Headhunter

InstruktionRumle Hammerich

MedvirkendeSami Darr, Lars Mikkelsen, Charlotte Fich, David Bateson, Samuel Fröler, Charlotte Munck, Henning Moritzen, Andrea Vagn Jensen, Vibeke Hastrup, Troels Lyby, Anne Sofie Espersen, Jens Andersen, Camilla Gottlieb, Kjeld Nørgaard, Signe Skov, Maria Stokholm, Søren Spanning, Preben Harris, Rita Angela, Adam Brix, Flemming Enevold, Anders Valentinus Dam, Teis Bayer, Jakob B. Engmann, Burkhard Forstreuter, Tove Bornhøft, August Igor Svideniouk Egholm, Morten Hauch-Fausbøll, Esbjørn Mildh, Fash Shodeinde, Lars Huniche, Katrine Læssøe Agesen, Jesper Steinmetz, Simon Vagn Jensen, Espen Uldal, Rikke Weissfeld, Jacob Regel, Bendt Hildebrandt, Henrik Ipsen

Længde103 min

GenreThriller

IMDbVis på IMDb

I biografen28/08/2009


Anmeldelse

Headhunter

3 6
Hovedløs hovedjæger

1990’erne var startskuddet til en ny retning inden for dansk mainstreamfilm. Markante danske filmskikkelser som Ole Bornedal, Nicolas Winding Refn og senere Nikolaj Arcel startede via deres instruktørgerning en Hollywoodisering af den hjemlige danske filmscene. Arcels “Kongekabale” var en vellykket manifestering af denne tendens med sit glatte og lækre amerikanske thriller-look. Rumle Hammerich slutter sig nu til trekløveret og tendensen med den strømlinede og blankpolerede “Headhunter”.

Da den aldrende N.F. Sieger, direktør og grundlægger af Danmarks største rederi, skal finde og udpege sin efterfølger, er der kun én mand, der kan klare jobbet – Danmarks bedste headhunter, Martin Vinge. Sieger vil gå udenom sin søn Daniel i arvefølgen, da han ifølge reder Sieger ikke mestrer “den ny moral”. Den professionelt følelseskolde eneboer Martin, der heller ikke har fået den søn, han kunne ønske sig, indvilger modvilligt i at udføre den kontroversielle opgave. Daniel opsøger imidlertid Martin og forklarer ham, at den gamle reder er blevet senil og nu må beskyttes imod sig selv, hvis ikke imperiet skal gå til grunde. I spillet om magten i Sieger-koncernen, der udvikler sig til en forloren og farlig leg, bliver hovedjægeren Martin snart den jagede – hvem kan han stole på?

Udover det rent stilistiske, hvor valget af Islands Brygge og Københavns havn som strømlinet upersonlig location er oplagt og velvalgt, så er det i dialogen, det står klart, at vi har med en film efter amerikansk forbillede at gøre. En replik såsom ”Det er en umulig opgave” fra Lars Mikkelsen ville sikkert have lydt mere mundret sagt på engelsk af Tom Cruise, og modsvaret fra Preben Harris – ”Det er derfor, vi har kontaktet Dem” – ville ganske givet have virket mindre tåkrummende, såfremt det var kommet fra Gene Hackman. Inspirationen er tydelig og entydig.

Købes den teatralsk opstemte dialog, så kommer “Headhunter” egentlig ganske habilt fra land. Der fortælles tydeligt, og plottet virker forståeligt ligetil, hvilket er et vitalt kardinalpunkt i en så plotfikseret film som tilfældet er, hvor der ikke spildes tid på ting, der ikke bidrager direkte til handlingens fortsatte mysterium eller opklaring af dette. Men langsomt begynder plotorienteringen ligeså at halte – den logiske del af den om ikke andet. Da Martin bliver forviklet ind i spillet mellem far og søn i Sieger-koncernen, og endvidere bliver truet på sin egen søns sikkerhed, da er det ganske uklart, hvorfor Martin nærmest frivilligt forbliver i mareridtet, da det tilsyneladende ville være ganske omkostningsfrit for ham at træde ud af den farlige leg. Dette leder til en generel anke og en massiv svaghed ved Hammerichs hovedjagt. Karakterernes udvikling og motiver bliver slet ikke eller ganske svagt motiveret, hvilket resulterer i nogle sært livløse og utroværdige papmachefigurer, der er vanskelige at holde med og endnu vanskeligere at holde af.

Med en undtagelse skal dog nævnes Henning Moritzens durkdrevne rederidirektør, der som en døende godfather alligevel synes at hive i de afgørende tråde. Samtidig igangsætter Moritzens karakter den bagvedliggende grundtematik – familien kontra firmaet og faderens svigt af sin egen søn. Et besnærende emne, der dog aldrig for alvor bliver sat insisterende i søen, hvor pendanten til den gamle Sieger og Daniels opgør, Martins svigt af sin egen søn, kunne have været brugt mere og bedre og have givet historien tyngde med tematikken drejende omkring fædrenes synder.

Sammenligningen mellem Sieger og Mærsk ligger lige for, hvorfor der kunne være banet vejen for en moderigtig kritik af den grådige tidsånd. En kritik, der bliver åbnet op for med Siegers introduktion af begrebet “den ny moral”. Dette bliver dog aldrig for alvor sat effektivt i spil, ligesom plottets forløsning virker utroværdig på flere planer, selv for en film i Hollywoods ånd. “Headhunter” er ikke uden kvalitet, men ender slutteligt som et lettere hovedløst forsøg på at omfavne og ligne dens amerikanske forbilleder, hvilket må tilskrives filmens instruktør og i særlig grad manuskriptforfatter, begge Rumle Hammerich, der øjensynligt ikke var det helt rigtige hoved til denne opgave.


Trailer

Kort om filmen

Martin Vinge, 35, er tidligere hardcore-erhvervsjournalist og nu succesrig headhunter med et kompliceret privatliv. I al fortrolighed bliver han kontaktet af den gamle N.F. Sieger, koncernchef for Danmarks største rederi- og olieimperium. Sieger bestiller Martin til at finde en alternativ arvtager til virksomheden frem for hans egen søn, Daniel Sieger, som egentlig er koncernens kronprins. Martin kaster sig ud i at finde den person, som skal kunne leve op til den gamles krav om at kunne føre dynastiet ind i en ny æra. Men han opdager, at den gamle direktør har andre agendaer, og snart bliver Martin trukket ind i et brutalt og uigennemskueligt magtspil bag limousinernes og bestyrelseslokalets tonede ruder. Martin bliver en brik i en brutal kamp som får fatale konsekvenser for hans privatliv.