Gadjo Dilo
Udgivet 11. mar 2009 | Af: kaduffo | Set på DVD
Det er et forholdsvist sjældent fænomen, når rumænske film endelig når ud over landets egne grænser. Vi så det med den ubarmhjertige “4 måneder, 3 uger og 2 dage”, der på ubønhørlig facon tager temperaturen på et Rumænien i årene efter diktatoren Caucescus fald. Men der er også andre, og et glimrende eksempel er den noget ældre “Gadjo Dilo” , der umiddelbart i en mere positiv ånd ekspliciterer de forhold, som var, mens førnævnte statsoverhoved stadig var ved roret.
For Izidor er ikke bare rumæner, men tilhører samtidig en større gruppe sigøjnere, som i første omgang er noget tøvende med at tage den nytilkomne til sig. Alligevel beslutter Stéphane i egen afmålte facon at blive hængende hos det flamboyante folk i stedet for at drage videre på sin færd. Undervejs udvikles tilmed stærke følelser for sigøjnerkvinden Sabina. En udvikling, der kommer til at slå erotiske gnister i de tos længselsfulde blikke. Mest interessant er dog filmens fremragende skildring af et folk, der i generationer har været hadet på tværs af grænser. Fordomme nedbrydes, og en kulturel samhørighed begynder stille og roligt at indfinde sig. I “Gadjo Dilo” er det mest charmerende træk formentligt den lurende galskab, man hele tiden fornemmer, og som sandsynligvis vil få selv en Emir Kusturica til at sende anerkendende nik.
Modsat det vante er både scener og karakterernes gestik til tider ganske teatralske, og det er et element, man som tilskuer må acceptere, hvis “Gadjo Dilo” skal blive den udsøgte nydelse, der er mulighed for. Kan man det, er nærværende film dog en helt forrygende oplevelse. Trods stort armod tages livet blandt de hårdt ramte nomader med et smil. Rigdommen ligger ikke i tykke pengebundter og glimtende armbåndsure, men i livet som sådan. Musikken, naturen, erotikken og kærligheden. Det er nogle af de elementer, der spiller sammen for at skabe et frodigt liv for den enkelte. Alt er nemlig ikke så sort eller hvidt, som der kan være en tendens til at gøre det store billede til. Nuancerne er der. Man skal blot kigge efter dem.
“Gadjo Dilo” præsenteres i anamorphic widescreen 1.66:1-format, som ikke er udgivelsens stærkeste kort. Ganske vist er der ikke nævneværdige eksempler på edge-enhancement eller digitale forstyrrelser, men til gengæld er der flere tilfælde af blødhed og udsmatninger. Også kontrasten har sine udsving undervejs, om end farvetemperaturen holder sig nogenlunde stabil.
Bedre er det fransk- og rumænsksprogede Dolby Digital 2.0-lydspor, hvor dialogen er tydelig og bortset fra et enkelt tilfælde ikke byder på overstyringer. Musikken er insisterende og veloplagt, mens atmosfæren er tro mod filmens univers. “Gadjo Dilo” er ikke en film med store auditive armbevægelser, så af samme grund bør forventninger til lydsiden dog været relativt beskedne.
Ud over en portion trailere, et slideshow samt en tekstbaseret biografi og filmografi over instruktøren er der ikke noget ekstramateriale at komme efter. Desværre.
Med Berlin-murens og Jerntæppets fald er der kommet mere lempelige forhold for filmproduktion i østlandene. Det har taget sin tid, og der er stadig lang vej. Ikke mindst takket være økonomien. Men de seneste ti år har det dog betydet, at en række filmiske perler har set dagens lys, også i Vesten, med en større hyppighed, end det hidtil var tilfældet. En af disse er den desværre alt for oversete “Gadjo Dilo”, der på uforlignelig vis indkapsler selve den rumænske folkesjæl. Mageløs film.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet