Gigante
Udgivet 17. jul 2009 | Af: Benway | Set i biografen
Det ville være synd at sige, at markedet ligefrem er oversømmet med film fra Uruguay. Mange af den slags er der vist heller ikke ligefrem på Berlinalen, men det var ikke desto mindre på selvsamme filmfestival, at “Gigante” vakte opsigt, da den snuppede sølvbjørnen samt prisen for bedste spillefilmdebut.
Det er dog ikke så ofte, at det er nødvendigt, hverken i jobbet som sikkerhedsvagt i et supermarked eller som udsmider i en natklub. Hans størrelse lader til at afskrække de fleste fra at forsøge på noget. Hvis hans fysiske omfang er betydeligt, så står det dog i modsætning til den mangel på selvtillid, han ellers udviser. Gennem supermarkedets overvågningsudstyr bemærker han en dag en kvindelig rengøringsassistent ved navn Julia, men han er ikke desto mindre for genert til at henvende sig.
“Gigante” er instrueret af Adrián Biniez, som giver filmen et anstrøg af neddæmpet komik, der leder tankerne hen mod Jim Jarmusch. Ligesom i mange af Jarmuschs film er de ydre begivenheder stærkt begrænset, og i lange sektioner er filmen blot fyldt af den slags daglige gentagelser, der antyder, hvor tomt et liv Jara fører. Han spiser, går på arbejde, spiller PlayStation og fører i det hele taget en tilværelse, hvor længerevarende samtaler er så godt som uhørt, og hvor tid bliver et irrelevant fænomen. Om det er morgen, aften, mandag eller søndag gør meget lille forskel. Mens han bevæger sig rundt i det udsigtsløse trummerum, hører han larmende heavy metal, og Biniez bruger effektivt den vilde musik som en komisk kontrast til de stillestående omgivelser.
Filmens humor er i det hele taget en stærk medvirkende årsag til, at “Gigante” på trods af sit begivenhedsfattige forløb aldrig bliver frustrerende at overvære, og takket være Biniez’ omhyggeligt opbyggede fortællerrytme formår filmen at vise Jaras kedsommelige tilværelse uden selv at blive kedelig af den grund. Det kræver en spinkel forelskelse for at få Jara til at vågne op fra sin søvngængertilværelse, og da hans temperament omsider begynder at vise sig, er man som tilskuer næsten lettet over endelig at være vidne til en menneskelig reaktion.
Selve historien i “Gigante” er ganske vist simpel grænsende til det banale. Filmen handler dog ikke om plottet, men er i stedet en overbevisende fremvisning i subtil humor og underspillet lune. Det er en imponerende debut for Biniez og forhåbentlig blot den første af en lang række af film, vi skal se fra hans hånd. I modsætning til hvad titlen antyder, er dette ikke en stor og prangende film, men den viser ikke desto mindre, at Biniez selv er et talent af et ikke ubetydeligt omfang.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet