MedvirkendeZoe Saldana, Mark Ruffalo, Keir Dullea, Mary O'Rourke

GenreKomedie, Drama

I biografen12/11/2015

Infinitely Polar Bear

5 6
Op og ned i en uendelighed

Tiøren falder først, da Faith åbenbarer for sine venner, at hendes elskede far er ‘polar bear’. Filmens beskrivelse af en bipolar mand og hans lidelses konsekvenser for især børnene, sætter den mærkværdige titel i et klarere, men også mere alvorligt lys. Det er straks sværere at blive klog på filmen bagved “Infinitely Polar Bear”. Fra begyndelsen blev jeg blev taget i hånden og ført med. Jeg grinte lidt, og jeg fik lidt ondt, også i maven. En mands sammenbrud og døtrenes modige forsøg på at holde af ham. Av. Og så, ti minutter senere, begyndte det hele forfra. Kan man virkelig lave sådan en film?

Maya Forbes balancerer på den tyndeste knivsæg, jeg længe har set. “Infinitely Polar Bear” er hele vejen igennem faretruende tæt på bare at blive en gentagende ophobning af scener, der viser farens vekslen mellem mani og depression. Godt set og godt spillet, men ikke på vej i nogen retning, der forløser de udspændte følelser. Når det alligevel lykkes at lave en samlet fortælling, er det, fordi hun netop bruger sygdommens konstante tilstedeværelse som formgreb. Faderen er syg for evigt, deraf ‘Infinitely’, og ingen plotmager kan pludselig gøre ham rask og sætte nogle rulletekster på.

Der er ikke tale om en fuldstændig plotløs film, bare en historie hvis udsving skal måles i ret umålelige ting som sorg og glæde. Det handler om Faith og Amelia, der skal passes af deres syge far, mens deres mor læser en MBA i New York. Cam, som faren hedder, er ved at komme sig over et mentalt sammenbrud og svinger mellem at snakke pisseirriterende pinligt med alle naboerne i den grågrønne opgang og at sumpe væk i en lænestol.

Hver gang, man tror, han er ved at komme sig, falder han tilbage, men det store ødelæggende udbrud kommer aldrig. Det er en flydende balance, nogle gange på medicin, nogle gange på øller, men aldrig helt i kontrol. Mens man langsomt sidder der og venter på, at noget skal ske, er der gået en time, og man indser, at hovedet er fuldt af bekymring og håb for en (næsten) opdigtet familie. Maya Forbes har digtet videre på sin egen historie, så den føles både unik og almen, oplysende og vedkommende.

Der er en grund til at Mark Ruffalo er den bedste Hulk nogensinde. De milde øjne kan slukke helt og blive til vrede og galskab, men selv om han sjovt nok optræder meget i grønt, er Cam Stuart aldrig destruktiv. Bare menneske og far-i-1000ende. Genistregen består i at lade sammenbruddet ligge først, så vi ser ham på medicin, udspilet og rystende, og forstår pigernes rædsel over at skulle se ham sådan igen. Imogene Wolodarsky og Ashley Aufderheide er fuldstændigt troværdige som døtrene, der ikke vokser med opgaven, men bare tager den på sig med de evner, de nu har.

Hvis du synes bedst om helte og skurke, twists og hemmelige dokumenter, skal du nok gå forbi “Infinitely Polar Bear”, der lader sin hovedpersons hjerne stå for de dramatiske op- og nedture. Der sker ikke særlig meget og det, der sker, doseres lidt på må og få i skødesløse blokke af scener, som ligner hinanden. Men det cykliske og gentagelsen er samtidig den store styrke, og har du det mindste kendskab til psykisk sygdom, kan du genkende billedet. Maya Forbes’ sekundviser tikker langsomt, mens Cam får det dårligt, får det bedre, får det dårligt igen, får det…

Mens de fleste fædre har et job, tilbringer Cam Stuart (Mark Ruffalo) dagene med at gå på champignon-jagt, lave mad eller arbejde på et af sine mange halvt afsluttede projekter. Hans egen baggrund i en rig familie, giver lige akkurat hans egen familie smør på brødet, lige indtil han bliver indlagt på et psykiatrisk hospital på grund af sin manio-depression depression. Hans kone Maggie (Zoe Saldana) og deres to små døtre, Amelia og Faith bliver tvunget til at forlade deres hus på landet og flytte ind i en lille, trang lejlighed i Cambridge, og trods ihærdige forsøg har Maggie ikke held med at finde et ordentligt job.
Uden nogen penge, dybt stresset og bekymret for fremtiden, beslutter Maggie sig for at videreuddanne sig og tager en MBA på universitet. Derfor må Cam nu have det primær ansvar for de to døtre, mens hun færdiggør sin uddannelse i New York. Trods alt har hans læge jo netop forklaret at rutine og regelmæssighed kun vil gøre ham godt, og pigerne har også længe set alt for lidt til deres far. Cam siger straks ja, for han har kun ét ønske nemlig at holde sammen på sin familie. Men tingene bliver ikke helt så let, som han havde forestillet sig. Døtrene har helt selv deres egen dagsorden for, hvordan de synes hverdagen skal fungere, nu mor er ude af døren… Cam må igennem mange op- og nedture, før han forstår, hvor han selv hører til.