Hitch

InstruktionAndy Tennant

MedvirkendeWill Smith, Philip Bosco, Kevin Sussman, Eva Mendes, Michael Rapaport, Nathan Lee Graham, Amber Valletta, Matt Malloy, Dianne Zaremba, Robinne Lee, Julie Ann Emery, Kevin James, Navia Nguyen, Paula Patton, Adam Arkin, Jeffrey Donovan

Længde118 min

GenreKomedie, Komedie, Romantik, Romantik

I biografen11/03/2005

Hitch

4 6
FilmenMange mænd har sikkert oplevet at være forelsket i den uopnåelige kvinde, der ikke engang ænser at man er til stede. Sådan er situationen for Albert Brenneman (Kevin James), der er håbløst forelsket i den stenrige og smukke Allegra Cole (Amber Valetta). Men hvorfor skulle hun dog være interesseret i sin småbuttede og kiksede revisor?
Det er her at Axel Hitchins (Will Smith) kommer ind i billedet. Under navnet “Hitch – The Date Doctor” hjælper han mere eller mindre håbløse mænd med at få fat i drømmekvinden. Han er diskret og tager kun klienter som er blevet refereret til ham fra dem han tidligere har hjulpet. Hitch giver en række gode råd til de håbløse mænd, om alt fra tøj til hvordan de skal opføre sig… og skaber så en situation, der hjælper kvinden til at få øjnene op for den mand hun normalt ellers ikke ville ænse. Men han gør det kun for mænd der ønsker et seriøst forhold. Ingen one-night-stands!

Hitch sætter sig for at hjælpe Albert, men falder selv pladask for den smukke sladderjournalist Sara Melas (Eva Mendes), hvis yndlingsmål netop er Allegra Cole. Hitch må pludselig mærke på egen krop at kærlighed kan gøre selv den køligste og mest selvsikre mand til en lallende idiot.

“Hitch” leverer en ganske sød og uskyldig historie om den åh så svære kærlighed, krydret med masser af humor. Der opstår naturligvis en række sjove og pinlige situationer når de to ungkarle forsøger at imponere hver deres udkårne. Det er en god blanding af situationskomedie og slapstick i den mere stuerene ende. Så der burde være lidt for enhver smag og humoristiske sans. Samtidig har filmen også ganske mange rørende momenter, hvor alle på nær de mest kyniske må føle at det varmer en smule om hjertet.

En af filmens absolutte forcer er karaktererne og deres indbyrdes forhold. Som regel er karakterer i den slags film ret skarpskårne, uden nogen dybde. I “Hitch” har hver af de fire hovedpersoner et eller flere sekundære aspekter, så deres motivationer ikke nødvendigvis er så ligetil som man måske kunne tro. Karaktererne virker mere levende og det er nok de færreste der ikke kan finde et eller andet aspekt ved dem som man kan leve sig ind i. De fire hovedrolleindehavere har sammen en rigtig god indbyrdes kemi, især imellem Smith og James, der leverer nogle rigtig sjove scener når Hitch skal “oplære” Albert. De leverer alle gode præstationer, men især Kevin James imponerer og stjæler alle scener han er i.

Filmens problemer vedrører primært plottet, der nok er sødt og sjovt, men til gengæld er ret forudsigeligt og klichefyldt. Vores helte skal naturligvis igennem en masse før de kan få deres udkårne, og filmen følger devisen “det bliver værre før det bliver godt”. Det er set masser af gange før og “Hitch” bibringer derfor ikke noget nyt til genren. Samtidig kan filmen heller ikke dy sig for lige at komme med en moralprædiken eller to på falderebet, og det kunne man vel egentlig godt være foruden.

Det er dog ikke noget som totalt spolerer filmen. “Hitch” er en ganske fornøjelig film, der leverer ganske god humor indpakket i en sød og sjov historie, som de fleste vil kunne leve sig ind i.

VideoPå billedsiden er der et Anamorphic Widescreen transfer i 2.40:1 Aspect Ratio. Det er et ganske udmærket transfer, med gode levende farver, hvilket står godt til bl.a. noget af det farvestrålende tøj som filmens karakterer går i. Detaljegraden er ikke specielt god, med et generelt udvisket look i mange scener. Derudover er der også en smule grums på transferet. Til gengæld er der ingen edge-enhancement, kompressionsproblemer eller artefakter af nogen art.
AudioPå lydsiden er der tre lydspor i Dolby Digital 5.1 på engelsk, italiensk og ungarsk. Lyden er ganske udmærket for en film af denne type. Det er ikke et lydspor som får det til at runge i gulvet, men der er dog alligevel nogen brug af surroundhøjtalerne. Specielt i scener med mange mennesker og lyde, fx. når Allegra og Albert er til basketball. Dialogen er ren og tydelig, på nær en lille smule susen i nogle af filmens mere stille scener. Det er ikke rigtig skidt, men det er heller ikke perfekt.
EkstramaterialePå coveret står der minsandten at der er kommentarspor, men det er tilsyneladende blevet gemt i farten. Det er i hvert fald ikke at finde nogen steder på dvd’en, hvilket må siges at være lidt af en brøler, når det nu står på coveret.

Først og fremmest er der to slettede scener, introduceret af Andy Tennant. Han fortæller lidt om hvorfor scenerne er slettede. Derudover er der de første 6-7 minutter af filmen med et anderledes soundtrack end det der var i filmen. Tennant valgte at bruge musiknumre i stedet for musik komponeret specielt til scenen som altså vises her. Det er ganske interessant at se forskellen. Dernæst er der en gag reel med et par bloopers, hvor skuespillerne pjatter lidt.

Hovedparten af ekstramaterialet består af en række featuretter. De er forholdsvis korte alle sammen, men alligevel meget sjove. “Dance Steps Made Easy” omhandler scenen hvor Albert danser for Hitch, og viser hvor meget Kevin James improviserede. “Love in New York” omhandler optagelserne i New York og hvorfor de netop valgte denne by som ramme for filmen. “Hitch Style” omhandler filmens kostumer og “The Dating Experts” fortæller lidt om de råd som Hitch giver til de kiksede ungkarle i filmen.

“Will Smith’s Red Carpet Race” viser hvordan Will Smith forsøgte at komme i Guinness-bogen med verdensrekorden for flest præmierer inden for 12 timer. Forsøget lykkedes med tre præmierer.

Endelig er der en musikvideo med Amerie og trailers.

Den tekniske side er acceptabel for en film af denne type, mens ekstramaterialet er forholdsvis simpelt. Selve filmen er en sød og sjov kærlighedskomedie, der dog ikke tilfører noget nyt til genren.

Hitch

3 6
På mange områder af vores liv er det tilsyneladende en naturlov, at jo mere brændende man ønsker noget, des sværere er det at opnå. Det gælder ikke mindst for kærlighedens uransagelige veje. Tag for eksempel en sympatisk overvægtig revisor som Albert Bennaman. Han ønsker desperat at komme tæt på Allegra Cole. Hvis hun nu havde været en tilfældig person, ville det ikke betyde så meget for ham, hvordan han fremstod overfor hende, men fordi han så højt ønsker at vinde hendes hjerte bliver selv den mindste tilnærmelse fyldt med usikkerhed.
Når man dertil føjer, at Albert er en af den slags mænd der ikke kan gennemføre et måltid uden at spilde ned af sig og i al almindelighed er temmelig usikker, så bliver romancen vanskelig. At han så har kastet kærligheden på en fashionabel high society kvinde gør det ikke just nemmere.

Det er i den slags håbløse tilfælde, at dating-guruen Hitch træder til og giver nogle gode råd. For, ifølge Hitch, kan alle kvinder naturligvis scores så længe man benytter den rigtige metode. Inden længe har Albert hyret Hitch til at forbedre hans chancer. På trods af sit erhverv har Hitch dog en vis æreskodeks. Han vil ikke hjælpe skøjtejægere med at komme “til fadet”, hans assistance gælder kun dem der er oprigtigt interesserede. Hans indstilling forhindrer dog ikke Hitch i selv at leve et liv fuldt af løse forhold. Hans kærlighedsliv kommer dog under pres da han forelsker sig i sladder-reporteren Sara Melas, og lige pludselig har den ellers så selvsikre Hitch problemer med scoringen.

“Hitch” er en af den slags romantiske feel-good komedier, som man tager sin date med ind og ser. Det er ikke en storladen film med frygtelig meget på hjertet. Handlingen er en variation af den klassiske historie “Cyrano de Bergerac”, som vi har set filmatiseret i forskellige former så tit. Filmen kan dog af og til minde lidt om den for nylig genindspillede “Alfie”, som dog var en del bedre.

En film som denne, hvor plottet er så forudsigeligt, er stærkt afhængig af skuespillernes evne til at charmere sit publikum. Hitch selv bliver spillet af Will Smith. Det er en rolle, der ligger godt for ham, og han er heldigvis ikke tynget af den overgearede friskhed hans præstationer nogle gange har. Kevin James’ rolle som Albert har dog en tendens til at stjæle billedet i stort set alle de scener han er med i. Man kan ikke lade være med at synes om ham, og jo værre det går desto mere vækker han vor sympati.

Der er en god kemi mellem de to hovedrolleindehavere, og det er i høj grad den, der holder filmen oppe. Hvad der til gengæld er knap så heldigt, er den manglende kemi mellem Albert og Allegra. Deres forhold synes at forblive et postulat gennem hele filmen. “Hitch” er bedst i den første del af filmen og kører så gradvist mere og mere af sporet, indtil den når en slutning, der virker meget forhastet og klichéfuld. Man får en føles af, at handlingen har for travlt med at løse alle knuderne op inden rulleteksterne kommer.

Et af filmens budskaber er, at man kan måske nok charmere sig ind på livet af medlemmerne af det modsatte køn ved hjælp af diverse tricks, men det er vores ærlighed, indre liv og særheder som vi i sidste ende bliver elsket for. “Hitch” tror dog ikke rigtigt på sit eget budskab. Den er prototypen på en behagelig muzak film hvor alle de skarpe kanter er fjernet. Resultatet har en vis logik: “Hitch” er let at synes om men den mangler fuldstændigt de særheder og den ærlighed, der ville medføre at man kunne elske den.

Alex “Hitch” Hitchens er ekspert i dating. Han lever af, at mænd og kvinder grundlæggende har en lyst og tilbøjelighed til at finde sammen, men at mange har svært ved at få forelskelsen og kærligheden til at udvikle sig til et forhold. Det er såmænd let nok at blive forelsket – det svære er at komme i nærkontakt. Her træder Hitch ind som en ren spin-doktor i scoringens vanskelige kunst.

Albert er lidt af en udfordring for Hitch. Af mange helt forståelige årsager har Albert set sig lun på den umådeligt rige og meget kendte overklasse-pige Allegra Cole, men umiddelbart er der stor afstand mellem den lidt kejtede, overvægtige og fjumsede Albert og den stilsikre og smukke Allegra. Hitch vil derfor mindske afstanden og een gang for alle bevise, at enhver kvinde kan erobres, hvis man bare tager de rigtige skridt og benytter sig af et par velvalgte små tricks. Og man har basalt set tre chancer, for efter tre dates skal man have “solgt” sit hjerte til den udkårne.