Filmz-afstemning

Stemmer i alt: 191

Vil du se film af/med #MeToo-anklagede?

  • Ja
    84%
  • Nej
    16%

I Am Not Your Negro

Originaltitel: I Am Not Your Negro
Instruktion: Raoul Peck
Medvirkende: Samuel L. Jackson
Produktionsår: 2016
Længde: 93 min.
Land: Schweiz, Frankrig, Belgien, USA
Sprog: Engelsk
Genre:
Dokumentar
Links: IMDb
Censur: 11 år
I biografen: 28/09-2017
Bio-distributør: Øst for Paradis

Dato: 27. September 2017   Af: Anders Brendstrup (Andersbrend) - Skriv din mening i forummet

Fra ord til handling

Det er et gammelt mundheld, at film ikke laves på settet, men i klipperummet. Et udsagn, der måske er mest tydeligt med dokumentarfilmens versionering af virkeligheden. "I Am Not Your Negro" er et glimrende eksempel på at samle en historie med en saks. Og gøre mere end det. For instruktøren Raoul Peck præsenterer ikke blot forfatter James Baldwins ord i en skarpt klippet montage af arkivoptagelser og sørgeligt aktuelle billeder. Han kombinerer også flot det følelsespirrende øjeblik med filosofisk causerende litteratur. På formsiden et lykkeligt, harmonisk møde mellem kunstarter. Men rent indholdsmæssigt også en deprimerende gentagelse af, at den samme forbrødring er langt væk for os mennesker.


Foto: Øst for Paradis


Måske er James Baldwin ikke så kendt i Danmark. Men emnet og hovedpersonerne i "I Am Not Your Negro" er gammelkendte. De store spørgsmål om race, seksualitet og kultur i Amerika set i lyset af tre specifikke personer, deres liv og ikke mindst for tidlige død: Martin Luther King Jr., Malcolm X og Medgar Evers. Skelettet er et ufærdigt manuskript om de tre, "Remember this house", der læses op af Samuel L. Jackson med hæs, pågående alvor. Han suppleres med gamle optagelser af Baldwin, klip fra racistiske Hollywoodfilm og grynede billeder af politivold. Igen og igen. Fra Rodney King til Trayvon Martin til Michael Brown og videre i en trist, udmattende cirkel. Hvis man skulle tro, vi nærmer os en forbedring, kan man bare gå tilbage til start.

En af Raoul Pecks genistreger er netop fravalget af et afrundet værk til fordel for nogle 'indledende øvelser' til en bog, komplet med usikre noter og kommentarer til redaktøren. Baldwins oprigtige tvivl på sig selv i rollen som 'stemme for de sorte' bliver en sigende ramme. Han har indset, at opgaven med at skitsere den sorte mand og kvindes rolle i et moderne USA er så stor og kompleks, at han ikke har andre muligheder end at prøve sig frem mod et svar.


Foto: Øst for Paradis


Intet sted får man som privilegeret nordeuropæer den syndsforladende 'Black man's guide to end racism', som man kunne håbe på i sit stille, farveblinde sind. I stedet får jeg en chance for at holde kæft og lytte til Baldwin (og Jackson) fortælle koncist og gribende om Martin Luther King (den hvide mand klapper) og Malcom X (den hvide mand gyser) og Medgar Evers (den hvide mand spørger: hvem?) uden at forherlige eller dæmonisere. Blot med den lille, uundgåelige detalje, at alle tre blev pløkket ned i, hvad der mindede om åben krig. En krig, der vel ikke er sluttet i dag, hvor man ikke engang behøver være politisk aktiv for at frygte for sit liv. Blot ung og afroamerikansk.

Da Peck ligesom Baldwin selv henvender sig meget direkte til USA, er der en fare for distancering af alle, der ikke bor i Guds eget land. Men der er netop en pointe i den konkrete understregning af, hvor lidt følelse de fleste af os har med den stadige undertrykkelse. Det er ikke en faktabaseret info-dokumentar med talende eksperter, grafer og rekonstruktioner. Det er netop den slags intellektualisering og 'lad os anskue spørgsmålet på ny'-tilgang, der dækker over grundlæggende uretfærdighed. Som i de decideret pinlige tv-debatter med forstående liberale og Baldwin fra 60'erne. Alle undtagen ham træder på hvide, hvide æggeskaller og ignorerer behændigt den kloge, veluddannede mands forsøg på at hamre sin og filmens pointe hjem: I Am Not Your Negro!


Foto: Øst for Paradis


Vurdering: I Am Not Your Negro

Den moderne dokumentar har efterhånden taget alle slags krumspring på grænsen mellem fiktion og fakta. Set i det lys har Raoul Peck opnået et foreløbigt højdepunkt for genren ved at omfortolke Baldwins skiftevis nøgterne og følelsesladede krønikeskrivning til den slags direkte, umisforståelige tale, som levende billeder gør bedst af alt. "I Am Not Your Negro" er en konklusionsfri dokumentar til en tid, hvor lette konklusioner er i højsædet. Og derfor også et af de mest tydelige udsagn om menneskets liv, der længe er set.



Din vurdering:

Samlet brugervurdering:

Der skal minimum være 5 brugerstemmer før resultatet bliver vist.