Freedomland

InstruktionJohn Swallow

MedvirkendeSamuel L. Jackson, Ron Eldard, Philip Bosco, Anthony Mackie, Julianne Moore, William Forsythe, LaTanya Richardson, Edie Falco, Aunjanue Ellis, Domenick Lombardozzi, Peter Friedman, Aasif Mandvi, Clarke Peters, Fly Williams III, Portia

Længde113 min

GenreDrama, Drama, Thriller, Thriller

I biografen19/05/2006

Freedomland

3 6
En livløs klapjagt”Freedomland” er en fortælling om barnekidnapning og blodige raceoptøjer, men trods de dramatiske emner, lykkes det aldrig for filmen at skabe ægte spænding.

En sen nattetime vakler en bleg kvinde ind på skadestuen. Hendes hænder er revet til blods, og hun taler usammenhængende og grådkvalt. Da politibetjenten Lorenzo Council (Samuel L. Jackson) får hende til at tale, viser det sig, at hendes bil er blevet kapret af en sort mand, mens hendes fireårige søn sad på bagsædet. Eftersøgningen af bilkapreren og den fireårige dreng bliver startskuddet på en opblussen af de raceuroligheder, der længe har ulmet mellem den sorte ghetto Dempsey og det hvide middelklassekvarter Gabon. De hvide politibetjente slår hårdt ned på beboerne i Dempsey-kvarteret, fordi de er overbevist om, at forbryderen gemmer sig der, men politibetjent Lorenzo Council fornemmer hurtigt, at moderen til barnet ikke har fortalt sandheden…

“Freedomland” er en underlig fortælling, hvilket først og fremmest skyldes filmens tempo. I begyndelsen ser man i en parallelklipning moderen vakle gennem byen, mens politibetjent Lorenzo Council etableres som én, der kender alle i det sorte kvarter Dempsey. Klipningen i filmens første kvarter er hurtig og hektisk. Det kulminerer i den scene, hvor moderen fortæller, at hendes søn sidder på bagsædet i den kaprede bil. Klipningen og historiens dramatiske indhold er med til at få seeren op på mærkerne, og man er ligeså anspændt som filmens hovedpersoner. Derfor virker det underligt, at filmen fra da af går ned i tempo, for at gå endegyldigt i stå i den scene, der skal forestille at være filmens klimaks, og som filmens titel refererer til. Filmen formår med andre ord ikke at udløse den spænding, som indledningen lægger op til, og det er et sikkert dødsstød for en thriller.
“Freedomland” er en filmatisering af bogen med samme navn, og som var en bestseller i USA. Udfordringen ved at lave en filmatisering består ofte i at skulle transformere en bogs løbende hentydninger og hints til billeder. Man fornemmer, at denne transformation ikke er lykkes. Som seer har man ingen chance for at regne ud, hvad der i virkeligheden er sket med det lille barn, og da sandheden afsløres, sidder man således tilbage med en ‘nå’ følelse.

Filmens to hovedrolleindehavere, Samuel L. Jackson og Julianne Moore, tilhører den stab af skuespillere, der er kendt for altid at levere solide præstationer på lærredet. Samuel L. Jackson bliver ikke for ingenting kaldt ‘King of Cool’, men i “Freedomland” leverer han kun en jævn præstation, hvilket grunder i manglende motiver bag hans figurs tankegang. Det står aldrig klart, hvorfor han ved, at moderen ikke taler sandt, bortset fra en enkelt reference til en statistik, der siger at to ud af tre børnekidnapninger fører tilbage til forældrene. Det er der ikke meget Miss Marple over. Julianne Moore har fået en rolle, hvor hun skal græde filmen igennem og i nogle scener virker hendes sorgreaktion meget stærkt, men i længden kommer det til at virke overspillet, fordi hendes karakter ikke indeholder nogle nuancer. Manuskriptet har gjort det svært for skuespillerne at bringe karaktererne rigtigt til live.

For dem blandt det danske publikum der har læst bogen, kan det være interessant at se filmen, men for alle andre vil “Freedomland” højst være et ligegyldigt møde med en tandløs thriller.

En dybt traumatiseret kvinde indsmurt i blod ankommer til skadestuen. Betjent Lorenzo bliver tilkaldt, og hun forklarer chokeret, at hendes bil er blevet stjålet, og at hendes lille søn lå på bagsædet og sov. Under afhøringen forklarer hun, at en sort mand tvang hende ud af bilen, og at det skete i den sorte ghetto, hvor hun arbejder som lærer. Kvindens bror er betjent, og inden længe spærrer et kæmpe politiopbud hele området af til stor frustration for områdets beboere. En gammel konflikt mellem politiet og de sorte blusser op, da beboerne føler sig uskyldigt anklaget, og situationen er ved at komme ud af kontrol. Lorenzo forsøger sammen med moderen at finde forbryderen og ikke mindst den lille dreng, før det er for sent, men samtidig har Lorenzo en nagende tvivl omkring kvindens forklaring – hendes historie hænger ikke helt sammen…