How to Lose Friends
Udgivet 27. feb 2009 | Af: Benway | Set i biografen
Hvis der er en ting, man ikke kan beskylde den engelske kendispresse for, så er det blødsødenhed, og tilbageholdenhed er da heller ikke noget, man kan anklage hovedpersonen Sidney Young for, når han som ubuden gæste crasher en celeberfest med en gris under armen.
Den britiske friskhed falder imidlertid ikke i god jord hos de mere formelle amerikanere, hvor Young snart må indse, at jobbet er en temmelig uskøn affære, som mere ligner bestillingsarbejde end uafhængig journalistik. Samtidig bliver han tiltagende interesseret i kollagen Alison Olsen, men det er ikke nemt at vække en gensidig interessere hos en kvinde, når man har et rygte for at være kontorets største klovn.
Filmen opleves i det hele taget som en lidt sær ufokuseret størrelse, der skiftevis forsøger af være sødmefuld og rørende eller satirisk og bidsk. Udleveringen af det overfladiske og forlorne etablissement er i hvert fald ikke til at tage fejl af, og den ucharmerende udveksling af interviews og forsidehistorier til gengæld for positiv omtale i medierne er overbevisende, men bidet sløves af historiens indkapsling i Hollywood-konventioner så overfladiske som dem, filmen gør nar ad. Det samme kan man sige om filmens lange række af slapstick-humor, der ligeledes mangler den friskhed og frækhed, som kunne gøre dem mere end moderat morsomme. Alt for ofte føler man sig hensat til jokes fra tidligere film – hvor mange gange har vi efterhånden ikke set en bejler ved et uheld skade den udkårnes vovse?
Hvis filmens håndtering af emnet er andenrangs, så kan man til gengæld ikke vende mundvigen nedad i forhold til rollebesætningen. Simon Pegg er det perfekte valg som engelsk opkomling og har endda en vis lighed med den virkelige Toby Young, og Kirsten Dunst er sød som hans kollega. Jeff Bridges er god som altid som Sidneys chef, men gives desværre al for lidt spilletid. Megen tid levnes der heller ikke på Gillian Anderson som opportunistisk presseagent.
Ellers så er filmen mest bemærkelsesværdig for sine ustandselige referencer til andre film – ikke mindst “La dolce vita”, som netop handler om en journalist, der sælger ud af sin kunstneriske spire til fordel for et liv blandt de celebre. Den viser sig at være Kirsten Dunsts karakters yndlingsfilm, og eftersom “La dolce vita” også hører til undertegnedes favoritter, var det en fornøjelse at se glimt fra den igen. De efterlod mig dog også med ønsket om, at det var den film, jeg så i stedet.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet