Længde80 min

GenreAnimation, Familie

I biografen16/05/2012

Gummi T

3 6
Vatnisser og buksevand

En af de allerførste biografture, jeg har nogen klar erindring om, var, da min mor tog mig ind for at se Søren Kragh-Jacobsens “Gummi-Tarzan”. Jeg må have været 7 eller 8 år, og filmen gjorde dengang et kolossalt indtryk. Her var for alvor en film, som handlede om den hverdag og det drama, jeg kunne se og opleve udspille sig hver eneste dag i skolegården.

“Gummi-Tarzan” var selvsagt en filmatisering af Ole Lund Kirkegaards fantastiske børnebog, og den har næppe tabt det mindste i relevans, eftersom mobning og forældres forventning ikke just har ændret sig synderligt siden dengang. Derfor giver det da også glimrende mening, at man nu har kastet sig over endnu en filmatisering af historien – denne gang i animationsform.

At titlen i denne omgang er blevet til “Gummi T” og ikke “Gummi-Tarzan” skyldes hverken et kikset forsøg på at være hip eller for den sags skyld noget ønske om at modernisere fortællingen som sådan, men derimod slet og ret det bizarre forhold, at Disney ligger inde med rettighederne til Tarzan-navnet. Inde i selve filmen er “Gummi-Tarzan” dog stadig det lidet flatterende navn, som stakkels Ivan Olsen får smidt i hovedet, efterhånden som han terroriseres af både skolebøller og sin egen far. Buksevand og næseblod følger vore hovedperson i stride strømme, men en dag får han ikke desto mindre en chance for at bryde mange års undertrykkelse.

At bringe “Gummi-Tarzan” til det store lærred i form af en animationsfilm giver god mening, når nu bogen selv er så rig på Ole Lund Kirkegaards egne illustrationer, der på både enkel og charmende skæv vis danner nogle fantasifulde billeder. At oversætte dem til computeranimation har utvivlsomt ikke været let, og beklageligvis er processen heller ikke gået helt glat. Figurerne har på den ene side illustrationernes skæve fremtoning, men er samtidig blevet glattet ud til den nye tidsalder, hvilket efterlader dem i en sær mellemtilstand, hvor de hverken er fugl eller fisk. Eller sagt på en anden måde: De er for grimme til at være nuttede, men på den anden side heller ikke grimme nok til at bibeholde den oprindelige charme.

Fortællingen er ligeledes forsøgt opdateret til vores tid med en håndfuld moderne input såsom faderens drøm om at blive coach, og ellers er der tilføjet enkelte actionscener, som man forventer at finde i animationsfilm. Det er dog ikke mindst også disse, der kommer til at give kvaler undervejs. Selvom filmen er ganske velfortalt, så føles den ofte for lang på de forkerte steder, og samtidig er det svært at se bort fra, hvor stivbenet animationen er sammenlignet med de udenlandske film, vi er vant til.

Som så mange andre af Ole Lund Kirkegaards bøger har også “Gummi-Tarzan” en temmelig tragisk side. Søren Kragh-Jacobsens version tonede den ned, og “Gummi T” gør det samme i endnu højere grad. Konflikterne er de samme som før, men trods det temmelig barske emne giver denne udgave det hele en langt mere optimistisk følelse. Det er såmænd forståeligt nok, men det tager uundgåeligt også en hel del af biddet ud af fortællingen. Ole Lund Kirkegaards bog er fortsat en ganske uafrystelig oplevelse. Denne film må nøjes med at være en ganske sød bagatel.

Det er ikke let at være Ivan Olsen, han får bank og buksevand af de store bøller, og da han kommer hjem til sin far, så får han skæld ud over, at han ikke er stærk og dygtig som Tarzan – nej, Ivan er kun en Gummi Tarzan! Ivan vil så gerne gøre sin far glad, så han forsøger at være ligesom Tarzan, men først da Ivan møder en heks og får superkræfter for en enkelt dag, så er Ivans far tilfreds. Ivans far går i selvsving og praler vidt og bredt med sin søn, men da Ivans superkræfter ikke forsvinder som planlagt, så mærker Ivan, at det ikke er spor sjovt at skulle være så stærk og dygtig hele tiden. Ivan beslutter sig for at finde heksen og blive sig selv igen…