Længde119 min

GenreAdventure

I biografen18/03/2015

Insurgent

3 6
Ugens udvalgte film om den udvalgte

Når støvet lægger sig, og det despotiske regimes præsident er faldet for frihedens sværd, løber kunderne ud af butikken og hen til den næste. Den næste udvalgte, den næste diktator, den næste tweenie-milliardforretning. Det er svært at se, hvordan “Divergent”-serien skal hæve sig over de andre franchises, der i et kort øjeblik har formået at holde bare lidt fast i os umættelige, men troløse kulturforbrugere. Det er endda svært at se “Insurgent” hæve sig op over sin forglemmelige titel. Men det er muligt, at se den lave en god forretning og skabe lidt midlertidig glæde hos teenagere og skolebibliotekarer

For det er solidt arbejde, der er lagt for dagen i filmatiseringen af bog nr. to. Men ikke for udenforstående. Uden egentlig introduktion popper Kate Winslets ‘Big Brother’-tale til nationen op på skærmen. Man er simpelthen tvunget til at have set den første film og vide, at hun som overhoved for den kloge fraktion Erudite har tvunget de barmhjertige Abnegation i knæ med hjælp fra de stærke Dauntless. Nu er hun på jagt efter seriens Divergents – afvigere, der ikke bare kan sættes i bås, og som derfor er hyperfarlige for styret.

Veronica Roths mytologi er noget forsimplet vrøvl, men det er effektivt vrøvl, der lander lige ned i tidens trend af uhyggelige skildringer af en ikke så fjern fremtid. Udvalgsmøllen kører igen, Katniss pudser sine pile, Maze-runneren spiller kryds og bolle, så lige nu er det Tris Prior, der er vores eneste håb om frelse. Fordi hun ikke er specielt god til én ting, men ret ok til alle ting. Kernen i “Divergent”-serien er en skjult opmuntring til dem, der har mest brug for det: ubeslutsom vestlig ungdom, der bare er SÅ MEGET i live og bare føler SÅ MEGET, at 150 likes på profilbilledet er et eksistensminimum.

I er gode nok, vi er gode nok, nærmest skriger manuskriptet, mens Tris skiftevis græder og tæver sig vej igennem et dystopisk Chicago, en af de mindre interessante ruinbyer i de seneste årtiers film. Hvis jeg skal heppe på hende, fordi hun er menneskehedens sidste håb, nytter det ikke noget, at samme menneskehed blot er 300 statister i enten blåt, hvidt eller orange tøj, der render rundt på en byggeplads. Byen virker hverken som en truende slumpøl eller som en sikker havn i ødemarken. Den er der bare.

Identifikationen reddes af skuespillet. Når man blot indstiller sig på, at hver replik om arv, skæbne eller valg efterfølges af en kunstpause og et rugende blik, er der faktisk mange af scenerne, der lever med dynamiske replikker og overbevisende actionsekvenser. Shailene Woodley er såret, men troværdigt hårdtslående, Kate Winslet sutter på et iskoldt maltbolsje hele vejen igennem og Jai Courtney er underholdende led som Dauntless-vagthund.

Når “Insurgent” fungerer bedst, og det er når karaktererne taler sammen i stedet for at holde taler, glemmer jeg lidt, at det er endnu en pengemaskine, lavet til de overlevende efter Potter-feber, Twilight-mania, Hunger-hunger og så videre. Når den er værst, er det en farve- og humorforladt én til én-fortolkning af en konservativ, opretstående abes samfundsproblemer. Det er ikke nok til at være den udvalgte.

I ruinerne af fremtidens udslettede og dystopiske Chicago, søger Tris (Woodley) efter allierede, men også svar på, hvad der egentlig skete med storbyen og – ikke mindst – hvad det er, der findes på den anden siden af de høje mure. Tris (Woodley) og hendes kæreste, Four (James), er efter deres afsløring af Erudite elitens leder, Jeanine (Winslet), som ansvarlig for den kuplignende magtovertagelse af byen, blevet tvunget på flugt for livet. Krigen lurer mellem samfundets fem faktioner og i et dødsensfarligt kapløb med tiden må de to sætte alt ind på at finde ud af, hvad Tris’ familie gav deres liv for at beskytte, og hvorfor Erudite lederne vil gøre alt, for at stoppe dem. Tris, der stadig lider under konsekvenserne af sine tidligere voldsomme, men nødvendige, handlinger, er dog – med Four ved sin side – fast besluttet på at imødegå og overvinde den ene livsfarlige udfordring efter den anden i sin søgen efter sandheden om fortidens begivenheder, for at redde fremtiden for dem alle.