Indiana Jones Trilogy: The Adventure Collection

InstruktionSteven Spielberg

MedvirkendeKate Capshaw, John Rhys-Davies, Karen Allen, Harrison Ford, Julian Glover, Denholm Elliott, Sean Connery, Amrish Puri, Alison Doody, Jonathan Ke Quan, River Phoenix, Paul Freeman

Længde347 min

GenreAction, Action, Komedie, Komedie, Romantik, Romantik, Adventure, Adventure, Fantasy, Fantasy

4 6
Eventyrlige film – langtfra eventyrlysten udgivelseNu hvor professor Henry ‘Indiana’ Jones Jr. snart slår gækken løs i sin fjerde spillefilm og garanteret slår alskens filmrekorder i samme ombæring, siger det sig selv, at lejligheden benyttes til at genudgive de tre første film. Desværre er “Indiana Jones: The Adventure Collection”-udgivelsens nye dokumentarer ikke lige så ivrige efter at udforske ukendt territorium som filmenes titelfigur. Men der er dog fortsat masser at komme efter i 80’ernes levende billeder om filmhistoriens formentlig mest charmerende og karismatiske helt. Men hvad kan seriens enorme succes og popularitet monstro tilskrives?
George Lucas’ luftede ideen om seriens pisksvingende protagonist for Steven Spielberg under en ferie på Hawaii i 1977, mens Lucas forventede et opkald fra fastlandet, der konstaterede, at hans dyre satsning, “Star Wars”, havde floppet. Spielberg var på det tidspunkt stadigvæk så ukendt, at producerne bag Bond-føljetonen ikke ville lade ham skrue en film sammen om Agent 007 (sikke en brøler), hvilket længe havde været et drømmeprojekt for instruktøren. Især derfor var Spielberg tiltrukket af projektet, som deler mange ligheder med den gængse Bond-film og endda talrige andre genrefilm: Filmene har en forholdsvis promiskuøs helt, der rejser verden rundt og bekæmper forskelligartede, magtfulde fjender og deres grumme lakajer. Hvad gør Indiana Jones unik?

Harrison Fords ikoniske Indiana Jones er simpelthen den perfekte filmhelt. En tilsyneladende almindelig herre, der bruger størstedelen af sin tid på at undervise gymnasieelever, men som drager verden rundt i fritiden på jagt efter alskens gemte skatte, der efterfølgende sendes direkte til det nærmeste museum. Karakterens dobbeltliv minder en del om Clark Kents. Jones er bare mere menneskelig, vittig og tiltalende. Og så udgør Jones’ hunger efter eventyrlige eskapader formentlig et begær, som de fleste af os kan relatere til. Figurens fejlbarlighed og stædige selvironi er også enormt forfriskende, og de glitrende, afvæbnende glimt i Harrison Fords øjne forsvinder på intet tidspunkt i disse tre film. Ford blev simpelthen født til at spille denne rolle.

Den første film er stadigvæk (og vil formentlig forblive) seriens bedste kapitel. “Jagten på den forsvundne skat” indeholder muligvis filmhistoriens mest potente adrenalinkick. Alene de første 10 minutter har flere fængslende spændingsmomenter, end de fleste actionfilm formår at mønstre på to hele timer. Men det bedste ved seriens første del er, at der bliver taget hensyn til karaktererne, selvom tempoet er skyhøjt. Jones, ledsageren/elskerinden Marion, antagonisten Belloq og alle historiens andre farverige personligheder er alle mindeværdige og multidimensionale skikkelser. Ensemblet brillerer, og Lawrence Kasdans manuskript er spækket med uventede twists og replikker, der er vittige som bare fanden og skarpe som nyslebne barberblade.

I skrevne stund (“Indiana Jones og krystalkraniets kongerige” har endnu ikke haft premiere) kan “Indiana Jones og templets forbandelse” derimod betragtes som kædens svageste led. George Lucas var på vej ud af en slidsom skilsmisse, der endte med at koste ham utallige millioner dollars, da han begyndte at fremskaffe ideer til den første films uundgåelige fortsættelse. Derfor er toeren – der faktisk foregår før den første film – mere mørk og brutal end “Jagten på den forsvundne skat”. Bl.a. en grum ‘hjerteoperation’ og en afskyelig middagsscene foruroliger. Filmen har mere travlt med at overgå den første films stunts, effekter og actionsekvenser end at skabe latter og få os til at sympatisere med Indiana Jones’ nye omgangskreds, der bl.a. tæller Jones’ uudholdelige sidekick, Short Round.

Men netop humoren og karaktererne var to af den første films største trækplastre, så derfor bliver naturligvis hverken lattermusklerne eller pulsen sat på overarbejde lige så ofte som under “Jagten på den forsvundne skat”. Helt uduelig er filmen dog langtfra. Den indeholder flere af seriens mest iøjnefaldende actionscener. Især en hektisk togjagt og en frygtindgydende konfrontation på en nedslidt bro imponerer. “Indiana Jones og det sidste korstog” fra 1989 føles som en mere naturlig fortsættelse til “Jagten på den forsvundne skat” end “Indiana Jones og templets forbandelse”. Igen er Jones på flugt fra nazisterne og på jagt efter et legendarisk, kristent varemærke (denne gang den hellige gral), og flere af den eventyrlystne arkæologs allierede fra den første film dukker op igen.

Men “Indiana Jones og det sidste korstog” føles i flere henseende lidt for familiær. Der er ikke mange store overraskelser, skurkene er overfladiske, og Jeffrey Boams manuskript er ikke nær så rigt på spidsfindige, humoristiske indfald som Kasdans manuskript til “Jagten på den forsvundne skat”. Men sammenspillet mellem Harrison Ford og Sean Connery, der spiller Jones’ far (en klar bekræftelse af Bond-figurens indflydelse på serien) giver filmen større emotionel resonans end de to tidligere produktioner, netop fordi et komplekst, bevægende forhold mellem en far og en søn er en lige så essentiel del af fortællingen som skjulte skattekamre, flotte kvinder og larmende håndgemæng. Som helhed opnår filmene følgende karakter:

VideoPræsenteret i 2.35:1 anamorphic widescreen-format. Alle tre film ser stort set lige godt ud, men ikke overraskende fremstår “Indiana Jones og det sidste korstog” en anelse mere pletfri og skarp, formentlig da den er den nyeste af de tre produktioner. Detaljerigdommen er ofte overraskende høj, især når man tager filmenes alder i betragtning. Det skyldes især, at kontrasten er god, og billedet oftest er meget skarpt. Især farverne imponerer. Sjældent ser man film fra før 90’erne på dvd, der mønstrer lige så attraktive, mætte farver. Til tider er farverne så mætte, at hudfarverne er tætte på at virke orange, men farverne irriterer aldrig og fremstår aldrig matte. Edge-enhancement optræder ekstremt sjældent, og alle tre transfers byder på overkommelige mængder af gryn og snavs.
AudioNaturligvis mønstrer boksens tre Dolby Digital 5.1-lydspor ikke nær så mange eksemplariske panoreringer eller subtile atmosfærelyde som de fleste nyproducerede Hollywood-storfilm. Men det er svært at forestille sig en meget bedre gengivelse af de tre films lydsider på dvd. Især udnyttelsen af LFE-kanalen fryder. Subwooferen skænker alt fra pistolskud og forbipasserende fly til håndgemæng og John Williams’ nydelige musik ekstra auditiv punch, og bassen truer aldrig med at overrumple tilskueren. Der er stadigvæk mange fine panoreringer, og lydbilledets mangfoldighed påvises allerede tidligt i “Jagten på den forsvundne skat”, hvor talrige underfundige lyde får Sydamerikas jungle til at virke levende. De to andre film er også proppet med sekvenser, der fornemt udnytter hele kanalnetværket. Replikkerne kommer sædvanligvis klart og tydeligt igennem.
EkstramaterialeI efteråret 2003 blev de tre første “Indiana Jones”-film endelig udgivet på dvd efter adskillige års ulidelig venten. Æsken var ganske vist ikke spækket med ekstramateriale, men den indeholdte dog en enkelt fremragende dokumentar i spillefilmslængde. Der er blevet produceret nyt materiale til denne udgivelse, som ikke indeholder noget af ekstramaterialet fra den oprindelige boks, men dvd’ernes menuer er dog mage til dem på de gamle udgivelser. Filmene præsenteres på hver deres disc, der også kan købes selvstændigt. Hver skive indeholder en trailer til “Indiana Jones og krystalkraniets kongerige”, adskillige billedgallerier, storyboards og introduktioner til filmene med Steven Spielberg og George Lucas. Introduktionerne varer en håndfuld minutter, og hverken Spielberg eller Lucas siger noget, fans ikke allerede har hørt.

