klistret et fuldskæg på ansigtet og tegnet leverpletter på armene og sættes ellers ud til siden, hvor han ikke har noget at lave. Ellers er der den lille nissepige Pixyly, der har æren af at levere det eneste og virkeligt malplacerede musiknummer, hvor hun formår at spille guitar på en harpe og synge kor på egne vers.

Det perfekte billede på den her sequel er en scene, hvor Hugo og Vega er gået ud på jagt efter den magiske gryde. På et tidspunkt går det op for dem, at de er faret vild, og Vega spørger, om hun ikke må se kortet. ”Hov, det har jeg glemt,” svarer Hugo. Det er lidt den samme følelse, man får af at se “I nissernes land”. Filmskabet bag havde et udmærket kort i form af den første film, og de havde da nok også tænkt sig at følge det. Men de har aldrig kigget på det. Det er bare gået ligeud i en tilfældig retning, indtil de ikke kunne finde tilbage igen.

Nissen Pixy dukker som en stor overraskelse op hos Familien Jul allerede den 1. december. Han er der dog kun for at hente den nissehue, han glemte sidste år, som også gemmer på en hemmelighed – hans magiske nissekugle.

Ved et uheld ødelægger Hugo nissekuglen, hvilket betyder, at Pixy mister sin nisse-magi og begynder at blive hurtig gammel.

Hugo er den eneste, der kan samle kuglen igen og redde Pixy og må derfor flyve med sine søskende til nissernes land. Her skjuler de sig i en lille nisseby hos Pixys nisseflok, for ikke alle nisser kan lide mennesker.