Gå og se
Udgivet 23. maj 2008 | Af: The Insider | Set på DVD
Klimov var sikker på, at ingen ville gide se hans ubehagelige værk, men den kompromisløse instruktør nægtede alligevel at censurere filmen for at gøre den mere letfordøjelig. Klimovs beundringsværdige vovemod er en af hovedårsagerne til, at “Gå og se” er endt som en af genrens mest tilbedte og berygtede værker. Men alt andet end en fuldkommen sandfærdig og troværdig afbildning af et af verdenshistoriens dystreste kapitler havde formentlig også været en anelse blasfemisk. Og hovedparten af “Gå og se” føles skræmmende autentisk. Kun et par malplacerede sekvenser og lidt søgt symbolik svækker midlertidigt filmens hypnotiske effekt, som blandt andet det intime kameraarbejde og psykedeliske, eksperimenterende lyddesign er med til at skabe.
Godt nok er filmen ikke helt så chokerende, som den var i 1985. Krigsfilm som Spielbergs “Schindlers liste” og “Saving Private Ryan” har rykket grænsen for, hvad biografpublikummet kan tolerere at se i mainstreamfilm om den begivenhedsrige periode. Men en af de talrige ting, der gør “Gå og se” så virkningsfuld og unik, er, at historien fortælles igennem øjnene på et barn. Et barn, der i begyndelsen ikke har nogen konkret idé om, hvilken ondskab, der eksisterer uden for hans idylliske landsby. Man siger, at det første, der går tabt i krig, er uskyld, og det standpunkt slås fast med syvtommersøm og bøjes i neon i “Gå og se”.
“Gå og se” er et uafrysteligt værk, der omhandler en del af Anden Verdenskrig, som kun få film har belyst. Det er ikke uden grund, at denne sovjetiske milepæl stadigvæk anses som en af de mest ubehagelige og troværdige krigsfilm til dato. Dvd’ens AV-præsentation er ikke ligefrem fantastisk, og der medfølger desværre ikke meget ekstramateriale. Men skiven er et must for folk, der interesserer sig for genren eller den dystre epoke, hvor filmen foregår.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet