Længde95 min

GenreAction, Action

I biografen12/07/2002

Gamle Mænd I Nye Biler

4 6
Du skal kraftedeme ikke slå mig, dit tykke dyr!”Gamle mænd i nye biler” er en veloplagt fjollet actionkomedie.
Filmen er en fortsættelse til hittet “I Kina spiser de hunde”. Lasse Spang Olsen har udtalt at han i “Gamle mænd i nye biler” forsøgte at lave en mere Olsen bande inspireret film. Det kan man udmærket mærke. Selvom den ydre handling ligner forgængeren til forveksling, så er tonen i denne meget anderledes. Der er mere humor i filmen og typerne vi møder her er mere groteske end de var i den oprindelige. Der er tonet ned for “Pulp Fiction” humoren, med tilfældige nedskydninger osv., som var kendetegnet for “I Kina spiser de hunde”. I den nye film synes folk nærmest ikke at kunne komme til skade uanset hvor massakrerede de ellers bliver.
Handlingen udspiller sig inden begivenhederne i Kina-filmen. Harald bliver løsladt fra fængslet og opdager at hans plejefar Munken ligger på sit dødsleje. Hans sidste ønske er at se sin søn, som han aldrig rigtig har kendt. Da sønnen sidder i fængsel må Harald arrangere en flugt. Heldigvis har han stadig de to kokke Peter og Martin. Peter udtænker en gennemført vanvittig plan, som overraskende virker nogenlunde efter hensigten. Det viser sig at Munkens søn, svenskeren Ludvig, var indsat pga. fem kvindemord som han har begået. Han har, ifølge egen udtalelse, lidt svært ved at kommunikere med kvinder.
Harald og Ludvig forsøger at skaffe Munken en ny lever gennem det sorte marked, men den slags koster jo mange penge, og de begår derfor et bankrøveri. Under røveriet tager de en kvinde ved navn Mille som gidsel. Det viser sig imidlertidigt, at være en dårlig ide. Mille er netop blevet forladt af sin kæreste, og hun er selvmorderisk. Alligevel bliver Ludvig og Mille dog vældig interesserede i hinanden.
I rollen som Harald ses naturligvis Kim Bodnia. Han spiller rollen nogenlunde som i forgængeren, hvilket vil sige at han er grov over for alt og alle. Det er naturligvis ganske underholdende. Ligesom i “Kina” er det dog de to undertrykte kokke Peter og Martin i skikkelse af Thomas Villum Jensen og Nikolaj Lie Kaas, der stjæler opmærksomheden og leverer de sjoveste af replikkerne.

Af nye tilføjelser kan nævnes Torkel Peterson som den lettere psykotiske Ludvig, samt naturligvis Iben Hjejle der spiller den ustabile Mille. Hun overspiller rollen underholdende som en anden Yvonne, og i stil med Yvonne, er hun den eneste der kan tage pippet fra Harald.

Filmen er ikke så actionpræget som man måske kunne forvente. Der er dog stadig en del stunts og biljagter osv. Disse er udmærket udført, men tåler dog ingen sammenligning med amerikanske film. Dette gør heldigvis ikke så meget da filmen hovedsagligt er underholdende pga. de forrygende replikker, og de groteske overdrevede personer vi møder.
Det er svært at kritisere en film der tager sig selv så lidt alvorligt som “Gamle mænd i nye biler”, men én ting der er problematisk, er de få semi-alvorlige scener der er. Filmen er netop så absurd at det gør det vanskeligt at føle noget synderligt for personerne. I bund og grund er de jo bare tegneseriefigurer. Når det så indimellem åbenbart forventes at vi skal tage dem alvorligt, så lader det sig desværre ikke gøre.

Disse få kritikpunkter skal dog ikke skygge for at filmen er særdeles fornøjelig. Den er sjovere, og i mange henseender mere opfindsom, end forgængeren. Efter min mening er den en klar forbedring i forhold til “I Kina spiser de hunde”.

Da Harald kommer ud af fængslet opdager han at hans plejefar Munken ligger for døden. Hans sidste ønske er at se sin søn Ludvig. Uheldigvis sidder Ludvig i fængsel så sammen med de to kokke Peter og Martin, må Harald i gang med at udtænke en plan til at befri ham.

Da befrielsesaktionen mirakuløst lykkedes forsøger Harald og Ludvig at røve en bank for at skaffe penge til en ny lever til Munken. Under bankrøveriet tager de den selvmorderiske Mille som gidsel.