Hjemstavnsfilm
Udgivet 7. jul 2009 | Af: kaduffo | Set på DVD
I den danske filminstruktør Christian Braad Thomsens efterhånden mangeårige karriere har altid hvilet en åre af danskhed og trofasthed mod de danske, traditionsbundne værdier. Den udlægning hverken kan eller skal naturligvis sidestilles med et bestemt politisk parti, der bruger samme ordvalg som dagsorden. Slet ikke. Tværtimod fokuserer Thomsen på barndommens minder og oprindelsen i moderlandets natur.
I “I Danmark er jeg født” ligner opsætningen mest af alt et nøgternt bud på en Danmarks-film som pendant til Poul Henningsens og Jørgen Leths ditto. Her synes didaktikken imidlertid mere personlig, alt imens barndommens gader og stræder betrædes, landlige mennesketyper frekventeres, og familiemedlemmer udspørges om en svunden tid. Filmen er spækket med fine stemningsbilleder, der illustrerer den landlige idyl og vel egentligt også fortæller, hvori begejstringen for romanforfatteren Morten Korch kommer fra. Igennem Thomsens glødende fortællerstemme tages et kig ind i bakspejlet, og det forstås, at “I Danmark er jeg født” i virkeligheden skal opfattes som en tidskapsel. Traditionerne, minderne og de idylliske landlige forhold er ved at blive erstattet af nye generationer og moderne maskiner. I det mindste kan filmen fungere som eftermæle, når alt er væk.
Mindst vedkommende, men bestemt ikke uden interesse, er nok udgivelsens rosin i pølseenden, et portræt af dansk kulturhistories formedelst mest sælgende forfatter igennem tiderne, romanforfatteren og manuskriptforfatteren Morten Korch. På under en time tegnes et kritisk billede af den Morten Korch, som skabet det perfekte liv og parforhold igennem det skrevne ord og på det store lærred, men hvor virkeligheden viste sig at være en ganske anden. Undervejs tager filmen nemlig en kritisk, om end stadig dybfølt holdning, hvor den danske nationalisme er til debat, og hvor Christian Brask Thomsen og Lars von Trier, der hengivent kalder samme Thomsen “lille skat”, i øvrigt diskuterer Korchs værker midt imellem kunsten og den bredere massekultur. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at Morten Korch var en damernes ven, og af samme årsag bærer filmen også præg af forfatterens forhold til det erotiske og amorøse.
De tre film præsenteres alle i 4:3-full screen-format og er grundlæggende af en udmærket beskaffenhed. Det er et prangende filmlook, og bortset fra en smule grums og ditto blødhed og edge-enhancement er der ikke meget at komme efter. Hverken udtværinger eller digitale forstyrrelser indfinder sig, mens kontrast og farvetemperatur er helt stabile.
Også lyden gør sig nu ganske fortræffeligt og udspringer fra et dansksproget Dolby Digital 2.0-lydspor. Talen falder generelt tydelig og plages kun i minimal grad af overstyringer, ligesom musik og atmosfære flyder blændende ud i et samlende hele.
Svagest står ekstramaterialet, der består af både en biografi og en filmografi over Christian Braad Thomsens liv og levned, et billedgalleri fra optagelserne til “Herfra min verden går”, filmplakaten fra Morten Korchs “Solskin kan man altid finde” og et trailershow for en række genudgivne klassikere. Materialet er ikke som sådan uinteressant, men det er ikke til at komme uden om, at der mangler noget substans og dybde.
Christian Braad Thomsen er muligvis en af den danske filmhistories mest forbigåede navne, måske fordi han et eller andet sted selv har ønsket det sådan. Derfor er det tiltrængt, at en række af instruktørens stærkeste film nu kan fås på dvd. “Hjemstavnsfilm” bevæger sig ind på den kunstneriske kørebane, og særligt når køretøjet kommer tæt på det personlige islæt, er der stærke kræfter på spil. Det sker heldigvis rigtig tit.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet