Hjemsøgt - The Haunting in Connecticut

InstruktionPeter Cornwell

MedvirkendeVirginia Madsen, Kyle Gallner, Elias Koteas, Amanda Crew, Martin Donovan, Sophi Knight, Ty Wood, Erik J. Berg, John Bluethner, D.W. Brown, John B. Lowe, Adriana O'Neil, Will Woytowich, James Durham, Darren Ross

Længde92 min

GenreGyser, Thriller

I biografen12/06/2009

Hjemsøgt – The Haunting in Connecticut

2 6
Spøgeri i den gamle hytte

“Hjemsøgt – The Haunting in Connecticut” er efter sigende baseret på en sand historie, som vi oplyses om i starten af filmen, og historien trækker da også på en sand historie forstået på den måde, at den viderefortæller en af de der tvivlsomme “familie-i-besat-hus”-historier, som med jævne mellemrum dukker op i de kulørte medier.

Jeg tvivler dog stærkt på, at denne film har nogen som helst relation til virkeligheden, hvilket måske også er underordnet. Publikummet til denne her slags film kommer næppe for at blive klogere på omverden, men blot i håbet om at blive skræmt lidt af en underholdende spøgelseshistorie.

Udgangspunktet for en sådan er der da bestemt også i filmens fortælling: Den plagede familie Cambell døjer med to kriser i form af faderens alkoholproblem og den ældste søns kræftsygdom. Turene til hospitalet er så lange og hårde for den syge Matt, at de beslutter at købe et gammelt hus nærmere ved, og snart efter flytter de ind. Det skulle de ikke have gjort. Den svækkede Matt begynder øjeblikkeligt at se syner, og inden længe spreder panikken sig også til de andre familiemedlemmer, da der viser sig at være et temmelig skummelt ekstra værelse i kælderen.

Det er ikke mere end et par uger siden, at gyseren “The Uninvited” havde biografpremiere, og den led bl.a. under det problem, at den havde et for højt tempo og derfor aldrig tog sig tid til at opbygge en effektiv uhyggelig stemning. “The Uninvited” var dog nærmest tilbageholdende sammenlignet med “Hjemsøgt”, der vitterlig kun byder på en lang række chok og intet andet. I næsten samtlige scener dukker der pludselig et eller andet skræmmende op, hvad enten det er fugle, en dør, en gusten hånd, en skikkelse i spejlet eller et spøgelsesansigt. De første par gange hopper man da også i sædet, men efterhånden sætter monotonien ind, og det bliver ufrivilligt komisk i stedet. Scenerne udvikler sig til den rene “gæt, hvor spøgelset nu kommer fra”-leg.

Det er ærgerligt, for teknisk set er filmen ganske veludført, og den byder på velspillende skuespillere i form af Virginia Madsen, Kyle Gallner og ikke mindst Elias Koteas, der som en kræftsvækket præst næsten stjæler billedet.

Som den begrænsede handling udspiller sig, dykker vores hovedpersoner ned i husets fortid, men den viser sig at være temmelig uinteressant og er blot blot anledning til nogle komiske scener, hvor meget falsk udseende CGI-ektoplasma flyder ud af munden på folk. Det er næsten en konvention i gyserfilm, at hovedpersonerne opfører sig ulogisk, men beboerne i dette hus bryder virkelig alle grænser for normal adfærd. Selv når de ved, at der er farlige spøgelser på spil, lægger de sig til at sove og endda i hver sit værelse. Det er ellers imponerende nok, at de kan falde i søvn i betragtning af, at de får et gespenst på besøg hvert femte minut. Man skulle snarere tro, at de alle var døde af et hjertetilfælde for længe siden.

Som løjerne afsluttes i en pompøs og noget selvhøjtidelig afrunding, er det svært ikke at drage et lettelsens suk ovenpå en film, der har ganske flotte billeder og hæderligt skuespil, men som ikke desto mindre er en meget flad og lynhurtigt glemt oplevelse. Til trods for titlen er der næppe den mindste sandsynlig for, at den her film vil hjemsøge én meget længere, end det tager at komme hjem igen fra biografen.

Da familien Campbell flytter længere nordpå i Connecticut, oplever de snart, at deres nye og meget charmerende ældre hus gemmer på en grum historie: Huset viser sig ikke blot at være en omdannet begravelsessal, hvor der foregik ubegribelige handlinger, men ejerens clairvoyante søn fungerede også som dæmonisk budbringer. Han formåede at skabe en port for åndelige væsner og således give dem adgang til vores verden. Og nu vender han tilbage for at slippe gru og rædsler løs ud over den uskyldige og intetanende familie.