MedvirkendeJorge Perugorría, Isabel Dos Santos

Længde95 min

I biografen07/01/2016

Himlen over Havana

3 6
Der sker lidt mere over Berlin

Det er muligt, at Laurent Cantet har forberedt sig til “Himlen over Havana” ved at lytte til nogle af Fidel Castros taler. Og det er overvejende sandsynligt, at han i så fald har taget sig en skraber undervejs. Lige dér, hvor Fidel fortalte, hvor godt det går på Cuba. Til gengæld har Cantet været lysvågen under ‘årets kulturrapport’ og lavet en revolutionært kedelig film, der vil afskrække alle de af kapitalismens naive får, der bare vil underholdes af dekadent eskapisme.

Man når at høre på meget fordrukkent sludder i løbet af et liv, men det føles som en stærkt koncentreret omgang, der bliver serveret i “Himlen over Havana”. Måske fordi de fem venner, der mødes på en tagterasse med udsigt over strandpromenaden El Malecon, har opbygget en slags sludderpukkel efter lang tids adskillelse. Amadeo bor i Spanien, men misunder Isabel, Rafa og Aldo, at de blev på Cuba. De ser omvendt desillusioneret på deres ramponerede fædreland og fnyser af den opportunistiske sælger, Eddy.

Meningen var måske at feste og hygge sig, men stikpillerne sendes hurtigere rundt end romglassene, og cirka hvert andet minut er der en der smider armene i vejret og truer med at gå. Cantet og den cubanske forfatter Leonardo Padura har tydeligvis fokuseret på et indgående karakterstudie, men det drukner i mundhuggeri og flæbende monologer. Ingen af personerne KAN noget mere. Ikke arbejde, ikke skrive, ikke male stur kunst, og systemet er i øvrigt lige så elendigt som Havanas baseballhold.

Det er klassikeren om det lille menneske i den store maskine. Cubas maskine hakker derudaf og har en helt uforståelig brugsanvisning, men er lige så effektiv til at slukke drømme og knuse håb som alle andre steder. “Himlen over Havana” forsøger sig med social kritik, men det føles lidt som intern klassens time, når beskyldningerne flyver henover et gammelt fotoalbum fra ungkommunist-træf ’72. Padura lader næsten alle sine replikker starte med et “husker du?” og lader anekdoterne stå i stedet for plotudvikling. Præcis miljøskildring, som der aldrig rykkes livgivende ved.

“Himlen over Havana” er meget tæt på at ende som en skuespillershowcase. Alle spiller fremragende med hver deres små nuancer af skuffelse i de rynkede ansigter. Jeg er fuldstændig overbevist om, at de er rigtige mennesker, men jeg er bare ikke så interesseret i deres rigtige historie. Cantet rammer ikke nerven og retfærdiggør ikke at have gjort Paduras dialog til en film. Der mangler noget visuel kraft i al den tunge snak om det tunge liv.

“Himlen over Havana” tænker en masse dybe tanker for dig. Et livsfilosofisk kammerspil på stive gamle ben, der lige så godt kunne have været en rost roman i Politikens Bogklub. Havana spiller den forsvindende lille rolle som baggrundslyd, og det er egentlig aldrig tydeligt, hvorfor Cantet har lagt sin debataften lige her. Men man kan selvfølgelig altid læne sig tilbage, kigge op i himlen og drømme sig væk til de taler dér.

En gruppe gamle venner mødes for at fejre en vens hjemkomst efter et mangeårigt eksil. På en terrasse over Malecon, Havanas strandpromenade, ligner det anslaget til en postkort-romantisk genforeningsfest, dyppet i rom og indhyllet i røg fra gode cigarer. Vennerne mindes ungdomstiden, og selv de hårde 1990’ere, hvor Sovjetunionen gik i opløsning, står i et idyllisk lys. Snart borer samtalerne sig dog dybere ned i den konfliktfyldte tilværelse på Cuba.