Fælles for næsten alle de medfølgende dokumentarer er, at de er muntre, men forglemmelige. Pudsigt nok medfølger der næsten intet ekstramateriale om den fjerde “Indiana Jones”-produktion. Dvd’en med “Jagten på den forsvundne skat” indeholder “Indiana Jones: An Appreciation” (12 min.). Skuespillere som Ray Winstone, Jim Broadbent og Cate Blanchett, der alle medvirker i den fjerde “Indiana Jones”-film, diskuterer deres favoritøjeblikke fra de tidligere spillefilm. Den ellers hårdhudede Winstone indrømmer, at han græd under “Indiana Jones og det sidste korstog”, og manuskriptforfatteren David Koepp fortæller, at han blev inspireret til at blive forfatter efter at have set “Jagten på den forsvundne skat”. “The Mystery of the Melting Face” (9 min.) gennemgår skabelsen af filmens berømte ‘smeltende ansigt’-sekvens.

Dvd’en med “Indiana Jones og templets forbandelse” indeholder “Creepy Crawlies” (12 min.), der omhandler de utallige ulækre væsner, der optræder i filmene – slanger, edderkopper, rotter etc. Man kan vælge at aktivere en funktion, der gør, at tekst-information løbende dukker op og tilbyder endnu flere anekdoter om de almindeligvis upopulære skabninger. “Travel with Indy: Locations” (11 min.) beretter selvsagt om filmenes mange og mangfoldige locations, og denne dokumentar kan også ses med ekstra tekst-information.

Endelig er der dvd’en med “Indiana Jones og det sidste korstog”, der udover filmen indeholder “Indy’s Women” (10 min.), som er boksens bedste dokumentar. Desværre er uddraget meget kort, men det er fornøjeligt at se de tre films kvindelige hovedrolleindehavere debattere deres roller i fællesskab. “Indy’s Friends and Foes” (11 min.) kigger nærmere på alle de godsindede kammerater og djævelske antagonister, som Indiana Jones er stødt på i serien.

Selv mere end et kvart århundrede efter premieren besidder Steven Spielbergs “Jagten på den forsvundne skat” eventyrgenrens kongekrone. Seriens første to fortsættelser er ikke nær så helstøbte som den uovertrufne originalfilm, men de er slet ikke værst. Skivernes nye dokumentarer er generelt underholdende, men ikke særlig informative eller mindeværdige. Udgivelsens transfers og lydspor er identiske med dem, der blev produceret til den oprindelige dvd-udgivelse i 2003. Hvis man allerede ejer filmene på dvd, er der altså ingen grund til at købe dem igen, og hvis man endnu ikke ejer dem, så er den gamle udgivelses ekstramateriale faktisk bedre. Hvorfor har man ikke i stedet brugt tid og kræfter på at få filmene ud på Blu-ray?

“Indiana Jones: The Adventure Collection” indeholder alle de tre oprindelige “Indiana Jones”-film samt 12 splinternye indslag – herunder introduktioner af de legendarisk filmmagere Steven Spielberg og George Lucas, der aldrig tidligere er vist.