Fearless

InstruktionRonny Yu

MedvirkendeJet Li, Betty Sun, Yong Dong, Hee Ching Paw, Yun Qu, Nathan Jones, Brandon Rhea, Anthony De Longis, Jean Claude Leuyer, Mike Leeder, Jon T. Benn, John Paisley, Collin Chou, Masato Harada, Shidô Nakamura

Længde103 min

GenreAction, Action, Drama, Drama

I biografen06/10/2006

Fearless

4 6
Med Jet Li som et tilsyneladende upåvirkeligt stenansigt har Ronny Yu skabt en relativt tempofyldt actionfilm, lige efter martial art-filmens gyldne håndbog, der dog daler betragteligt i tempo undervejs. Den kinesiske kampsportsfilm er i øvrigt baseret forholdsvis stringent på martial arts legenden Huo Yuanjia, dennes liv og hans levned omkring forrige århundredeskifte.
Da “Fearless” på sigt handler om individet, er der lagt op til væsentlig mere dybde, end de actionfyldte sekvenser, som filmen indledes med, umiddelbart indbyder til. Årsagen til Huo Yuanjias forevigelse i det kinesiske rige skal ses i lyset af, at han af mange opfattes som den, der definerede martial arts ånden, og trods egne personlige tragedier kæmpede med æren i behold og grundlagde Jingwu Sports Federation. Det ry har kineserne ikke glemt ham for.

Filmen hviler særdeles tungt på en berømmet turnering i Shanghai i 1910, hvor Yuanjia leverede en overmenneskelig præstation, udkæmpede kampe mod fire overlegne modstandere og allligevel kunne trække sig sejrende ud. Tolker man budskabet i “Fearless” ligger der da også mere end bare tekniske kompetencer bag denne bedrift. Så selv om især filmens første halvdel fokuserer på kampmæssige færdigheder, viser det sig nærmest med selvfølge, at det eksistentielle også spiller en betydelig rolle.

Nuancerne kommer nemlig snigende undervejs, hvilket desværre får en uhensigtsmæssig indflydelse på filmens tempo, der ikke altid bevarer samme dynamik. Men selv om “Fearless” godt nok lægger ud i lidt af et højoktanstempo og ikke hele tiden bevarer samme udholdenhed, er Ronny Yus seneste martial arts produktion bestemt stadig et kig værd – også efter de indledende kampe. Ham det handler om, Huo Yuanjia, roder sig nemlig ud i en kæmpe personlig krise, da hans familie slagtes som hævn for en kamp, hvor Yuanjia bliver skyld i en anden mesters død.

Tynget af skam og sorg søger Yuanjia ud på et afsides eksistentielt landophold, hvor han forsøger at finde sig selv, sine rødder og desuden møder den blinde landmandsdatter, Moon (Betty Sun). At den unge Yuanjia har bragt sig selv ud over den menneskelige kant er naturligvis selvforskyldt – til en hvis grad. Alligevel ændrer det ikke på smerten over tabene, og måske er det i virkeligheden en sådan erkendelse, der skal til, for at den førhen lidt højtskrydende Yuanjia forstår, at det er andre værdier, der tæller, når det kommer til stykket.

Ronny Yus fremstilling af martial arts legenden er på mange måder interessant og er gået som varmt brød i Asien. Alligevel er dens forsøg på at indfange både det kamptekniske og det eksistentielle problematisk. Det går ud over dynamikken, der er alt andet end homogen. Alligevel er skildringen af mennesket bag legenden, dennes sorger og glæder, blomstrende kærlighed til Moon og genetablering af venskabet med barndomsvennen glimrende tegnet og giver filmen sin nødvendige sjæl, mens opfindsomheden i kampsportscenerne i højere grad står for charmen.

Selv om vekselvirkningen mellem den eksistentielle sjæleudkrængning og de kinesiske kampsportsdyder altså ikke altid helt fungerer, er “Fearless” et fængslende portræt af hovedpersonens indre krig, der fører ofre med sig, men måske også en hel del selverkendelse i sidste ende. Når filmen ikke er helt oppe at ringe, skyldes det dybest set temposkiftet og filmens lidt kluntede fortællestruktur. Men det er immervæk bagateller.

Video”Fearless” fremstår i et ret lækkert 2.40:1 widescreen format. Trods enkelte eksempler på støv og edge enhancement er der ikke meget at klandre filmen for. Generelt står billedet skarpt med et velgennemført brug af fokusskift, omend farvetemperaturen kan være svingende. Alligevel er der tale om et ganske solidt transfer.
AudioLydsporet er et kantonesisk Dolby Digital 5.1 spor, der fungerer udmærket. Selv om alle kanaler er i brug, er det dog ikke til at komme udenom, at særligt fronthøjtalerne er i brug, mens baghøjtalerne spiller en mere anonym rolle. Under alle omstændigheder er “Fearless” rig på effektlyde til overflod, hvilket gør filmen til en auditiv nydelse.
EkstramaterialeEkstramaterialet til “Fearless” er ikke eksisterende, hvis der ses bort fra de obligatoriske trailers, der denne gang byder på “Crank”, “Haven” og “Mini’s First Time”. Det er skuffende, at en film, med så stort et budget som denne, ikke evner at fostre mere ekstramateriale, end det har været tilfældet.

