Ghost World

InstruktionTerry Zwigoff

MedvirkendeChristian Slater, Bob Balaban, T.J. Thyne, Scarlett Johansson, Stacey Travis, Thora Birch, Brad Renfro, Illeana Douglas, Charles C. Stevenson Jr., Debra Azar, Pat Healy, Rini Bell, Josh Zuckerman, Wolfgang Reitherman, Brian George

Længde111 min

GenreKomedie, Komedie, Drama, Drama

I biografen21/06/2002

Ghost World

5 6
En afgrund af frihed”Ghost World” er en pragtfuld lille perle af et komediedrama. Den giver en fornem beskrivelse af ungdomsfremmedgørelse og problemerne med at tilpasse sig den voksne verden, i en morsom og rørende komedie.
Enid er en ung pige med et stort problem: verdenen er i hendes øjne befolket at idioter, tosser og almene tabere. Overalt bliver hun konfronteret med mere eller mindre ynkelige skæbner. Den eneste mulighed hun har for at undslippe dette faktum, er sammen med hendes veninde, Rebecca. Når pigerne danner fælles front, er de i stand til at modstå presset fra omverdenen, og sammen spidder de alt og alle med sarkastiske kommentarer og observationer, der sidder lige i øjet. Enids observationer er imidlertidigt spildt på alle andre. I en scene klæder hun sig ud i et ironisk 70’er punkrock outfit, og nogle tabere i pladeforretningen gør nar af hende, fordi de mener, at hun ikke følger med. Hun er alt for avanceret og ironisk til sine omgivelser.
Da pigerne består high school, begynder Rebecca at tilpasse sig sit nye voksne liv. Hun begynder at lede efter en lejlighed, hun får et job og hun forbereder sig til college. For Enid er denne proces afskrækkende. Hun kan ikke forlige sig med den voksne verden.

En dag finder pigerne en særdeles patetisk kontaktannonce i en avis. Enid kan ikke dy sig for at lave en ondskabsfuld spøg med manden, der står bag, og på denne måde møder hun Seymour; en langt ældre og komplet kikset nørd. Seymour er en besat pladesamler og enspænder, der kun omgås ganske få ligesindede. Han er knap nok i stand til at tale om andet end sin pladesamling. Seymore er det ideelle offer for Enids sarkasme, men til hendes overraskelse begynder hun at synes om ham. Han viser sig på mange måder at være hendes ligesindede.

Emnet om ungdomsfremmedgørelse vil mange utvivlsomt kunne nikke genkendende til. Mange har været gennem lignende perioder i deres liv, hvor alt får et uautentisk præg, og man føler sig fremmedgjort overfor verdenen. I filmen ser vi verdenen gennem Enids øjne, og den fremstår derfor lige så grotesk, som hun mener, den er. Udover at være ramt korrekt, så gør dette også filmen meget morsom. Vi bliver præsenteret for ubeskriveligt mange absurde typer, hvor den ene er sjovere end den anden. Desuden får vi Enids grovkornede kommentarer, og disse er også særdeles underholdende.
Filmen adskiller sig fra de gængse Hollywood-film, ved at den ikke postulerer nogle lette løsninger. Hovedpersonernes problemer er ikke af en sådan karat, at de kan klares i et snuptag, inden rulleteksterne kommer. I stedet følger vi med i en personlig udvikling, som de gennemgår. Denne føres konsekvent. De bliver måske ikke ligefrem ført til en afklaret lykke, men de får alle sammen det skub, der skal til, for at de kan komme videre i deres liv.
Filmen er glimrende instrueret af Terry Zwigoff, som instruerede den fremragende dokumentar “Crumb” om tegneserieforfatteren Robert Crumb. Det virker måske derfor passende, at filmen er en filmatisering af en tegnserie af Daniel Clowes, som sammen med Zwigoff har skrevet manuskriptet. Jeg har desværre ikke læst tegneserien, så jeg ved ikke, hvordan den stemmer overens med filmen, men man kan absolut ikke mærke på filmen, at den er en tegnseriefilmatisering. Filmen er gennemtænkt og meget overbevisende.
I hovedrollerne ser vi Thora Birch, Steve Buscemi og Scarlett Johansson. Thora Birch, der spillede Kevin Spacyes datter i “American Beauty”, gør det glimrende som den kvikke ironiker, Enid. Hun er overbevisende og både i stand til at levere spydighederne med upåklagelig timing, samt de mere subtile udtryk. Steve Buscemi, der jo længe har ytret ønske om at komme væk fra sit “Reservoir Dogs” og “Fargo”-image, får her chancen for at lave en anderledes rolle. Et job som han udfører til fuld tilfredshed. Hans kropsprog og udstråling er perfekt kikset til rollen. Jeg håber meget, vi kommer til at se ham i mange anderledes roller i fremtiden. Scarlett Johansson spiller Rebecca, og hun udfylder også den rolle fint, men det er først og fremmest Thora Birch og Steve Buscemi, der stjæler opmærksomheden i denne film.

“Ghost World” er en meget anbefalelsesværdig film. Det er længe siden, jeg har set en film, der havde så meget på hjerte, og som samtidigt var så morsom og underholdende. Den fortjener at blive nydt mere end én gang. Ikke én eneste gang brager den ind i en Hollywood-kliche, og den fremstår derfor også som væsentlig mere kløgtig end mange film om lignende emner.

Da de to piger Enid (Thora Birch) og Rebecca (Scarlett Johansson) afslutter high school bliver de kastet ud i en voksen verden som de begge føler sig fremmed overfor. Det kommende ansvar, med at få et arbejde og gå på college, virker overvældende.

Da de laver en grovkornet spøg med en ældre komplet kikset mand (Steve Buscemi), opdager Enid at de to på mange måder er åndsbeslægtede. Som deres forhold ændres begynder Enid og Rebeccas venskab at komme under pres.