Human Stain, The

InstruktionRobert Benton

MedvirkendeEd Harris, Nicole Kidman, Anthony Hopkins, Ron Canada, John Finn, Gary Sinise, Mili Avital, Kerry Washington, Wentworth Miller, Jacinda Barrett, Anna Deavere Smith, John Cenatiempo, Anne Dudek, Charles W. Gray, Mimi Kuzyk, Fred Wells

Længde106 min

GenreDrama, Drama, Romantik, Romantik

I biografen14/11/2003

Human Stain, The

4 6
“The Human Stain” er en af den slags film man bare kan fornemme vinder en Oscar eller to. En interessant historie baseret på en bestseller roman af Philip Roth, nogle fantastiske skuespillere – og den Oscarvindende instruktør Robert Benton. “The Human Stain” vinder dog næppe i kategorien ‘bedste film’ – dertil er den for løs i instruktion og historie. Der er for mange løse ender, eller nærmere forhastede og manglende forklaringer – det giver desværre en del skår i illusionen.
Handlingen udspiller sig i byen Athena, New England, sidst i 1990’erne, midt under Monica Lewinsky-sagen, i en tid hvor religion var når man var skinhellig, og dobbeltmoral var dobbelt så godt – en tid hvor dømmesygen var over alle.

Her møder vi den energiske professor Coleman Silk, der har skabt noget stort i livet. Manden bag det anerkendte og prestigefyldte Athena College. Men en banal misforståelse bliver katalysatoren til en række tragiske episoder, der forandrer ham, og menneskerne omkring ham. En uskyldig bemærkning misforstås, og Silk bliver anklaget for racisme. Han forlader jobbet. Konen dør under al opstandelsen. Samfundet vender ham ryggen.

Silk tager kontakt til den tilbagetrukne og reserverede forfatter Nathan Zuckerman, som han vil have til at skrive en bog om alle de uretfærdigheder han er blevet udsat for. Zuckerman afslår, men deres møde bliver starten på et tæt venskab, der bringer lidt glæde i deres ellers så triste liv.

Silk møder en dag den nødstedte 34-årige Fauna. Hendes bil er gået i stå, og han tilbyder hende et lift. Mødet med hende puster atter nyt liv i ham, og han forelsker sig i hende. Kærligheden er dog ikke gensidig. Hun ønsker et rent seksuelt forhold, ukompliceret og uden overraskelser – hvor Silk søger forståelse, trøst, svar og – måske vigtigst af alt – en af kunne bekende sig overfor: han er træt af at flygte fra fortiden. Den smukke men ustabile Fauna flygter stadig fra sin egen fortid og problemerne ser heller ikke ud til at ende for dem, for i kulisserne spøger det dømmesyge samfund, en psykotisk ex-mand – og alle hemmelighederne fra fortiden…

Her er det imidlertid at det første skår i illusionen opstår. Deres ‘lig i lasten’ virker alt andet end troværdige, og det skulle de helst gøre, især fordi Silk og Fauna er de helt bærende elementer i historien. Det største problem ligger i castingen – Kidman og Hopkins er i mine øjne fejlcastet. Men hvad kan der lige være galt med skuespillere som Kidman og Hopkins?

Der kan heller ikke sættes en finger på deres skuespil. De spiller begge med stor overbevisning – det kniber måske lidt med kemien af og til – men deres baggrund og fortid i filmen er derimod i den grad utroværdig. Kidman som den ‘afdankede’ ustabile og bandende rengøringsassistent? Næppe. Og Silk hvis store hemmelig er at han – hold på hat og briller – er afro-amerikaner! Hopkins er en virkeligt eminent skuespiller, men den illusion kan han på ingen måder skabe.

Coleman Silks store hemmelighed er, at han pga. sin meget lyse hudfarve hele livet har kunne udgive sig for at være af jødiske oprindelse og fornægtet/fortrængt sin sande identitet som afro-amerikaner, for derved at skabe sig et bedre liv end ellers muligt. Det har selvfølgelig haft nogle store følelsesmæssige og personlige omkostninger for ham selv og sin ‘gamle’ familie.

