Længde110 min

GenreKomedie, Drama

I biografen07/06/2012

Hvad gør vi nu?

4 6
Bag enhver mand står en (håbløst naiv) kvinde

“Hvad gør vi nu?”, den nye film af kvinden bag “Caramel” (der viste sig at være en overraskende stor succes i 2007), er en hyldest til kvinder, frihed og religiøs tolerance. Den slags cadeauer har det med at være kedelige og belærende, men frygt ej – “Hvad gør vi nu?” er tværtimod fornøjelig og fordomsfri, men desværre også naiv. Alligevel er “Hvad gør vi nu?” én af den slags film, man bare bliver glad i låget af, og selvom den er noget blåøjet, får den os til at tage dens prisværdige budskab seriøst.

I en lille landsby i Libanon lever mænd og kvinder, muslimer og kristne side om side. Det har de gjort i årevis uden problemer, for når der er optakt til bare den mindste uenighed, står landsbyens kvinder sammen og ændrer tingenes kurs ved enten at slukke for radioen med de etniske nyheder eller ved at vække opstandelse, så de iltre mænd distraheres. Disse metoder har fungeret i årevis, men en dag får et tilfældigt uheld store konsekvenser for det lille samfund, og pludseligt skal kvinderne ty til mere kreative metoder for at forhindre samfundets to trosretninger i at fare i flint med hinanden.

Der dunker et stort hjerte bag “Hvad gør vi nu?”, og dén hjertevarme løfter filmen og gennemsyrer dens velafbalancerede miks af humor og sørgmodighed. Den præger også lydsiden, såsom når instruktøren Nadine Labaki (der også spiller hovedrollen som den smukke og standhaftige Amale) sætter prikken over i’et med sine mindeværdige, mellemøstlige sange om kærlighed og glæden ved euforiserende stoffer(!). Disse libanesiske musikindslag føles aldrig som et forceret element. De er til gengæld med til at skænke filmen en legende let tone.

I “Hvad gør vi nu?” tager kvinderne sagen i egen hånd, og det gør de med en nærmest urokkelig tro på menneskets godhed. En tro, der ikke udpensles i lange monologer om at støtte hinanden, men som i stedet skinner tydeligt igennem bag smittende latter og hævede øjenbryn. Kvindemenneskerne i den lille, libanesiske landsby er nemlig af den humoristiske type, der ikke er længe om at besnære vores hjerter. Med andre ord er kvinderne i “Hvad gør vi nu?” slet ikke til at stå for, og ved at føre dem sammen med landsbyens lettere tåbelige mænd, sådan som instruktøren Nadine Labaki har gjort det, får man for alvor skabt en humoristisk, skæppeskøn suppedas. For når mændene skaber sig, er det op til kvinderne diskret at få styr på sagerne igen.

Dog savner man sommetider lidt mere variation i persongalleriet… Kvinderne er vise, stærke og kloge, mens mændene er stædige, fjollede og har svært ved at se hinsides deres egne næsetipper. For en kvindelig seer er den slags vand på ens mølle efter alle de gange, man har rystet på hovedet af mænds fjollerier, men man tvinges nu alligevel til at spekulere over, om tingene i virkeligheden nu også fungerer sådan, som de gør i Labakis lille landsby. “Hvad gør vi nu?” er i bund og grund en håbløst godtroende film, men dens hjerte er på rette sted, og moralen om tolerance og forståelse mellem kulturer er én, der fortjener at blive fortalt.

“Hvad gør vi nu?” er en fin film af og for kvinder om mænds sommetider stædige væsener. Men det er også en film om mennesker generelt og om, hvad det egentlig er, vi slås og skændes om, når der er andre, vi ikke kan lide, bare fordi de har en anden smag, en anden mening eller en anden tro. Der ligger ganske enkelt en hamrende naiv, men samtidigt sympatisk overbevisning bag “Hvad gør vi nu?”. En overbevisning om, at vi alle kan enes på trods af tro og religiøse anskuelser. Eller noget som helst andet for den sags skyld.

I en libanesisk landsby lever kristne og muslimer fredeligt side om side, lige indtil den omkringliggende verdens religionskrig sætter sindene i kog hos især de mandlige indbyggere. Det står hurtigt klart for byens kvinder, at det nu er op til dem at få dæmpet temperamenterne og holde sammen på det skrøbelige fællesskab. Ved hjælp af den ene vanvittige afledningsmanøvre efter den anden prøver kvinderne at distrahere mændenes opmærksomhed, og de sætter trumf på ved at hyre fem østeuropæiske danserinder, der snart sætter hele byen på den anden ende.
Kvindernes venskab styrkes på tværs af alder, tro og kultur, men da en voldsom tragedie ser ud til at splitte gruppen ad, bliver deres loyalitet og vilje til fred for alvor sat på prøve.