InstruktionRama Burshtein

MedvirkendeHadas Yaron, Yiftach Klein, Irit Sheleg, Chayim Sharir, Razia Israeli, Hila Feldman, Renana Raz, Yael Tal, Michael David Weigl, Ido Samuel, Neta Moran, Melech Thal

I biografen17/10/2013

Fill the Void

4 6
Én stor, jødisk ortodoks familie

Det er meget sjældent, at danske biografgængere får muligheden for at se en israelsk film på det store lærred, der ikke på en eller anden måde handler om konflikten i Mellemøsten. Man forledes nærmest til at tro, at israelerne ikke laver specielt gode film om andre emner. Men det gør de altså! Det er den første spillefilm fra den kvindelige instruktør Rama Burshtein et lysende eksempel på, og det kan man konstatere ved selvsyn i Cinemateket, hvor “Fill the Void” er månedens film i oktober.

Shira er en ung kvinde, som gerne vil finde sig en ægtemand. Hendes storesøster, Esther, er lykkeligt gift og venter barn med den sympatiske Yochay, så Shira er begyndt at sondere terrænet, og det ser da også lovende ud. Det samme kan ikke siges om hendes lidt ældre veninde, Frieda, der efterhånden er ved at være desperat for at blive gift, men som desværre ikke får nogen respons fra det modsatte køn. Ulykkeligvis dør Esther under fødslen, og nu står hendes enkemand tilbage med en nyfødt søn, og da det haster med at finde ham en ny kone, peger alle på, at Shira skal gifte sig med sin svoger. Undtagen Shira selv og hendes livskloge moster, Hanna, der aldrig selv er blevet gift.

Det lyder som starten på en Jane Austen-roman, og det kunne det også sagtens være, hvis ikke historien foregik iblandt Israels ultraortodokse, harediske jøder. Det ville være ekstremt nemt for filmen at udstille det lukkede, harediske samfund med deres mystiske skikke og løjerlige tøjstil. Instruktøren er imidlertid selv en del af miljøet, så det er naturligvis ikke hendes hensigt at latterliggøre det. I stedet bliver miljøet brugt til på meget autentisk vis at forstærke følelsen af familiebånd og forpligtelse.

Man får som tilskuer ikke kun stor sympati for Shira, der på helt klassisk vis må vælge mellem sit eget og familiens bedste – en indre kamp, som den relativt uerfarne Hadas Yaron gør meget nærværende og løfter ud af klichéen. Hele vejen rundt tager filmen sine karakterer i forsvar og nuancerer deres dilemmaer. Yochay har efter sin kones død fået et godt tilbud om at blive gift med en trosfælle i Belgien, men Shiras forældre kan slet ikke overskue, at han og deres barnebarn flytter så langt væk. Og selv familiens rabbiner tvivler på, om det nu er rigtigt at give sin velsignelse til et fornuftsægteskab, der ikke virker så fornuftigt igen. Kun på et enkelt punkt, nemlig den desperat gifteklare Frieda, er motiverne uklare. Det bliver aldrig rigtig forklaret, hvorfor hun ikke er et bedre valg for Shiras svoger.

På den tekniske side er filmens handling flot understøttet. Små, overfyldte lokaler med sparsom belysning og gentagne nærbilleder af konstant bekymrede ansigter, der er svøbt i ganske iøjnefaldende kostumer og fanget af et meget stillestående kamera, er med til at understrege den fortættede stemning, som historien afføder hos tilskueren. Der skulle ikke mange justeringer til, før billedsiden i stedet kunne signalere intens familieråhygge, men stemningen er hele tiden drejet lige præcis derover, hvor det i stedet bliver foruroligende og omklamrende. Heldigvis er der også plads til enkelte, korte udendørsscener, hvor filmen – og tilskueren – kan få lov at trække lidt frisk luft.

“Fill the Void” var udtaget til hovedkonkurrencen ved sidste års filmfestival i Venedig, hvor Hadas Yaron vandt prisen for bedste kvindelige skuespiller. Den klassiske historie er sat i en (for langt de fleste) meget fremmedartet ramme, og det tilføjer noget ekstra, noget eksotisk og måske endda noget lærerigt til filmoplevelsen. Cinemateket i København har efterhånden specialiseret sig i at præsentere nogle af de film, som de almindelige, danske filmdistributører af uforståelige grunde har overset eller sorteret fra. “Fill the Void” er måske ikke den mest åbenlyse udeladelse i dette års danske biografkalender, men den er i hvert fald en solid kandidat til at fylde det intellektuelle tomrum efter sommerens tjubang-film.

I et moderne Tel Aviv ser 18-årig Shiras fremtid lys og lykkelig ud, da hun selv får lov til at pege på sin kommende ægtemand i det ultra-ortodokse samfund, hun er en del af. Men da hendes ti år ældre søster pludselig dør under fødslen af sit første barn, synker Shiras fremtidsplaner i grus. For at familien ikke skal splittes, lægges der et hårdt pres på den unge kvinde for, at hun skal gifte sig med sin svoger. Han er nu alene med et nyfødt barn og truer med at flytte til Belgien. Shiras stilles over for et afgørende valg, der vil få store konsekvenser for hendes nærmeste.