Den fortid følger man i en parallelhistorie i filmen, hvor man følger Silk som en ung mand – og ser hvorfor Silk har taget denne beslutning. I denne sideløbende historie bliver Silk spillet af en ung og forholdsvis ukendt skuespiller, Wentworth Miller (hold øje med ham i fremtiden), og han virker langt mere overbevisende end Hopkins i udseende – og man kan takket været ham leve sig ind i illusionen.

Man kunne så fristes til at tro, at Hopkins’ tilstedeværelse så ville underminere filmen, men sådan forholder det sig heldigvis ikke – “The Human Stain” formår at forblive både spændende og interessant.

På trods af det lidt mærkværdige valg af skuespillere til hovedrollerne, så er det alligevel skuespillerne der er grundpillen i denne film – især bi-rollerne af Gary Sinise og Ed Harris, der til trods for deres korte tid på lærredet begge leverer flotte øjeblikke. Gary Sinise som Nathan Zuckerman, der ender med at skrive bogen om Silks liv alligevel, bliver spillet med professionel og rolig hånd af Gary Sinise, der samtidig lægger stemme til den voice-over der er i filmen.

Ed Harris spiller som sædvanlig fantastisk, og til trods for hans ubehagelige karakter i filmen, så kan man næsten ikke få nok af ham. Det er desværre ved at være lidt typisk for Harris at det kun bliver til bi-roller, og nogen gange nogle ret små nogen – senest i den fantastiske “The Hours”, hvor han ligeledes spillede formidabelt. Jeg ser frem til nogle flere interessante roller med Ed Harris – og helst nogle hovedroller.

Én af de to – Sinise eller Harris – bliver med garanti nomineret til en Oscar for deres præstation.

Instruktøren Robert Benton er ikke uvant i genren, og det skuffer mig lidt at “The Human Stain” ikke er blevet til mere, men som så ofte med en adaption af en bog, så er det nemt at blive skuffet, enten fordi man synes bogen var bedre eller, som i mit tilfælde, en fornemmelse af at der mangler et eller andet. Den har fat i nogle rigtig gode emner og følelser, og med et cast som i denne, er det lidt synd at der ikke rigtig bliver gået i dybden. Der skulle være skåret helt ind til benet – og ikke sprunget så let henover mange af tingene, lidt mere forspil.

Der er ikke så meget tilbage og sige om filmen. Den kunne have været bedre, og rollen som den aldrende Silk kunne have været castet bedre – men man bør alligevel ikke snyde sig for oplevelsen af et hold af så fantastiske skuespillere arbejde sammen – og det er Bentons bedste film siden “Kramer vs. Kramer”.

En udtalelse får alvorlige konsekvenser for litteraturprofessoren Coleman Silk (Anthony Hopkins) – en bemærkning misforstås af hans elever, og Silk bliver anklaget for rascime af de skinhellige kollegaer. Kollegaerne i den lille by Athena, New England, vender ham ryggen, og Silk siger stillingen op i vrede. Episoden er dog kun starten på hans problemer, konen dør senere samme dag pga. al opstandelsen, og Silk kastes ud i en selvdestruktiv sorg. Han bebrejder kollegaerne – deres hetz imod ham er i hans øjne årsag til konens død.

Silk kontakter forfatteren Nathan Zuckerman (Gary Sinise), som han vil have til at skrive en bog om de uretfærdigheder han har været udsat for, en bog om konens ‘mordere’. Zuckerman afslår, men deres møde bliver starten på et tæt venskab. Da en ung kvinde, Fauna (Nicole Kidman), kommer ind i billedet, ser tilværelsen ud til at lysne for Silk, men det lille samfund er ikke begejstret for affæren – en gammel mand og en ung kvinde… Det viser sig hurtigt at det er hans mindste problem, for Fauna bærer på en mørk fortid, og chikaneres konstant af en psykotisk ægtemand (Ed Harris).

Alle disse problemer hvirvler op i Silks liv – og langsomt dukker den hemmelighed han bærer frem…