Længde95 min

GenreGyser, Gyser, Thriller, Thriller

I biografen05/03/2004

Gothika

3 6
“Gothika” er popcorn-underholdning når det er bedst og værst. Gode atmosfæriske gys i en mere eller mindre latterlig film, hvor slutningen er direkte uspiselig.
“Gothika” indledes med en terapisamtale imellem en patient (Penélope Cruz) og dennes psykiater, Miranda Gray (Halle Berry). Patienten forklarer desperat at hun fra tid til anden får besøg af en mystisk person som voldtager hende – men Miranda afviser naturligvis at det skulle kunne foregå på det topsikrede hospital.

Da Miranda senere tager hjem fra arbejde, dukker der lige pludselig en ung pige frem midt på vejen. Da pigen rører ved Mirandas ansigt vender situationen 180 grader. Psykiateren vågner op – bag lås og slå – som patient. Hun står nu anklaget for at have dræbt sin mand. Ikke nok med det, nu får hun også besøg af en mystisk fremmede – men hendes psykiater afviser naturligvis at sådanne besøg skulle kunne foregå i et topsikret hospital…

Filmen er produceret af Joel Silver og Robert Zemeckis igennem deres Dark Castle Entertainment, som også stod bag “House on Haunted Hill”, “Thir13en Ghosts” og “Ghost Ship”. I bund og grund åndssvage film som er renset for enhver form for nytænkning, mens klicheerne samt de obligatoriske chokeffekter står i kø for at overgå hinanden. Til gengæld er der ikke så meget prætentiøst sludder – er det action, gys og halvnøgne piger I vil have, så er det det I skal få. Dark Castle Entertainment er trods alt også opkaldt efter B-filminstruktøren William Castle.

Ambitionsniveauet i “Gothika” er højere end i de forrige Silver/Zemeckis-produktioner. Man har næsten udelukkende fået samlet gode skuespillernavne, givet filmen et flot stileret look, og der er tilmed skruet kraftigt ned for de lurvede elementer, men filmen er alligevel en B-film; skiller man den ad fremstår den direkte idiotisk – der er ikke meget der hænger sammen. Al logik er smidt ud af vinduet, man kan undre sig over hvorfor hun ikke gør sådan i stedet for sådan osv., men som sagt er det gyset som kommer i første række i disse Dark Castle Entertainment-produktioner. Så at klandre filmen for at være dårlig fordi den skider på al logik, er det samme som at argumentere for at tegnefilmene om Tom & Jerry er dårlige fordi Tom for længst har opbrugt sine 9 liv!

Men hvis så filmen går imod sin egen logik, så giver det problemer – og det er præcis hvad slutningen gør. Filmens forudsætning for drama, er at Halle Berrys figur på mystisk vis er endt på den forkerte side af systemet, og for at komme tilbage til den normale verden er hun nødt til at bevise sin uskyld. Men når filmen skal afrundes ‘glemmer’ den alt om dette eksistensgrundlag og man kan kun sidde tilbage og ryste på hovedet over hvor meget Hollywood hænger sig i faste retningslinjer for hvordan en film skal afsluttes.

Men når det nu ikke er lykkes mig at totalt afvise filmen så er det fordi den er ganske spændende og uhyggelig. Der er op til flere scener som vil kunne skræmme de fleste. Generelt låner og læner “Gothika” sig meget op ad film som “The Ring”, “The Sixth Sense” og “What Lies Beneath”.

Filmen er instrueret af franskmanden Mathieu Kassovitz som også stod bag “La Haine” (“Hadet”) og “Les Rivières Pourpres” (“De Blodrøde Floder”), og han gør hvad han kan med det åndssvag manuskript. Fotografen, Matthew Libatique (“Requiem for a Dream”), har givet filmen et lækkert klinisk look. Kameraføringen bliver til fulde udnyttet til at liste og suse omkring på de mørke og kolde gange.

På skuespillerfronten medvirker gode navne som Penélope Cruz og Robert Downey Jr., Charles S. Dutton og Bernard Hill, men det er Halle Berry som har den altoverskyggende hovedrolle. Selvom filmen er et skridt tilbage til de halvdårlige film som prægede hendes karriere før “Monster’s Ball”, så spiller hun udmærket her og hun behøver ikke levere sin Oscar tilbage endnu… lad os vente og se om det stadig gælder efter “Catwoman”.

“Gothika” er dyppet i klicheer og slutningen fornægter fuldstændig resten af filmen, men underholdningsniveauet er til gengæld ganske højt – hvis man altså ikke tager filmen alt for alvorligt.

Dr. Miranda Grey er en respekteret kriminalpsykolog der arbejder på en psykiatrisk anstalt under ledelse af sin mand. Mirandas personlige mareridt begynder, den nat hun vågner – badet i sved – og opdager, at hendes mand er myrdet og beviserne tydeligt peger mod hende selv. Uden at fatte hvad der er sket indlægges Miranda på den anstalt, hvor hun selv arbejdede og jo mere hun bedyrer sin uskyld, jo sikrere bliver hendes tidligere kolleger på det modsatte.