MedvirkendeBrendan Gleeson, Don Cheadle, Liam Cunningham, Katarina Cas

Længde96 min

GenreAction, Komedie, Thriller

Guard, The

5 6
I Irlands hede

Gerry Boyle er en af de mest uhøflige, sjofle og chauvinistiske politibetjente, jeg mindes at have set på film. Vi er blot ét minut inde i “The Guard”, da en gruppe unge livsnydere kører galt, og en fuldkommen nonchalant Boyle tømmer ligenes lommer for stoffer, sluger pillerne selv og dernæst konstaterer: ”Sikke en skidegod dag!” Da den sorte FBI-agent Wendell Everett dukker op i Boyles nabolag, bliver irlænderen ved med at tirre sin amerikanske kollega med racistiske bemærkninger som ”er det ikke kun sorte, som sælger stoffer?” og ”jeg troede ikke, sorte kunne stå på ski. Eller er det svømning, de ikke dur til?” Jøsses.

Det kræver ikke blot mod, men også en hulens masse talent at forvandle en så grovkornet herre til en person, som et publikum gider følge i halvanden time uden at zappe videre til noget andet. Så det var heldigt, at naturtalentet Brendan Gleeson fik rollen. Den 57-årige irer supplerer Boyles kølige blik med et afvæbnende glimt i øjet, og han skærer igennem betjentens solide stålfacade og udgraver og udstiller det hjerte, som trods alt banker bag bitterheden og raseriet. Gleeson får os langsomt til at sænke paraderne, for selvom Boyle ganske vist er ekstremt sarkastisk, så skinner strømerens ukuelige retfærdighedssans altid igennem i Gleesons nuancerede pragtpræstation, som fuldt fortjent blev Golden Globe-nomineret.

Ufejlbarlige helte og heltinder er sjældent særlig interessante. Det er altid sjovere med omvandrende udfordringer som detektiverne i “L.A. Confidential”, de slagkraftige strømere i tv-serien “The Shield” og, ja, Gerry Boyle, som alle kræver, at man som tilskuer gør en reel indsats, slår øjnene op, kigger nærmere, inspicerer deres brister og dermed opdager alle de forcer, der faktisk gemmer sig i sprækkerne. På den måde bliver historien ikke blot noget, man statisk sidder og overværer, men en opslugende opdagelsesrejse, som man drager på hånd i hånd med karaktererne. Sagt med andre ord: “The Guard” er uhyre gribende.

Hvis jeg snarere får “The Guard” til at lyde som et studium end en egentlig filmoplevelse, må jeg hellere prompte indskyde, at filmen er allerhelvedes underholdende og (ikke mindst) sindssygt sjov. Filmen er instrueret og forfattet af John Michael McDonagh, hvis bror, Martin McDonagh, stod bag den lige så fremragende “In Bruges” (også med en veloplagt Gleeson i en af hovedrollerne), der ligeledes miksede rammende alvor og galgenhumor med bravur. Her er hobevis af dialoger i særklasse, og de bedste af slagsen får Gleeson lov til at dele med den superbe Don Cheadle, der spiller Everett, som tager til Spiddal, Irland, da en gruppe narkosmuglere, han har forfulgt, dukker op i Boyles landsby.

Den morsomme kontrast mellem den høflige, standhaftige FBI-agent og den fandenivoldske Boyle gør både indtryk på smilebåndet og lattermusklerne, og duoen vækker varme minder om flere af genrens bedste, umage makkerpar, såsom Nick Nolte og Eddie Murphy i “48 timer” og tilmed Sidney Poitier og Rod Steiger i “I nattens hede”. Det er simpelthen en rendyrket fornøjelse at se d’herrers venskab tage form, alt imens landsbysamfundets gangstere og korrupte ordenshåndhævere udpeger Boyle og Everett som de eneste ubestikkelige mænd, der kan stikke en kæp i hjulet på deres frygtelige foretagende. Især den evigt eminente Mark Strong er herlig som en kold skiderik med en særlig forkærlighed for walisiske digtere.

