Harry Potter og dødsregalierne: Del II

InstruktionDavid Yates

MedvirkendeRalph Fiennes, Michael Gambon, Alan Rickman, Daniel Radcliffe, Rupert Grint, Emma Watson, Evanna Lynch, Domhnall Gleeson, Clémence Poésy, Warwick Davis, John Hurt, Helena Bonham Carter, Graham Duff, Anthony Allgood, Rusty Goffe

Længde130 min

GenreAdventure, Fantasy

I biografen13/07/2011

Harry Potter og dødsregalierne: Del II

4 6
Det sidste hug med tryllestaven

Så kunne det ikke længere udskydes, udsættes eller trækkes i langdrag: Efter et helt årti med tons af film er vi langt om længe nået til det angiveligt sidste kapitel i “Harry Potter”-sagaen, hvor hele herligheden slutter af med et brag eller fire af slagsen.

På mange måder er det godt det samme. For undertegnede har trylleformularer, usynlige kapper og kosteskaftsflyvning i hvert fald for længst mistet den friske charme, de havde i seriens første indslag – men samtidig er det også med en unægtelig spænding, at man sætter sig i biografsædet for at bevidne den afslutning, man nu har ventet på gennem de mange år. Og lad os blot gå direkte til sagen og konstatere, at selvom dette sidste kapitel næppe kommer til at stå som et af højdepunkterne i serien målt i ren filmisk kvalitet, så er det på mange måder alligevel ret tæt på at være netop den afslutning, man kunne have ønsket sig.

Serien har som bekendt gradvist bevæget sig en i mørkere og mørkere retning, og indimellem har den grandiost melankolske stemning været tæt på at tage overhånd. Derfor er det på mange måder også en lettelse, at dette sidste kapitel tager en mere direkte håndfast drejning og lader sin stramme handling udspille sig uden de store dikkedarer. Filmen starter præcis, hvor den sidste slap. Vores velkendte trekløver er på jagt efter de horcruxer, der er nøglen til at besejre Voldemort, men tiden rinder ud, og hele fire skal endnu findes og destrueres, hvis katastrofen skal afværges.

Som i en anden “Ocean’s Eleven”-film starter denne omgang med et kaotisk bankkup, hvori Potter og co. må bryde ind i en magisk sikret boks, men ellers så rodfæster handlingen sig hurtigt på Hogwarts, der har undergået store forandringer, og som nu trues af mørkets fremmarcherende hære. Hele banden er samlet igen, og selv den afdøde Dumbledore – i skikkelse af den uforlignelige Michael Gambon – dukker op i nogle flasback-scener. En af filmseriens hovedstyrker har altid været dens enorme mængde af formidable engelske skuespillere, men det er ikke mindst Alan Rickman, der denne gang får lov til at føje tyngde til historien som den moralsk tvetydige Snape. Selvom Rickman leverer sine replikker med så lange kunstpauser, at man næsten kan presse en Tour de France-etape ind imellem, så formår han på mange måder at være filmens mest interessante figur.

At David Yates overtog instruktørstolen gennem de sidste par film har været en blandet fornøjelse, men selvom hans visuelle sans forsat er beskeden – vi er stadig milevidt fra den følelse af vitalitet og fare, som Mike Newell bragte til seriens fjerde kapitel – så assisteres Yates denne gang af en stor bunke veludførte effekter, og når troldmændene slynger om sig med opfindsomme forbandelser, og slangerne hugger mod tilskuerne i 3D, så er det svært ikke at være godt underholdt.

Afslutningen på serien betyder selvsagt også, at vi langt om længe når det punkt, hvor Harry må marchere mod skæbnen for omsider at krydse tryllestav med Voldemort, men selvom det bliver et forventeligt stort øjeblik, så forbliver “Harry Potter og dødsregalierne: Del 2” en følelsesmæssig relativt fjern størrelse. “Del 1” sluttede med en decideret tåreprovokerende tone, og der er ganske enkelt ikke noget tilsvarende her. Man er underholdt, men egentlig ikke voldsomt engageret af fortællingen.

Filmens kluntede epilog er dog det eneste deciderede fejltrin, og ellers så står “Harry Potter og dødsregalierne: Del 2” tilbage som en tilfredsstillende afrunding på en lang serie, der trods skiftende instruktører og store op- og nedture har formået at holde et imponerende højt niveau. Daniel Radcliffe selv har modtaget en del hårde ord for rollen som drengen med lyn-arret, men han gør sin smalle skikkelse og åbne udtryk til et aktiv her og forlader serien som dens ubestridte hovedperson med sin hidtil stærkeste præstation. Også for ham bliver dette på alle måder et værdigt punktum.

I anden del af den episke finale bliver kampen mellem de gode og de onde kræfter i troldmandsverdenen til en regulær krig. Alt er på spil, og ingen kan føle sig sikre. Det kan blive Harry Potter, der skal betale den ultimative pris, da den endelig konfrontation med Lord Voldemort nærmer sig. Det slutter her.