Hvid
Udgivet 9. nov 2016 | Af: paideia | Set i biografen
November. Kulde, regn og slud. Mørke og daglige opdateringer om det amerikanske valg. Det er jo lige til at få en vinterdepression af. Heldigvis er det også blevet tid til repremiere på den midterste film i Kieslowskis trilogi; endnu et gensyn med en nyklassiker, endnu en vidunderlig fransk skuespillerinde og endnu et soundtrack af Zbigniew Preisner. Og selv om Kieslowski ikke just er kendt for sine rosenrøde fortolkninger af verden, så er “Hvid” faktisk en film med en god portion grotesk humor.
Selv om det kunne lyde som en klassisk folkekomedie, så er humoren her dog betragteligt mere neddæmpet. Humoren bliver aldrig udtalt som sådan i de i stigende grad groteske situationer, som Karol får sig vovet ud i, som da han får en anden polak til at snige ham med i flyet til Polen i sin kuffert, hvorpå kufferten så bliver stjålet. Preisners melankolske soundtrack lægger også en dæmper på latteranfaldene i den forbindelse. Det er ofte en god ting. Personligt har jeg det svært med film, der hele tiden tigger efter mine grin.
Hvilket så udmærket kan være pointen. For Karol får til sidst nok og kaster sig ud i nogle lyssky forretninger for at finansiere en storslået hævn over ekskonen. Den hvide farve i trilogien symboliserer ligheden. Og det er den, som Karol endegyldigt afviser, da han koldt og kynisk går efter pengene. I den forbindelse spiller Janusz Gajos rollen som Mephistopheles til hans Faust. Det er en besynderligt apatisk djævel, vi har med at gøre, men Gajos er sublim i rollen. Med sin lade, tilbagelænede nonchalance faciliterer han effektivt Karols forvandling til bidsk rottweiler.
“Hvid” er den svageste del af “Tre farver”-trilogien. Den føles underligt splittet mellem et samfundsmæssigt drama og en grotesk komedie. I hænderne på en dygtig instruktør som Kieslowski er det dog kun få scener, hvor den decideret falder igennem. Men når man som jeg så de tre film umiddelbart efter hinanden, står den lidt i skyggen af de to andre. Den er dog stadig langt mere opmuntrende end nyhedsdækningen i disse dage. Sidste del af trilogien, “Rød”, har repremiere den 8. december.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet