Længde85 min

GenreDokumentar

I biografen12/05/2016

Heart of a Dog

2 6
Poesi så tung som luft

Mens guitarstrenge spiller blødt i baggrunden så fortæller en dæmpet voice-over om tilværelsen. ”Hvad er livet?” spørger den retorisk. Et billede af regnvand, der løber ned ad en rude, lægges oven på en indstilling af vintertræer. ””Er det ikke blot tidspunkterne, hvor vi ikke sover?” svares der. Der er masser af poesi og luftige spørgsmål, når kunstneren Laurie Anderson tackler nogle af livets helt store gåder i “Heart of a Dog”.

“Heart of a Dog” er egentlig historien om en kvindes forhold til sin hund, men med et højtravende, bevidsthedsflydende koncept så handler det om meget mere. Mest af alt drejer det sig dog om kunstneren selv. Vi springer rundt i hovedet på Laurie Anderson. Overgangene mellem de forskellige tanker er ikke altid lige elegante. En gåtur med en hund bliver pludselig til tanker om terrorangrebet på World Trade Center.

Skellet mellem det generelle og det intime virker i det hele taget meget skarpt. Det er uden tvivl i de personlige fortællinger, at de stærkeste øjeblikke findes. Lauries traumatiske barndomsminder fortælles levende på ridset og utydelig 8mm-hjemmevideo. Som da hendes brødre faldt igennem isen, eller da hun brækkede ryggen efter et fald fra tremetervippen i en svømmehal. Det underbygger hendes pointer om, hvordan minder falmer, indtil man kun kan huske, det man vil huske.

Desværre overskygges de personlige historier af Laurie Andersons hang til generelle observationer om samfundet. Svære og komplekse emner som terror og overvågning tages op, men uden substans. I stedet kommer Anderson med en masse overordnede og filosofiske udsagn, der ikke bakkes op af andet end egen verdensopfattelse.  Den simple historie drukner, mens den komplekse er for vag til at blive seriøs.

Det meste af billedsiden består af fine naturbilleder, hvor der fra tid til anden er lagt et sepiafilter over. Billederne kombineres med en drømmende lydside, der hovedsageligt består af forskellige strengeinstrumenter og Laurie Andersons egen sagte stemme. Det sagde mig absolut ingenting. Jeg forstod ikke de valg, der blev taget. Hvorfor bruges der så meget slowmotion? Hvad betyder det, at vi ser billeder af træer, hvorfor er der så mange af dem? Hvad er det for noget underligt musik, hvorfor kommer det nu? Alle disse spørgsmål hverken fascinerede eller overbevidste mig om at instruktøren er meget klogere end mig. I stedet følte jeg mig fremmedgjort. Der mangler variation i tempo, stemmeføring og farvepalet. Det hele blev så monotont.

I det hele taget gav “Heart of a Dog” mig ikke den poetiske aha-oplevelse, det var meningen, at den ville. Det blev i langt højere grad en nå?-oplevelse. Det er meget muligt, at jeg missede hele pointen. Faktisk missede jeg sandsynligvis hele pointen. Måske er “Heart of a Dog” kun for de udvalgte, imens resten af os bare må kigge op i loftet og nøjes med at lade, som om vi tænker store tanker.

Laurie Andersons “Heart of a Dog” er hendes første film siden koncertfilmen “Home of the Brave” fra 1986. Filmen foregiver at handle om New York-kunstnerens terrier, men undervejs kommer vi meget videre omkring i et filmessay, hvor instruktøren reflekterer over liv, død og kærlighed, konsekvenserne af 11. september, NSA, Wittgenstein og Den Tibetanske Dødebog. Og meget mere.