“Fearless” er en udmærket genfortolkning af martial arts legenden Huo Yuanjias liv i starten af sidste århundrede. Selv om filmen har visse tempomæssige og fortællemæssige kvaler, er det en både underholdende, opfindsom og betagende beskrivelse af en kampsportsudøvers talent, indre sider og tragedier. Det kan dog ærgre, at udgivelsen ikke byder på mere ekstramateriale, end det har været tilfældet.

Fearless

4 6
Jet Lis seneste og muligvis sidste udspil indenfor martial arts-filmgenren, “Fearless”, vil næppe blive husket som hans bedste. Dertil er dens plot for rutinepræget, og den vil ved sammenligning stå i skyggen af de seneste års pragtfulde kinesiske film. Alligevel er den leveringsdygtig i en til tider effektiv og spændt atmosfære, som supplerer filmens tema fornemt.
Værdien af ydmyghed”Fearless” er baseret på den virkelige historie om den kinesiske legende Huo Yuanjia, der i begyndelsen af 1900-tallet modsatte sig udenlandske stormagter og med sin formidable kampsportsteknik forsvarede Kinas ære. Filmen tager sin begyndelse i 1910, da Huo skal kæmpe mod de fire modstandere, der repræsenterer kolonimagterne i Kina. Efter de tre første kampe springer vi tilbage i tiden, da Huo kun drømte om at blive den største kæmper nogensinde, uden tanke for hvad der skete omkring ham.

Filmen runder et lettere dystert hjørne da Huos arrogance bringer ham på kant med sin barndomsven Nong. Og snart kommer det til at stå ham dyrt, da flere uskyldige kommer i vejen for hans stolthed. På flugt fra fortiden rejser Huo langt ind i landet, hvor han lærer værdien af ydmyghed blandt bønder og navnlig en blind bondepige. Genfødt vender Huo tilbage til østkysten for at hjælpe Kina til at genvinde selvtilliden og vise kolonimagterne, at landet kan stå samlet.

Vestlig fortælleteknik spøger”Fearless” er blevet markedsført som Jet Lis sidste martial arts-film, og har derfor ikke så lidt at leve op til, når den straks vil blive sammenlignet med Lis tidligere film, som “Fist of Legend” og “Hero”. “Fearless” lægger sig i hælene på de senere års række af succesfulde kinesiske film, deriblandt “Tiger på spring, drage i skjul” og “House of Flying Daggers”.

Historien i “Fearless” er lige ud ad landevejen, med kun få svinkeærinder undervejs. Faktisk er den næsten lidt for forudsigelig og konventionel. En vestlig, navnlig hollywoodsk, fortælleteknik spøger i baggrunden, hvor alting hænger lidt for nydeligt sammen og meget lidt overlades til fantasien. Hertil bør måske tilføjes, at instruktøren Ronny Yu har et par amerikanske film, “Freddy vs. Jason” og “Bride of Chucky”, bag sig, samt at den amerikanske klipper Virginia Katz har splejset det hele sammen i klipperummet.

Desværre bærer filmen samtidig også præg af, at den i sidste øjeblik blev skåret ned med mere end en halv time. Stik imod hensigten virker den således flere steder forhastet, når den forsøger at formidle Huos tidskrævende arbejde med filosofien og træningen bag hans stilart.

Forfriskende alvorSelvom “Fearless” lægger sig i hælene på rækken af succesfulde kinesiske film, kan den ikke opvise helt den samme vellykkede cocktail af visuel action og energi blandet op med asiatisk følsomhed og spiritualitet.

Men et lækkert produktionsdesign og effekter holdt på et uforstyrrende minimum tilfører alligevel filmen en anderledes forfriskende alvor, som er usædvanlig for denne type kinesisk actionfilm, i en tid hvor øredøvende og sanselammende effekter dominerer. Specielt i anden halvdel giver filmens alvor også fint genlyd i dens tema om en mand, der bringes i knæ i sin arrogante ungdom for siden hen at finde sig selv gennem sit hjemlands rige værdier og således formå at stille sig i opposition til den vestlige kolonisering.

Selvom det næppe bliver Lis mest mindeværdige martial arts-film eller film i det hele taget, ender den nu alligevel i den bedre ende, hvor Lis minimalistiske spil rammer helt rigtigt og hans helt utrolige fysiske adræthed stadig imponerer. Og trods historiens konventionelle skabelon lykkes det alligevel “Fearless” at give en følelsesmæssig bredside, der ikke uden videre lader sig ryste af.

Jet Li spiller hovedrollen i denne martial arts film, der er baseret på den virkelige historie om den kinesiske legende Huo Yuanjia. I “Fearless” genforenes Jet Li med produceren Bill Kong og actionkoreografen Yuen Wo Pings. Huo Yuanjia er den mest berømte og anerkendte martial arts stjerne i Kinas historie. Han oplevede umenneskelige personlige tragedier, men kæmpede sig vej ud af mørket og ind i historien ved at forsvare Kinas ære.