InstruktionChris Wedge, Carlos Saldanha

MedvirkendeRay Romano, John Leguizamo, Denis Leary, Goran Visnjic, Jack Black, Cedric the Entertainer, Stephen Root, Diedrich Bader, Alan Tudyk, Lorri Bagley, Jane Krakowski

Længde78 min

GenreAnimation

Ice Age

4 6
Ice AgeDa det amerikanske filmselskab FOX udgav tegnefilmen “Titan A.E.” tilbage i 2000, blev de lamslået over, at filmen blev et gigantisk flop i biograferne (særdeles synd, eftersom det faktisk er en ret god film), og adskillige folk blev fyret. FOX svor bagefter, at de aldrig igen ville kaste penge i en tegnefilm bestående primært af håndtegnede elementer. De ville nu kun benytte sig af computere til at lave animationsfilm. Den første af slagsen udkom i 2002: “Ice Age” (som FOX havde produceret i samarbejde med det relativt ukendte animationsselskab “Blue Sky”), og denne gang blev det en enorm succes. Filmen indtjente hele sit budget ind 3 gange blot i USA! En af grundene til dette var nok den geniale måde filmen blev markedsført på, med nogle af de morsomste og flotteste trailere nogensinde.

Og filmens succes er fuldt ud fortjent, fordi “Ice Age” er en særdeles morsom og original animationsfilm. Den beviser også, at man hverken behøver at have et kæmpe milliard-budget (som det er tilfældet med animationsfilm som “Monsters Inc.”, der kostede det dobbelte at lave) eller et enormt animationshus som Disney eller Pixar, for at lave en god, effektiv og særdeles profitabel film.

Alt er dog ikke lige godt. Filmen er ikke så flot animeret som så mange andre computer-animerede film. Figurerne og miljøerne virker en anelse stive og firkantede. David Newmans musik er behagelig men alt for ensformig. Men manuskriptet er særdeles velskrevet (på trods af at det måske engang imellem er en smule for forudsigeligt og ensformigt) og alle filmens figurer (specielt det helt uimodståelige egern som altid kommer galt afsted) er veldrejede, interessante, virker levende og er med til at gøre det til en nydelse at følge deres lange rejse igennem filmens enorme snedækkede landskab. Og tilskuerens alder er heldigvis ikke nogen egentlig faktor. Filmen kan nydes såvel af børn som af voksne.
Både de engelske og danske stemmer er særdeles velegnede til figurerne, selvom jeg helt klart vil anbefale det engelske lydspor.

Det er intet under, at “Ice Age 2” allerede er i støbeskeen, og jeg tror at vi allerede nu kan sige, hvilken film der vinder Oscar´en for bedste animationsfilm til marts næste år.

VideoPræsenteret i Anamorphic 1.85:1 Widescreen.
Et utrolig imponerende billedtransfer. Der er tale om et digitalt-til-digitalt billedtransfer (a lá “Monsters Inc.”) med fantastiske farver, ingen digital støj, perfekt kontrast og virkelig høj skarphed. Jeg lagde dog mærke til et par få komprimerings-artifacts på visse tidspunkter af filmen, som nok skyldes, at filmen er på samme DVD som al ekstramaterialet. Det gør filmens bitrate en smule lavere, men det er ikke nok til at trække billedtransferet ned i point fra topkarakter. Særdeles imponerende.
LydEt ganske godt lydspor, som desværre ikke indeholder særlig mange interessante lydelementer. Der er ret få øjeblikke i lyden som virkelig gør stort indtryk, men så snart der virkelig sker noget, så virker lydsporet særdeles effektivt. Al dialog er tydelig, og sporet er særdeles godt afbalanceret.
EkstramaterialeMenuerne på “Ice Age” DVD`en er ganske flotte, men måske en smule for langsomme at manurere igennem.

Instruktørene Chris Wedge og Carlos Saldanha leverer et interessant og informativt kommentarspor. De to supplerer hinanden meget godt, og der er meget få kedelige pauser.

Noget som helt klart vil glæde mange af filmens fans er, at DVD`en indeholder en helt kortfilm om filmens herlige egern: Scrat. Filmen hedder “Gone Nutty” og er lidt over 4 minutter lang. Den er særdeles morsom, og har en virkelig genial slutning.

“International Ice Age” viser en sekvens fra filmen, hvor lydsporet skifter imellem mange forskellige sprog fra hele verdenen (dog ikke dansk). Den er helt i stil med lignende dokumentarer på DVD`er som “Monsters Inc.” og “Shrek”.

6 slettede scener er blevet inkluderet på DVD`en, og de er alle sammen rimelig interessante (i hvert fald langt mere interessante end de fleste andre slettede scener på normale DVD udgivelser). De er ikke alle sammen helt færdiganimerede, men billedkvaliteten er dog okay. En sej detalje er at de slettede scener er blevet synkroniseret, så man også kan høre dem på dansk (så børnene også har lejlighed til at se og forstå dem). Desuden kan man vælge at se de slettede scener med kommentarer af Wedge og Saldanha.

Undermenuen “Scrat Reveals” leder til 3 meget korte “Ice Age”-relaterede FOX reklamer.