Som man kan høre, er der også lagt i kakkelovnen til den slags nervepirrende opgør, der hører sig til i en god politithriller. Scenerne mellem Boyle og hans døende mor har også en forbavsende stor emotionel slagkraft. “The Guard” sammenvæver altså fornemt flere stilarter, sindsstemninger og genrer, og selvom den tager hul på lidt for mange sideløbende handlingsforløb undervejs (forholdet mellem Boyle og en afdød kollegas enke får ikke nok spilletid til at tage ordentlig form), efterlades man til slut med en glædelig og nærmest berusende følelse af at have overværet noget fuldkommen originalt inden for en fortærsket genre.

Præsenteret i 1080p/AVC 2.35:1. “The Guard” ser for det meste fantastisk ud i HD. Detaljerigdommen er gennemgående enorm, især i nærbillederne, hvor selv mikroskopiske ar og skægstubbe er fuldkommen tydelige. Billedsiden har også en attraktiv, celluloidagtig tekstur, og jeg bemærkede ingen glorier eller tilnærmelsesvis uskarpe skud. I nogle af de mørkeste scener optræder dog en smule banding (heldigvis aldrig i noget distraherende omfang), og sortniveauet kan indimellem være en tand for kraftig. Der er eksempelvis en nattescene, hvor skyggerne er så dunkle, at det ser ud, som om skuespillerinden Katarina Cas’ ansigt svæver rundt for sig selv i luften. Men kontrasten er generelt fornem, og farverne er flotte og naturtro.

Diskens DTS-HD Master Audio 5.1-lydspor er acceptabelt, men på ingen måde noget særligt. Det er næsten udelukkende musikken, der får lov at folde sig ud i andet end fronthøjtalerne. Replikkerne kommer klart og tydeligt igennem i centerhøjtaleren, men det havde været dejligt, hvis de andre kanaler havde bidraget med flere subtile lydeffekter, som kunne have styrket den auditive atmosfære. Det er dog sjældent, at man decideret savner mere aktivitet i højtalerne, idet de fleste scener foregår i små lokaler, hvor blot to-tre personer opholder sig. Ingen støj forekommer.

“The Second Death” (11 min.) er en udmærket kortfilm, som instruktøren John Michael McDonagh lavede tilbage i 2000. Pudsigt nok medvirker hele tre af hovedrolleindehaverne fra “Game of Thrones”. Disken indeholder også 24 minutters slettede/forlængede scener (ingen af dem savnes i den endelige udgave af filmen), 3 minutters muntre fraklip, 5 trailere til andre Scanbox-titler samt en enkelt dokumentar (19 min.), som byder på en række spændende klip fra optagelserne, mens de interviewede skuespillere udelukkende diskuterer plottet og deres roller. Øv. Det er også en skam, at her ikke er det glimrende kommentarspor med Brendan Gleeson, Don Cheadle og McDonagh, som befinder sig på den engelske udgivelse af filmen. Ekstramaterialet præsenteres i 1080p, men videomaterialet er tydeligvis opskaleret, og billedkvaliteten er ikke særlig høj.

Det er efterhånden sjældent, at der diskes op med originale film om narkohandlere i clinch med ordensmagten, men “The Guard” er et lille unikum. Både Brendan Gleeson og Don Cheadle brillerer i denne både gribende og grinagtige perle om to vidt forskellige betjente, der ved første øjekast kun har deres foragt for de kriminelle tilfælles. Hverken udgivelsens ekstramateriale eller lydspor er noget særligt, men billedsiden imponerer, så hvis man er nysgerrig eller har hang til krimier og thrillere med kød på (og/eller et humoristisk strejf), bør man absolut kigge nærmere på “The Guard”.

Gerry Boyle er en irsk politibetjent, der er skide ligeglad med det hele. Selv da en FBI-agent banker på og begynder at udspørge ham om en international bande narkosmuglere, gider Gerry ikke rigtigt tage det alvorligt, og han gør sit bedste for konstant at hyle FBI-agenten ud af den. Men da det viser sig, at smuglersagen hænger sammen med en lokal forbrydelse, bliver Gerry modvilligt nødt til at tage sig sammen…