Faubourg 36

InstruktionChristophe Barratier

MedvirkendeGérard Jugnot, Clovis Cornillac, Kad Merad, Nora Arnezeder, Pierre Richard, Bernard-Pierre Donnadieu, Maxence Perrin, François Morel, Élisabeth Vitali, Christophe Kourotchkine, Eric Naggar, Eric Prat, Julien Courbey, Philippe du Janerand, Marc Citti

I biografen22/05/2009

Faubourg 36

3 6
Sang, dans og fascisme

”Timing er alt” siger man, og det er måske præcis det, der er akilleshælen for den ellers meget sprudlende “Fauberg 36”, der atter bringer 30’ernes franske showscene til live i biografsalene.

Hvis det havde været for blot en halv snes år siden, havde det måske været bemærkelsesværdigt eller i det mindste usædvanligt, men nu føles det blot lidt som en halvgammel traver. Skylden for det må først og fremmest falde på Baz Luhrmanns “Moulin Rouge!”, der ganske vist skabte en noget karikeret og bevidst anakronistisk verden af vovede dansere og sangere, men som ikke desto mindre formåede at sparke noget liv ind i de støvede kulisser.

Det kan man til gengæld dårligt beskylde “Faubourg 36” for, der i stedet blot er en ganske uironisk pastiche af film, som de blev skabt for meget længe siden. Filmen udspiller sig i Paris få år inden, Anden Verdenskrig bryder ud, og de ideologiske fronter trækkes op. Kommunisterne er i sving med at igangsætte strejker, mens fascismen og antisemitismen også er i fremgang. Et særdeles gustent eksemplar af sidstnævnte har netop presset varietéen Chansonia til at lukke og derved efterladt folkene arbejdsløse.

En af dem er Pigoil, der også oplever en personlig nedtur, da konen skrider med en anden og efterfølgende tager sønnen med. Pigoil er dog ikke sådan at slå ud, og sammen med de fyrede folk går han i sving med selv at genstarte varietéen. Etablerede kunstnere og sangere har de dog ikke råd til, men til alt held dukker en ung pige ved navn Duece op, og hun viser sig snart at være et naturtalent.

“Fauberg 36” udspiller sin fortælling i en nostalgisk pariserstemning, der hurtigt leder tankerne hen på fortovscafeer, rødvin og baguettes. Filmen foregår næsten udelukkende i nabolaget, der er ganske imponerende skabt i en romantisk, kulørt og meget idyllisk stil. Uanset om vi er i varietéen på gaden eller i butikkerne, synes dens hovedpersoner altid at stå på scenen. Det er dog, når figurerne træder op på den rigtige scene, at filmen udfolder sig bedst. Sang- og dansenumrene er temmelig underholdende, og filmen synes lejlighedsvis næsten at standse fuldstændig, som om den har glemt rammehistorien og i stedet forvandler sig til en musical.

Til trods for de flotte kulisser så er filmens melodramatiske historie betydeligt mindre overbevisende. Der er kvaler i det romantiske forhold mellem Deuce og en ung socialist, men man føler sig aldrig synderlig involveret i forholdet, som mest af alt synes at eksistere, fordi sådan et skal der jo være. Der er i hvert fald ikke megen gnist at spore mellem de to skuespillere. Ligeledes føles Pigoils kamp for at få sin søn tilbage også for konstrueret til at være vedkommende.

Omdrejningspunktet i fortællingen er Chansonia og dens overlevelse, men der skabes ikke den fornødne kærlighed til stedet til, at man for alvor er bekymret for, om det må dreje nøglen om eller ej, og derfor virker stedets udfordringer også lidt uvedkommende. Dens manglende styrke i fortællingen afhjælpes dog noget af de overdådige musicalnumre, der ganske vist er ren kitsch, men heldigvis den underholdende af slagsen. Mens filmen står på, er “Fauberg 36” en ganske hyggelig oplevelse og ikke uden charme, men som helhed minder den ikke så lidt om de varietenumre, som teatret fremfører: Der er mange små fine øjeblikke, men den store sammenhængende fortælling er fraværende. Det er ikke en dårlig film, men det kommer alligevel ikke ligefrem som en stor overraskelse, hvis teateret mangler kunder.