“Animation Progress” viser 3 sekvenser fra filmen, hvor man kan vælge at se dem i forskellige stadier af deres udvikling, lige fra de blot var tegnet som storyboards, til deres helt fuldanimerede færdige status.

Vælger man “Under The Ice” på menuen, bliver man ledt til en masse små dokumentarer omkring forskellige aspekter af tilblivelsen af filmen. De varer alle sammenlagt ca. 25 minutter. De er ret interessante og underholdende, men man kunne nok godt have ønsket sig lidt mere valuta for pengene.

Så indeholder DVD`en desuden den oscarbelønnede animerede kortfilm “Bunny”, som ´Blue Sky´ producerede tilbage i 1998. En ganske rørende og flot animeret lille film.

Sidst men ikke mindst indeholder DVD`en nogle meget interessante billedgallerier og 3 trailers.

“Ice Age” er en glimrende lille film, som er blevet til en lige så glimrende DVD. Varmt anbefalet til animationsfans i alle aldre.

Ice Age

4 6
Ice Age : Licensed To ChillIce Age er en herlig komedie. Den er blandt de sjoveste film jeg har set i nyere tid. Jeg grinte og grinte, og kunne til tider slet ikke få hold på det igen. Ice Age er det sidste nye skud på stammen af computer animerede film, af samme type som Shrek og Monsters Inc.

Men denne film er meget mere, det er ikke den typiske sukkersøde Disney stil med masser af sang og musik. Det er heller ikke en komedie uden egentlig historie som Shrek var. Ice Age går lidt længere end Shrek, og får puttet lidt mere historie på, ikke for meget, ikke for lidt. Det er jo stadig en slags tegnefilm, og de skal jo helst ikke blive for dybsindige.

Det er en komedie det meste af tiden, men den indeholder også nogle sørgelige elementer, det er disse der gør den til en speciel oplevelse. En af disse scener foregår inde i en hule hvor nogle vægmalerier bliver ”levende” og fortæller mammuttens historie. Jeg ville lyve, hvis jeg sagde, at jeg ikke blev en lille smule rørt.

Undervejs i filmen støder man ind i den lille Scrat (half squirrel, half rat ). Det er den lille fætter, som man nok har stiftet bekendtskab med i de første par trailere. Den er konstant i gang med at gemme en nød af vejen, men det volder den enorme problemer. Men kommer helt til at holde af det lille stakkels kræ.
Selve historien i Ice Age, er lidt af en klassiker, det er den gode gamle ”buddy story”, man følger de 3, de kan egentlig ikke rigtig lide hinanden i starten, men som historien udvikler sig, og de bliver sat på den ene prøve efter den anden, opstår der et venskab.
Jeg har set historien mange gange før, men jeg synes ikke at Ice Age er dårligere af den grund.

Animation er lidt anderledes en tidligere animationsfilm, den prøver ikke at være realistisk på nogen måder. Det er en blanding af tegnefilm, animation med et stænk af Wallace and Gromit. Da det er en animeret film, kan det være lidt svært at bedømme ting som instruktør og lignende, da produktionen ikke foregår på helt samme måde. Men Chris Wedge har nu gjort det godt.

Hvad stemmeskuespillerne angår, så har jeg heldigvis oplevet filmen på sit originale sprog, og ikke en duppet dansk version. Jeg har aldrig været meget for de synkroniseringer, det kan til tider gå meget ud over filmen, da animatorerne ofte tillægger nogle ansigtstræk til det tegnede persongalleri. De har været meget heldige med stemmerne, det er en kæmpe oplevelse at høre Ray Romano som mammutten Manfred, og John Leguizamo som et evigtalende, læspende dovendyr. De har et perfekt sammenspil.

Jeg er ovenud tilfreds med filmen som helhed, den er hysterisk morsom, og den sparker en del af konkurrenterne tilbage til istiden. Den ligger lige og vipper til en 5’er, men den mangler lige det sidste. Som jeg nævnte tidligere, har jeg set den på engelsk og jeg anbefaler andre at se den på samme sprog.

Istiden. Selv i denne tid bliver det vinter, og det får alle dyr til at vandre mod syd, til et varmere klima. Men det er ikke alle, der begiver sig ud på denne vandring sydpå. Et par underfundige tilværelser er enten på vej den modstatte vej, eller i gang med at samle forråd.

Det lille dyr Scrat prøver ihærdigt at få gemt en nød af vejen, men det bringer den konstant i vanskeligheder, store vanskeligheder.
Mammutten Manfred er på vej nordpå. På hans vej redder han livet på et dovendyr, hvilket han bittert kommer til at fortryde, for det evigtalende dovendyr Sid, beslutter sig nemlig for at gøre ham følge. De støder på et fortabt menneskebarn, som Sid beslutter sig for at bringe tilbage til dens stamme, Manfred indvilliger i at hjælpe Sid, hvis han til gengæld vil lade ham være i fred bagefter. De finder lejren, men den er forladt. Her støder de dog på sabelkatten Diego. Han ved hvor stammen overvintrer og tilbyder sin hjælp med at finde den. De begiver sig af sted på en rejse, som bringer dem tættere sammen, en rejse med mange hindringer, ikke mindst fordi de alle bærer på en historie&eller en hemmelighed.